Financial Times:
Alexander the Great, son of Philip of Macedon, was a Macedonian Greek, not a Slav!
Sir, As a frequent visitor to the Republic of Macedonia, a speaker of its Slavic language and of Albanian, and an admirer of its landscape, cultural monuments, food and most of its people, I suggest Joyce Ann MacCafferty (“Alexander – the great Macedonian“, Letters, September 19) do some fairly basic research before dashing off a missive to your paper claiming Alexander the Great as a Macedonian of the same ethnic character as the Republic’s main inhabitants today. I consider the complaints of Greece about supposed usurpation of the Macedonian geographical name, which the FT has covered with its usual excellence, to be absurd, dangerous and indicative of the political incoherence and growing chaos in the Hellenic republic.
But Alexander the Great, son of Philip of Macedon, was a Macedonian Greek. His culture was Greek and, as such, aspects of it were carried everywhere Alexander achieved conquest.
Alexander was not a Macedonian in the sense conveyed by the demographic title attached to residents of the republic, independent since 1991, of which the capital is Skopje.
Alexander the Great lived in the fourth century BC. The Slav Macedonians, as ancestors of the now-dominant ethnicity in the Republic of Macedonia, arrived in the Balkans during the sixth and seventh centuries AD.
The thousand-year gap between the two “Macedonian” cultural traditions cannot be closed by symbolic association of the present-day Republic of Macedonia with the conqueror of Persia and points east. Alexander the Great was not a Slav and did not conduct his famous conversation with Diogenes in a Slavic language.
The government of the Republic of Macedonia has responded unwisely to the antics of the Greeks over the state name, by gestures that aggravate the controversy, such as claiming Alexander the Great as one of their own. Today’s Macedonians can and must do better.
Stephen Schwartz, Executive Director, Center for Islamic Pluralism, US
Alexander – the great Macedonian
Sir, I read with interest the article on Macedonia in the Financial Times of September 13 “Mood stays buoyant in spite of ethnic stress” (Republic of Macedonia, Special Report). Why shouldn’t the Macedonians commemorate Alexander if they want to? He was Macedonian, son of a Macedonian father on whose achievements he built his own success, and a mother from Epirus.
Joyce Ann MacCafferty, Parma, Italy
Financial Times: Οι Σκοπιανοί δεν έχουν καμία σχέση με τον Μέγα Αλέξανδρο
Την… ανύπαρκτη σχέση των Σκοπιανών με τον Μέγα Αλέξανδρο επισημαίνουν και τεκμηριώνουν οι Financial Times, ξεκαθαρίζοντας ότι δεν τίθεται θέμα αμφισβήτησης της καταγωγής του Μακεδόνα βασιλιά.
Σε άρθρο του στους FT, ο Stephen Schwartz, εκτελεστικό μέλους του Δ.Σ. Του κέντρου Ισλαμικού Πλουραλισμού των ΗΠΑ, επισημαίνει πως έχοντας ζήσει επί σειρά ετών στα Σκόπια αναφέρεται στο ζήτημα της ονομασίας της ΠΓΔΜ λέγοντας: «Θεωρώ ότι οι καταγγελίες της Ελλάδας για σφετερισμό της μακεδονικής γεωγραφικής ονομασίας είναι παράλογες, επικίνδυνες και ενδεικτικές της πολιτικής ασυναρτησίας και του αυξανόμενου χάους στην Ελληνική Δημοκρατία».
Συνεχίζοντας ωστόσο, ο Schwartz αναφέρει πως ο μεγάλος βασιλιάς ήταν «Έλληνας Μακεδόνας. Η κουλτούρα του ήταν ελληνική και τμήματα της εξαπλώθηκαν σε όσα μέρη κατέκτησε ο Αλέξανδρος, ο οποίος δεν ήταν ”Μακεδόνας” με την δημογραφική έννοια, την οποία επικαλούνται οι κάτοικοι της ΠΓΔΜ», τονίζει και αναφέρει πως ο Μακεδόνας βασιλιάς έζησε τον 4ο αιώνα π.Χ., ενώ οι σλαβομακεδόνες, οι πρόγονοι των σημερινών Σκοπιανών κατοίκησαν τα Βαλκάνια τον 6ο-7ο αιώνα μ.Χ.
«Το κενό χιλίων χρόνων ανάμεσα στις δύο ”Μακεδονικές” κουλτούρες, δεν μπορεί να ”κλείσει” με τον συμβολικό συσχετισμό της τωρινής ΠΓΔΜ με τον κατακτητή της Περσίας και της Ανατολής. Ο Μέγας Αλέξανδρος δεν ήταν Σλάβος και η περίφημη συνομιλία του με τον Διογένη δεν έγινε στα σλαβικά».
Κλείνοντας, το δημοσίευμα των Financial Times επισημαίνει πως «η κυβέρνηση της ΠΓΔΜ έχει ανταποκριθεί απερίσκεπτα στις κινήσεις των Ελλήνων όσον αφορά την ονομασία του κράτους, με χειρονομίες που επιδεινώνουν την διαμάχη όπως για παράδειγμα με τους ισχυρισμούς πως ο Μέγας Αλέξανδρος είναι δικός τους. Οι κάτοικοι της ΠΓΔΜ μπορούν και πρέπει να κάνουν κάτι καλύτερο».
από: par liv