Τι δείχνουν τα τελευταία στοιχεία
Οι σχολές πλοιάρχων και μηχανικών του Εμπορικού Ναυτικού παρουσιάζουν την τελευταία διετία αυξημένη ζήτηση από τους υποψηφίους των πανελλαδικών εξετάσεων.
Η υπόσχεση για υψηλούς μισθούς και μηδενική σχεδόν ανεργία στρέφουν τους υποψηφίους στις ακαδημίες του Εμπορικού Ναυτικού.
Στις πανελλήνιες εξετάσεις του προηγούμενου έτους, 4.392 υποψήφιοι όλων των κατηγοριών δήλωσαν στο μηχανογραφικό τους δελτίο τη συγκεκριμένη σχολή, ενώ 3.992 επέλεξαν τη σχολή των μηχανικών. Πολλοί από τους υποψηφίους είχαν δηλώσει τις εν λόγω σχολές και ως πρώτη επιλογή τους.
Η πραγματικότητα όμως είναι διαφορετική. Μιλώντας με νέους πλοιάρχους αντιληφθήκαμε ότι τελικά η ανεργία έχει χτυπήσει τον κλάδο τους. Πολλοί αναζητούν πλοίο για να εργαστούν περισσότερο από ένα χρόνο. Προκειμένου να διαπιστώσουμε το μέγεθος του προβλήματος, αναζητήσαμε στοιχεία από το γραφείο ευρέσεως ναυτικής εργασίας. Οι αριθμοί είναι αμείλικτοι.
Το τελευταίο εξάμηνο η ανεργία των πλοιάρχων και μηχανικών αυξήθηκε δραματικά. Με βάση τα στοιχεία που διατηρεί το ΓΕΝΕ για το μήνα Οκτώβριο του 2012 υπήρχαν 763 πλοίαρχοι που ήταν άνεργοι. Η κατάσταση ήταν λίγο καλύτερη στους μηχανικούς που αριθμούσαν 305 ανέργους. Μέσα σε μόλις 6 μήνες η ανεργία αυξήθηκε. Με βάση τα τελευταία στοιχεία του Μαρτίου του 2013 οι άνεργοι πλοίαρχοι έφθασαν τους 970, δηλαδή αύξηση της ανεργίας στο 27,1% μέσα σε διάστημα λίγων μηνών. Στους μηχανικούς οι άνεργοι αυξήθηκαν κατά 21,31% φθάνοντας από τους 305 στους 370.
Η ανεργία μπορεί να πλήττει το σύνολο των πλοιάρχων είναι όμως πιο αυξημένη στους πλοιάρχους γ βαθμού, τους νέους δηλαδή αποφοίτους, και στους μηχανικούς γ βαθμού.
Οι αριθμοί λοιπόν μιλούν από μόνοι τους.
Οι σχολές Εμπορικού Ναυτικού δεν αποτελούν αντίδοτο στην ανεργία, όπως παρουσιάζονται από πολλούς. Οι λόγοι της ολοένα και αυξανόμενης ανεργίας αποτυπώνονται στην έρευνα του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδας.
Τα πλοία υπό ελληνική σημαία που υποχρεούνται να απασχολούν Έλληνα Α΄ πλοίαρχο και Α΄ μηχανικό μειώνονται: Το 2009 είχαμε 1.121 πλοία, το 2010 969 και το 2011 917. Είχαμε λοιπόν μια μείωση της τάξης του 18,2%. Παράλληλα το 76% των ελληνόκτητων πλοίων είναι υπό άλλη σημαία (2010 Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος).
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην έρευνα που εκπόνησε για λογαριασμό του Ναυτικού Επιμελητηρίου ο καθηγητής Άλκης Κορρές, «το σπουδαιότερο πρόβλημα που ανακύπτει απο τη συρρίκνωση της ελληνικής σημαίας ειναι οτι η επάνδρωση με ξένουςαξιωματικούς ενδιάμεσων βαθμών στα πλοίααποστερεί τους Έλληνες αξιωματικούς από ευκαιρίες για τη συμπλήρωση της απαιτούμενης θαλάσσιας υπηρεσίας για τον επόμενο βαθμό».
Σε πρόσφατη μάλιστα έρευνα του Ιδρύματος Βιομηχανικών και Οικονομικών Ερευνών αποτυπώνεται ότι οι Έλληνες ναυτικοί αποτελούν το 61% των εργαζομένων στα πλοία υπό ελληνική σημαία και το 36% στα πλοία που είναι ελληνικών συμφερόντων άλλα υπό άλλη σημαία. Επίσης το 55% των Ελλήνων ναυτικών ανήκει στην ηλικιακή ομάδα 40-60 ετών. Αντιθέτως το 68% των ξένων ναυτικών κατανέμεται στην ηλικιακή ομάδα 20-39 ετών.
Ενώ λοιπόν η ανεργία πλήττει τους αξιωματικούς και γενικότερα τα ελληνικά πληρώματα των πλοίων, έχουμε την ανακοίνωση του συμβουλίου Ναυτικής Εκπαίδευσης για την αύξηση των εισακτέων στις ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού κατά 25,65%, δηλαδή στους 1.200 από 955 που εισήχθησαν το 2012 άλλα και την ανακοίνωση των αρμοδίων για τη βελτίωση των παρεχόμενων σπουδών και την ανάγκη προσέλκυσης νέων στο ναυτικό επάγγελμα. Σίγουρα είναι αναγκαία η αναβάθμιση της παρεχόμενης ποιότητας των σπουδών άλλα αναγκαία είναι και η λήψη μέτρων για την ενίσχυση της απασχολησιμότητας των Ελλήνων ναυτικών, διαφορετική η αύξηση των εισακτέων χωρίς αύξηση της απασχόλησης ίσως να μην έχει αντίκρισμα.
ΣΧΟΛΗ
|
ΠΡΩΤΕΣ ΠΡΟΤΙΜΗΣΕΙΣ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ
|
|||||||
2006
|
2007
|
2008
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
||
ΣΧΟΛΗ ΠΛΟΙΑΡΧΩΝ ΑΕΝ
|
335
|
306
|
282
|
257
|
581
|
1600
|
1543
|
|
ΣΧΟΛΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΑΕΝ
|
103
|
54
|
66
|
41
|
139
|
556
|
677
|
Πηγή: Υπουργείο Παιδείας
ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ
|
ΕΞΕΛΙΞΗ ΑΝΕΡΓΙΑΣ
|
|||||||
9/2012
|
10/2012
|
11/2012
|
12/2012
|
1/2013
|
2/2013
|
3/2013
|
||
ΠΛΟΙΑΡΧΟΙ
(Α,Β,Γ)
|
696
|
763
|
852
|
910
|
935
|
941
|
970
|
|
ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ
(Α,Β,Γ)
|
258
|
305
|
329
|
365
|
357
|
362
|
370
|
Πηγή: Γραφείο Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας
διάφορα σχόλια:
- η ανεργία ξεκίνα από τα σωματεία….. οι περισσότεροι δεν έχουν σχέση με το ναυτικό επάγγελμα ….. κρίμα και πάλι κρίμα …
- Μια χώρα με βαριά βιομηχανία της τον τουρισμό και όμορφα μέρη που δεν αφήνουν ασυγκίνητο κανένα να μην έχει κρουαζιερόπλοια με ελληνική σημαία…
- Ποιον θα έβλαπτε εάν έριχνε τους φόρους στο μίνιμουμ σε πλοία με ελληνική σημαία με την υποχρέωση να απασχολεί κατά 90% Eλληνες σε κάθε ένα από αυτά
- – απαντηση στα παπαγαλακια που αποθεωνουν τους εφοπλιστες. φορους δε πληρωνουν. κοσμο δεν απασχολουν. και αυτοι απουσιαζουν τη κρισιμη στιγμη.
- – Καί εσύ μεγάλε παρόντα θα έπαιρνες τα λεφτά τους καί θα μας έβαζες στο δημόσιο να βαράμε σφραγίδες. Γιατί οι κομμουνιστές γνωρίζετε απο οικονομικά…
- Αυτά τα λένε όσοι είναι άσχετοι με το αντικείμενο. Δηλαδή παπαγαλάκια των αριστερών.
- Όσοι ξέρουν, θα σου έλεγαν πως οι εφοπλιστές έχουν ήδη προτείνει εδώ και καιρό να απορροφήσουν ανέργους Έλληνες ναυτικούς αντικαθιστώντας τους αλλοδαπούς, με την προϋπόθεση να δεχτούν και εκείνοι να πληρώνονται με τους ίδιους μισθούς.
- Η κίνηση αυτή μπλοκαρίστηκε και απορρίφθηκε ασυζητητί από τους καρεκλοκένταυρους των σωματείων (δηλαδή τα πραγματικά παπαγαλάκια του ΚΚΕ) που αρνούνται σε χιλιάδες άνεργους να βρουν δουλειές για να μην χάσουν οι ίδιοι τα κεκτημένα τους (ότι λέει η Σύμβαση).
- Έτσι είναι τα πράγματα.
- – Ελληνας πλοίαρχος με μισθό μπαγκλαντές ;;;; αυτο υποστηρίζεις ;;; κρίμα !
- – Όχι φίλε μου δεν υποστηρίζω αυτό.
- Αυτό που υποστηρίζω εγώ είναι, πως θα μπορούσε να βρεθεί δουλειά για όλους αν όλοι βάζαμε λίγο νερό στο κρασί μας. Δεν είναι προτιμότερο για έναν Έλληνα Ανθυποπλοίαρχο για παράδειγμα αντί να είναι άνεργος και να ζητάει όμως 5.000 ευρώ για αμοιβή, να παίρνει 3.000 ευρώ και να έχει δουλειά;
- Στο κάτω-κάτω, για τον Έλληνα πλοίαρχο που αναφέρεσαι, υπάρχουν και άλλες σημαίες που δίνουν περισσότερα αν για κάποιον λόγο αισθάνεται Μπαγκλαντέζος. Αλλά όχι. Ότι πουν οι συνδικαλιστές.
- Που βέβαια από την άλλη, ήταν απόντες όταν φαγώθηκαν τα λεφτά του ΝΑΤ.
- – 3000? για να ζεις μια ζωη στις θαλασσες μακρυα απο οικογενεια (αν κανεις ποτε). η ζωη στα καραβια ειναι μεγαλη θυσια φιλε μου. εχω συγγενεις οπως αλλωστε σχεδον ολοι οι ελληνες αφου πριν δεκαετιες τρωγαν πολλοι Ελληνες ψωμακι απο τα καραβια. οχι τσαμπα φιλε μου ομως. και μου αρεσει ο τροπος σκεψης σας ρε μαγκα και ολων των καπιταλιστων γενικα. Λες στο σχολιο σου να “βαλουν ολοι νερο στο κρασι τους” και μετα λες να δεχτουν οι ελληνες μισθους μπαγκλαντεσιανωνν Για πες μας λοιπον ΠΩΣ ακριβως θα βαλουν νερο στο κρασι τους με αυτο το τροπο οι εφοπλιστες? γιατι οταν χρησιμοποιεις αυτη την εκφραση υποτιθεται οτι θα κανουν και οι δυο πλευρες υποχωρησεις. ποια θα ειναι η υποχωρηση των εφοπλιστων? το να δεχτουν ελληνες αντι για μπαγκλαντεσιανους… πω πω. μεγαλη υποχωρηση ρε. Αστο φιλε μου δε βγαζεις ακρη με τα καπιταλοσκυλα αυτο εχω εγω να πω. Ολα δικα σας. Γνωστος μου πηγε περσυ προσωπικο προστασιας σε καραβι στον ινδικο . Ξερεις ιδιωτικος στρατος δηλαδη επειδη εκει πολλα πλοια ειναι με ενοπλους φρουρους πανω λογω των πειρατων…. 7000 το μηνα φιλε μου μισθο. 7000…. για να εισαι μισθοφορος χωρις κανενα προσον απλα επειδη ειχε υπηρετησει στις ειδικες δυναμεις στο στρατο…. και θες εσυ ο ελληνας πλοιαρχος να παει να δουλεψει για 2000…. Αφηστε το παραληρημα περι συνδικαλιστων και φαντασματων και μοιραστε το πλουτο πιο δικαια. Και
- πληρωστε και κανα φορο. Μονο με τα χαρατσια στα σπιτακια μας παλι θα βγει το φιδι απο τη τρυπα…
One Comment
aris
Δικαιολογημένες οι ανησυχίες για το ναυτικό επάγγελμα γενικά αλλά ποιο επάγγελμα ξεφεύγει του κανόνα?
Μάλλον πρέπει να το δούμε γενικότερα, γιατί πλέον όλος ο κόσμος ζεί σε μια ανακατωσούρα.
Η βασική αρχή που βλέπω είναι ότι γίνεται προσπάθεια να μαζευτεί το χρήμα σε μερικούς ανεξαρτήτως εθνικότητας και όλος ο πλανήτης να γίνει κάτι σαν μια μεγάλη Αφρική όπου ένας στους δέκα θα περνάει πλουσιοπάροχα και οι άλλοι θα λιμοκτονούν.
Η εξέλιξη έφερε πλέον πολύ κοντά τους ανθρώπους μα και το «χρήμα», βρισκόμαστε λοιπόν σε μια κατάσταση πλιάτσικου από το διεθνές κεφάλαιο χωρίς νόμους και λογικές. Όποιος προλάβει να αρπάξει σήμερα και δε βαριέσαι που θα οδηγήσει το πράγμα αύριο.
(Κοίτα να δείς που το κεφάλαιο απέκτησε θρησκεία έγινε Χριστιανικό! «Δος ημίν σήμερον»!!!χα χα χα χα)
Αυτό βέβαια έχει τα κακά του έχει και τα καλά του.
Που θα πάει και για πόσο?
Όταν σου αφαιρούν την αγοραστική δύναμη ψοφάς τση πείνας εσύ αλλά από πού θα βγουν κέρδη για τσου πλούσιους?
Αντί να αγοράζεις γάλα εμφιαλωμένο θα δίνεις ντομάτες του γείτονα και θα σου δίνει γάλα από τη κατσίκα του, πάνε τα κέρδη τση πολυεθνικής.
Κάποια στιγμή λοιπόν όλοι αυτοί αν δεν αλλάξουν τροπάριο θα παίρνουν τσάμπα τα προϊόντα αλλά δε θα έχουνε που να τα πουλήσουνε.
Δε πληρώνει καλά μηνιάτικα ο εφοπλιστής, δεν αγοράζει ο ναυτικός αφού δεν έχει λεφτά, δε κινείται το εμπόριο, δεν έχουν ναύλους τα παπόρα. Την «τρώει» και δε το καταλαβαίνει που λένε.
Πόλεμο να κάνει? Και τι θα κερδίσει, άντε να σου πάρει τον ορυκτό πλούτο ή τον επίγειο και που και πόσο θα τον πουλήσει αφού χρήμα δε θα υπάρχει να κινηθεί?
Άσε που τη φοβούνται τη δουλειά μήπως πάρει ανεξέλεγκτες καταστάσεις λόγω πυρηνικής ενέργειας, χημικών όπλων, κλπ.
Μεταβατική περίοδο ζούμε πιστεύω, δυστυχώς όμως ήμασταν από τα πρώτα πειραματόζωα και μέχρι να μπούνε στα δύσκολα και οι άλλοι, παίρνει κάποιο χρόνο λίγο μεγάλο και φυσικά ανυπόφορο.
Έχετε σκεφτεί ότι αν καταφέρναμε να συνεννοηθούμε εμείς οι απλοί άνθρωποι ώστε να μην αγόραζε κανείς τίποτα εκτός από τα απολύτως απαραίτητα και αυτά με μέτρο, τι μπάχαλο θα δημιουργούσαμε σε όλο το πλανήτη?
Εκεί να δείς παρακάλια και προσφορές το διεθνές κεφάλαιο, εκεί να δεις αυξήσεις μισθών και συντάξεων για να ανοίξουν οι αγορές.
Εκεί να δείς χαμηλά επιτόκια για δάνεια.
Ο λαουτζίκος έχει και γαμώ τη δύναμη μόνο που δε μπορεί να τη διαχειριστεί γιατί δεν του αφήνουν ποτέ το μυαλό να ξυπνήσει πραγματικά.
Ακόμα στο ρύζι και το μέλι του «Παραδείσου» έχει μείνει δυστυχώς.
Πιο εύκολα σκοτώνεται για ένα θρησκευτικό πόλεμο παρά παλεύει να βρει τρόπους να είναι αφέντης του εαυτού του.
Ελπίζω ότι η ίδια η εξέλιξη της τεχνολογίας που χρησιμοποιείται σήμερα για την διεθνή αποχαύνωση θα δημιουργήσει με μαθηματική ακρίβεια «αυτοματισμούς» ώστε να αλλάξουν πολλά πράγματα προς το καλύτερο, ή τουλάχιστο να υπάρξει ένα είδος « αντίπαλου δέους» που δεν υπάρχει σήμερα για να δημιουργήσει τις απαραίτητες ισορροπίες.
Θέμα χρόνου είναι νομίζω, γιατί ήδη διεθνώς συμβαίνουν ακαταλαβίστικα πράγματα.