του: διον. διομ. μανιά
πρέπει κάποιος έντιμος και ικανός θιακός ν αναλάβει την διαχείριση των κοινών, γιατί είναι βαριά τιμωρία για κάποιον έντιμο να βλέπει το νησί του να καταστρέφεται να οδηγείται στην παρακμή και την φτώχεια κι αυτός να κάθεται και να παρακολουθεί αμέτοχος.
οι έντιμοι όμως δεν καταδέχονται να γυρίζουν στα καφενεία και στα μνημόσυνα για να ζητήσουν την ψήφο του οποιουδήποτε.
όσοι δε το προσπάθησαν ή αφομοιώθηκαν από το σάπιο πολιτικό σύστημα ή τα παράτησαν γρήγορα.
αλλά έως τώρα τουλάχιστον και οι θιακοί δεν φαίνεται να προτιμάνε τους έντιμους και ικανούς.
σκέφτηκα όμως ότι,
οι πιο πολλοί θιακοί είναι έντιμοι, ναυτικοί, μετανάστες, αγρότες, ψαράδες, υπάλληλοι, συνταξιούχοι κλπ.
λίγοι είναι τα λαμόγια που επιδιώκουν γρήγορο πλουτισμό σε βάρος των υπολοίπων, και μη κρυβόμαστε αρκετοί πλούτισαν στο θιάκι εκμεταλλευόμενοι την εξουσία που τους δώσαμε.
θα με ρωτήσετε και τι να κάνουμε;
και γω δεν ξέρω ακόμα, έχουμε καιρό να σκεφτούμε.
για ένα πράγμα όμως είμαι σίγουρος ότι, αυτοί που μέχρι σήμερα δοκιμάστηκαν, σάπισαν τόσο πολύ που αν τους ξαναψηφίσουμε θα είμαστε άξιοι της μοίρας μας.
βαρέθηκα ν ακούω να βρίζουνται μέχρι και να χαστουκίζονται, να λέει ο ένας τον άλλον κλέφτη να τρέχουν τσούρμα στα δικαστήρια ακολουθούμενοι από τους ευνοηθέντες τους, κι αυτό 20 χρόνια τώρα.
δεν νομίζετε βρε παιδιά πως αξίζουμε κάτι καλύτερο;
==========================================================
Ο μεγάλος αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος Πλάτων (427-347 π.Χ.) γύρω στο 374 π.Χ. έγραψε το κορυφαίο έργο του Πολιτεία, μέσω του οποίου σχεδίασε την εικόνα του ιδα-νικού πολιτεύματος με επίγνωση του πόσο δύσκολη είναι η πραγματοποίησή του.
Στο έργο αυτό μέσα από την αφήγηση του Σωκράτη αναφέρεται και η συζήτηση που έγινε με θέμα τη φύση της δικαιοσύνης, αλλά κυρίως για τη δημιουργία ενός ιδανικού κράτους, στο οποίο θα κυριαρχεί η ιδέα του αγαθού και το οποίο κράτος θα υφίσταται για να παρέχει την αληθινή ευτυχία στους πολίτες του. Για να επιτευχθεί όμως αυτό οι άρχοντες πρέπει να εργάζονται για το καλό των άλλων (των αρχομένων) και όχι το δικό τους! Ένα τέτοιο κράτος όμως βρίσκεται στη σφαίρα της ουτοπίας.
Ας δούμε τι ακριβώς γράφει ο Πλάτων για την εξουσία (άρχοντες – πολιτικούς) και τους εξουσιαζόμενους (αρχόμενους – πολίτες) [Πολιτεία, Βιβλίο Α, 346-347].
Αφηγείται ο Σωκράτης:
«Καμιά τέχνη και καμιά εξουσία δεν έχει ως αντικείμενο της ασχολίας της την δική της προσωπική ωφέλεια, αλλά […] το αντικείμενο της εξουσίας και των προσταγών της είναι η ωφέλεια του εξουσιαζομένου, και το κάνει αυτό έχοντας εμπρός στα μάτια της το συμφέρον του εξουσιαζομένου που είναι ασθενέστερος και όχι το συμφέρον του ισχυροτέρου.
Γι’ αυτό ακριβώς […] κανένας δεν αποφασίζει με τη θέλησή του να γίνεται άρχων [μηδένα ἐθέλειν ἑκόντα ἄρχειν] και να έχει στα χέρια του την ξένη αθλιότητα, προσπαθώντας να τη διορθώσει, αλλά ζητά μισθό, επειδή όποιος έχει την πρόθεση να δουλέψει ως σωστός τεχνίτης, όταν οι προσταγές του είναι σύμφωνες με την τέχνη, δεν πράττει ούτε προστάζει ό,τι συμφέρει αυτόν τον ίδιον, αλλά ό,τι συμφέρει τον αρχόμενο. Γι’ αυτήν ακριβώς την αιτία, για όσους πρόκειται να αποφασίσουν να γίνουν άρχοντες, πρέπει να εξασφαλιστεί ως μισθός, ή χρήματα ή τιμή ή τιμωρία, εάν κανένας δεν θέλει να αναλάβει την εξουσία [μισθὸν δεῖν ὑπάρχειν τοῖς μέλλουσιν ἐθελήσειν ἄρχειν, ἢ ἀργύριον ἢ τιμήν, ἢ ζημίαν ἐὰν μὴ ἄρχῃ]».
Τι θέλεις να ειπείς μ’ αυτό Σωκράτη; είπε ο Γλαύκων. Τα δύο είδη του μισθού που ανέφερες μπορώ να τα καταλάβω• δεν αντιλαμβάνομαι όμως πώς εννοείς την τιμωρία και πώς την έχεις βάζεις στην ίδια μοίρα με τον μισθό.
Από την ερώτησή σου εικάζεται ότι δεν μπορείς να καταλάβεις ποιος είναι ο μισθός των εντίμων ανθρώπων, αυτός δηλαδή που παρακινεί τους ενάρετους ανθρώπους να φορτώνονται τα βάρη της εξουσίας, όταν αποφασίζουν να γίνονται άρχοντες, Μήπως δεν γνωρίζεις πως το να αγαπά κάποιος τις τιμές και τα χρήματα, όχι μόνο κατά την γνώμη του λαού, αλλά και στην πραγματικότητα είναι όνειδος;
Αυτό τουλάχιστον το γνωρίζω, είπε.
Γι’ αυτό ακριβώς, είπα εγώ, οι καλοί δεν παρακινούνται ούτε από χρήματα ούτε από τιμές να γίνονται άρχοντες [οὔτε χρημάτων ἕνεκα ἐθέλειν ἄρχειν οἱ ἀγαθοί οὔτε τιμῆς]• γιατί δεν τους αρέσει ούτε λαμβάνοντας φανερά τον μισθό του αξιώματός τους να χαρακτηρίζονται ως έμμισθοι, ούτε να στιγματίζονται ως κλέφτες επωφελούμενοι κρυφά από την άσκηση της εξουσίας [οὔτε γὰρ φανερῶς πραττόμενοι τῆς ἀρχῆς ἕνεκα μισθὸν μισθωτοὶ βούλονται κεκλῆσθαι, οὔτε λάθρᾳ αὐτοὶ ἐκ τῆς ἀρχῆς λαμβάνοντες κλέπται], ούτε πάλι η δόξα μπορεί να είναι κίνητρο γι’ αυτούς, αφού δεν αγαπούν τη δόξα. Δεν πρόκειται λοιπόν αυτοί να αποφασίσουν να γίνουν άρχοντες, αν δεν αναγκαστούν και απειληθούν με τιμωρία. Εξ αιτίας αυτού έχει επικρατήσει σχεδόν η γνώμη ότι είναι ντροπή να θέλει κανείς από μόνος του να αναλάβει εξουσία, χωρίς να υπάρχει η απειλή του εξαναγκασμού. Και η πιο βαριά τιμωρία (για κάποιον έντιμο) είναι το να εξουσιάζεται από κάποιον χειρότερό του, στην περίπτωση που δεν αποφασίζει ο ίδιος να αναλάβει την εξουσία. Επειδή αυτή την τιμωρία, πιστεύω ότι φοβούνται οι ενάρετοι άνθρωποι, δέχονται να αναλάβουν την εξουσία, όταν γίνονται άρχοντες, και ασκούν τότε την εξουσία, όχι με την ιδέα ότι κάνουν κάτι καλό ούτε για να τους δοθεί μέσω των αξιωμάτων η ευκαιρία να περάσουν καλά, αλλά ενεργούν από ανάγκη, αφού δεν θα βρίσκεται καλύτερό τους ή όμοιός τους, για να παραλάβει την εξουσία. Γιατί υπάρχει κίνδυνος πως, αν υπήρχε μια πόλη κατοικημένη από εναρέτους (έντιμους) ανθρώπους, θα ήταν μέσα σ’ αυτή περιζήτητο πράγμα η μη ανάληψη της εξουσίας, σε όσο βαθμό είναι σήμερα (περιζήτητο) η ανάληψή της [ἐπεὶ κινδυνεύει πόλις ἀνδρῶν ἀγαθῶν εἰ γένοιτο, περιμάχητον ἂν εἶναι τὸ μὴ ἄρχειν ὥσπερ νυνὶ τὸ ἄρχειν]. Και στην περίπτωση αυτή θα γινόταν ολοφάνερο ότι πραγματικά στον χαρακτήρα του σωστού άρχοντα δεν είναι να επιδιώκει το συμφέρον του, αλλά το συμφέρον των αρχομένων (δηλ. των πολιτών). Έτσι κάθε γνωστικός άνθρωπος θα προτιμούσε να ωφελείται αυτός από άλλον και να μην έχει σκοτούρες εργαζόμενος προς όφελος των άλλων”.
Το ανωτέρω κείμενο του Πλάτωνα είναι πολύ επίκαιρο σήμερα. Οι έντιμοι και ικανοί συνήθως απέχουν από τα κοινά και δεν επιδιώκουν να αναλάβουν εξουσίες για τους ίδιους ακριβώς λόγους που αναφέρει ο Πλάτων.
Οι έντιμοι (αγαθοί – ενάρετοι, κατά τον Πλάτωνα) δεν επιδιώκουν τα αξιώματα και τις τιμές, ούτε έχουν ανάγκη από την εφήμερη δόξα που προσφέρει η ανάληψη εξουσίας. Ούτε φυσικά θα καταδεχτούν να γυρίζουν στην αγορά και στα καφενεία, ή και στα μνη-μόσυνα ακόμα, για να ζητήσουν την ψήφο του οποιουδήποτε. Οι ικανοί, επίσης, δεν αφήνουν την εργασία τους για να ασχοληθούν με την πολιτική για να λάβουν διάφορα αξιώματα, τα οποία φέρνουν εύκολο χρήμα και πρόσκαιρες τιμές. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι τον καταργηθέντα, ευτυχώς, νόμο για το ασυμβίβαστο του βουλευτικού αξιώμα-τος και της ασκήσεως επαγγέλματος εισηγήθηκαν και υποστήριξαν επαγγελματίες πολιτικοί, οι οποίοι δεν άσκησαν ποτέ οποιοδήποτε επάγγελμα στη ζωή τους!
news.yahoo
2 Comments
Anonymous
Μπράβο,πολλά μπράβο,ας αναλάβουν οι Θιακοί την τύχη τους πια.Οι χαλεποί καιροί που διάγουμε μας βρήκαν απροετοίμαστους να διαχειριστούμε τέτοιες δεινές καταστάσεις.Άμα καταφέρουμε να δούμε το συλλογικό πάνω από το ατομικό,άμα αγαπήσουμε το γείτονά μας και σκύψουμε με αληθινό ενδιαφέρον στο πρόβλημά του,άμα ξεπεράσουμε το ότι πρόβλημα δεν είναι το ότι χάσαμε κάποια μάταια υλικά αγαθά και ανέσεις αλλά το ότι διαγράφεται ένα ακόμη πιο ζοφερό μέλλον,ίσως να καθαρίσει η ομίχλη και οι πράξεις μας να είναι πιο σοφές πια…
Ίσως ένας κοινωνικός αυτοματισμός να δώσει και για το νησί τη δέουσα λύση…
Όπως όμως ο παλμός του λαού που ακούγεται στα γήπεδα τα Σαββατοκύριακα δείχνει ότι η πλειοψηφία κοιμάται τον ύπνο του δικαίου, χωρίς να ακούγεται το παραμικρό σύνθημα κατά των πολιτικών ,της τρόικας ,των Γερμανών κλπ, κλπ ,πέραν των γνωστών κι όχι πια αστείων εμετικών οπαδικών συνθημάτων,έτσι και εδώ δε βλέπω,να πάρει η ευχή,πέραν 1-2 ατόμων να παρεμβαίνουν συντοπίτες μας,να εκφέρουν γνώμη,θέση,να δείξουν κάποιο έμπρακτο ενδιαφέρον για τον τόπο…
Η ανωνυμία στην τελική σου δίνει αρκετά περιθώρια έκφρασης…Μόνο οι ίδιοι και οι ίδιοι αρθρογραφούν και σε άλλα τοπικά sites χωρίς αντίλογο…
Μήπως είναι δείγμα αδιαφορίας,βαρεμάρας,άνευ όρων σε τελική, παράδοσης του μέλλοντος του τόπου μας?
gerry13
aris
Ναι μεν οι φιλοσοφίες και του Σωκράτη και του Πλάτωνα είναι σωστές αλλά παρουσιάζουν μόνο τη πραγματική διάσταση της μη συμμετοχής των ηθικών και ενάρετων στα κοινά, δεν προχωρούν πάρα κάτω ποιό είναι το άποτέλεσμα δηλαδή αυτής της φιλοσοφίας και τακτικής.
Πρακτικά δε μπορείς να ζήσης ευχάριστα σε ένα χώρο που αφήνεις ουσιαστικά ο ίδιος να βρωμίσει, άσε που κάποια στιγμή μαθηματικά αποδεδειγμένα θα λουστείς πολλά περισσότερα δεινά από ό,τι θέλησες να αποφύγεις.
Διακρίνω και μια θέση βολεψάκηδων στην όλη υπόθεση. Σωκράτης – Σωκράτης και Πλάτωνας – Πλάτωνας, αλλά είναι σα να λένε άφησε κάποιον ενάρετο μαλάκα να φάει τη χλαπάτσα και εμείς να έχουμε την ησυχία μας.
Αυτές τις μ@λ@κίες κάνανε και αφού δεν υπήρχαν ενάρετοι στην εξουσία φορτώσανε με κώνειο το Σωκρατάκη και ηρέμισε δια παντός.
Τότε γιατί να μη πει και ο εκλεγείς ενάρετος αφού καταλάβει ότι τελικά τον πιάσανε κώτσο να τραβιέται για τους άλλους, «άντε και απαυτωθείτε μαλάκες κουράζομαι εγώ για σας, άρα παίρνω τη κουτάλα και ανταμείβομαι όπως μου γουστάρει και από όπου μου γουστάρει»? Άρα δίκιο έχουν αυτοί που κλέβουν εκμεταλλευόμενοι τη θέση τους και εμείς τους λέμε λαμόγια.
Άαα τι γίνεται τώρα, έχω δίκιο μήπως?
Δηλαδή κατά το γνωστό να φάω ομελέτα αλλά να μη σπάσω αυγά, γίνεται?
Και αυτοί οι άλλοι οι ικανοί, που δεν αφήνουν την εργασία τους για να ασχοληθούν με την πολιτική τα κοινά δηλαδή, έχουν εν μέρει δίκιο, αλλά αυτές τις παπαριές έκαναν και επλήρωναν αντικαταστάτη για να τους αναπληρώνει και να ψηφίζει στην Εκκλησία του Δήμου για να μη χασομερούν από τις δουλειές τους, με συνέπεια να μην αποφασίζουν σωστά άτομα αλλά ξεπουλημένα και να χαθεί και η Δημοκρατία και η ελευθερία των αρχαίων Αθηναίων.
Η ευνομούμενη πολιτεία θέλει θυσίες από τους πολίτες της φίλοι μου, δεν πέφτει σα το μάνα εξ΄ουρανών.
Πιο πρακτικά αν σε μια πολυκατοικία κανείς από τους ενάρετους και ηθικούς δε θέλει να μπλεχτεί με τη διαχείριση, τότε θα μπουν τα λαμόγια και θα λουστούν όλοι τους τις κλεψιές από το πετρέλαιο, τους φουσκωμένους λογαριασμούς, κλπ.
Απλά είναι τα πράγματα νομίζω.
Χουά χα χα χα χα χα χα χα χα χα χα χα.