Του Γιάννη Βαρουφάκη
Όταν ξέσπαγε η Κρίση, ο κ. Παπακωνσταντίνου είχε πει κάτι πολύ σωστό: Το μέγιστο έλλειμμα του ελληνικού κράτους είναι το έλλειμμα αξιοπιστίας. Ο τ. υπουργός αναφερόταν βέβαια στα στατιστικά στοιχεία του κράτους και στην αδυναμία της κυβέρνησης να πείσει τους εταίρους μας ότι…
εννοούσαμε αυτά που λέγαμε. Όμως αγνόησε μια άλλη σημαντική παράμετρο: την ικανότητα της κυβέρνησης να σηματοδοτεί αξιόπιστα το τέλος της Κρίσης στον ελληνικό λαό. Κι έτσι συνεισέφερε ο ίδιος στην ολοκληρωτική απώλεια της αξιοπιστίας της κυβέρνησης στα μάτια της ελληνικής κοινωνίας προβλέποντας κάθε λίγο και λιγάκι σταθεροποίηση, ανάπτυξη και oσονούπω επιστροφή στις αγορές.
Εν μέσω μεγάλης Κρίσης, η κυβέρνηση έχει ιερή υποχρέωση να μη σπαταλά το όποιο κεφάλαιο αξιοπιστίας έχει και με το οποίο μπορεί να εμφυσήσει μια μόνο σύντομη νότα αισιοδοξίας την κατάλληλη στιγμή. Αυτό το «κεφάλαιο» είναι πολύ, πολύ μικρό και για αυτό πρέπει να χρησιμοποιείται έξυπνα και μόνο την κατάλληλη στιγμή. Τη στιγμή που πραγματικά κάνει να πάρει μπροστά ο σβησμένος κινητήρας της οικονομίας και που μια μικρή τονωτική ένεση θα τον βοηθήσει να μπει σε λειτουργία.
Όταν όμως η κυβέρνηση κάθε λίγο και λιγάκι σπαταλά αυτό το κεφάλαιό της, μονίμως ανακοινώνοντας, κατά τα πρότυπα Παπακωνσταντίνου, πως το δεύτερο εξάμηνο του 201Χ (αντικαταστήστε κατά το δοκούν το Χ με το 1, το 2, το 3, το 4…) έρχεται η ανάπτυξη, πως κατέφθασαν οι επενδυτές, πως όπου να ‘ναι θα αρχίσει να ρέει η τραπεζική πίστη, καταλήγουμε στο κάκιστο αποτέλεσμα η κυβέρνηση να μη δύναται να εμφυσήσει έστω και μια μικρή νότα αισιοδοξίας όταν θα είναι η στιγμή να το κάνει.
Ακούει ο πολίτης για Grecovery από τις αρχές του έτους και μόλις χτες διαβάζει πως η ΕΛΣΤΑΤ ανακοίνωσε πως η ήδη νωχελική βιομηχανική παραγωγή μειώθηκε (από τον Αύγουστο του 2012 στον Αύγουστο του 2013) κατά 7,2%. Πώς είναι δυνατόν να ξαναπιστέψει τον πρωθυπουργό; Πώς θα ανασάνει όταν ακούσει ξανά τον υπουργό Οικονομικών να λέει ότι το τέλος της Κρίσης είναι δίπλα μας;
Για να είμαι δίκαιος, το ίδιο λάθος κάνει και η αντιπολίτευση υποσχόμενη πως, με την εκλογή της, η χώρα θα απελευθερωθεί από το Μνημόνιο, θα δημιουργηθούν χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας, θα σταματήσει η ύφεση. Κάπως έτσι κυβέρνηση και αντιπολίτευση απλά χάνουν τη δυνατότητά τους να επηρεάζουν την κοινή γνώμη. Εξαναγκάζουν την κοινή γνώμη, τους πολίτες, να αγνοούν τους πολιτικούς τους οποίους μπορεί και να ψηφίζουν. Πρόκειται για Μεγάλη Ήττα της Δημοκρατίας καθώς τίποτα δεν τροφοδοτεί τον νιχιλισμό στον οποίο επενδύουν τα ερπετά της Χρυσής Αυγής περισσότερο από το αυτό συναίσθημα της απαξίωσης προς τα δημοκρατικά κόμματα.
Και για να μη μιλώ γενικόλογα, επιτρέψτε μου μια πρόταση: Όλα τα κόμματα, της συγκυβέρνησης και της αντιπολίτευσης, να υποσχεθούν μόνο τρία πράγματα στον ελληνικό λαό. Κατ’ αρχάς «Δάκρυα και Αίμα» (όπως έκανε ο Winston Churchill στο διάγγελμα με το οποίο προετοίμαζε τον βρετανικό λαό για τον μακρύ δρόμο του πολέμου). Στη συνέχεια, να υποσχεθούν «Επιστροφή στην Αξιοπρέπεια». Και να κονταροχτυπηθούν παρουσιάζοντας τις πολιτικές με τις οποίες θα επιστρέψουν στον μέσο Έλληνα τη χαμένη του αξιοπρέπεια.
One Comment
aris
Μάλιστα! Ποιος στραβός δε θέλει το φως του κ. Βαρουφάκη?
Ποιος άνθρωπος όχι κατ΄ ανάγκη Έλληνας δε θέλει τη «βολή» του και την αξιοπρέπειά του?
Πρακτικά όμως μήπως χρειάζεται ένα πολιτικό σύστημα που να γνωρίζει να παίζει «μπάλα» μέσα σε αυτό το χάος που ανέκαθεν δυστυχώς υπάρχει καλυμμένο από το πέπλο που σήμερα πολύ πονηρά και εύηχα λέγεται παγκοσμιοποίηση?
Δυστυχώς από γεννήσεως κόσμου παίζεται το ίδιο παιχνίδι, κάποιοι απολαμβάνουν περισσότερο αν όχι απόλυτα το πλούτο αυτού του πλανήτη και κάποιοι λιγότερο αν όχι καθόλου.
Το πρόβλημα λοιπόν που θεωρητικά παρουσιάζεται σα πρόβλημα αξιών πρακτικά είναι ο μη ίσος καταμερισμός του πλούτου γιατί αν εγώ έχω γεμάτο το στομάχι μπορώ και να χορεύω.
Τι θέλω να πω:
Ο Μεσολογγίτης που αναγκάστηκε να τρώει σπλάχνα ανθρώπινα (έχω και τη συνταγή) και ποντίκια, είχε αξιοπρέπεια? Ο πεινασμένος στο Β΄ Παγκόσμιο που έψαχνε τα σκουπίδια να φάει είχε αξιοπρέπεια? Είχε όμως αναμφίβολα αξίες.
Που πήγανε όλες αυτές οι αξίες?
Γίναμε μια χώρα αποικία και μετά τη πρώτη περίπτωση και μετά τη δεύτερη με τα σημερινά αποτελέσματα.
Αμφιβάλετε μήπως? Μπορώ να το αναλύσω περισσότερο αλλά δε νομίζω να χρειάζεται.
Μας έμειναν και τα δάκρυα και το αίμα, χα χα.
Όσο για τον κ. Τσόρτσιλ αυτός ήξερε ότι αυτοκρατορία ήτανε και μετά το πόλεμο θα είχε τις αποικίες να αρμέξει. Εμείς μετά τα «δάκρυα και αίμα» που επαγγέλλεσθε ποιόν θα αρμέξουμε, τους εαυτούς μας? Χα χα.
Στα απομνημονεύματά του αν δεν κάνω λάθος όταν βοηθούσε τη Ρωσία με πολεμικό υλικό λέει: «Δίνω βοήθεια τώρα αλλά σε λίγο θα τσακωθώ με την Αρκούδα»! Σκοπιμότητες λοιπόν για να καβαλήσει αυτός από πάνω οικονομικά!
«Αξιοπρέπεια» λοιπόν και «αξίες» κ. Βαρουφάκη…
Την αξιοπρέπεια και τις αξίες όπως τα εννοούμε σήμερα κατά το εκάστοτε ειδικό συμφέρον πλήρωσαν και οι Ινδιάνοι με το ξεκληρισμό τους από τους άλλους αξιοπρεπείς! Χα χα.
Αξιοπρέπεια και αξίες είχαμε και εμείς οι Χριστιανοί όταν ζούσαμε όμως μέσα στις κατακόμβες, μετά όταν άρχισαν να χτίζονται τα «χριστιανικά» παλάτια και οι Αγιές Σοφιές είχαμε κάποιες άλλες «αξιοπρέπειες» και «αξίες» οι οποίες μας οδήγησαν να μακελευόμαστε μεταξύ μας.
Κάνω λάθος?
Διατηρούμε πάντα όμως τις ίδιες λέξεις ακόμα:
ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ και ΑΞΙΕΣ
Μήπως μπορείτε να μου αναλύσετε πότε η αξιοπρέπεια είναι ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ και οι αξίες είναι ΑΞΙΕΣ, γιατί εγώ ένας απλός πολίτης είμαι και έχω μπερδευτεί.
Και το κέρδος της όλης συζήτησής σας είναι να σας καταλάβει ο απλός πολίτης σα και μένα νομίζω.
Χουά χα χα χα χα χα χα χα.