10/08/14
Τι κρύβει ο… ωραίος τίτλος («Ελεγχος των οικονομικών των πολιτικών κομμάτων και των αιρετών αντιπροσώπων Βουλής και Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου») του νομοσχεδίου που κατέθεσε η κυβέρνηση.
Του Γιώργου Πετρόπουλου
Ριζική ανατροπή στις πολιτικές ελευθερίες των πολιτών αλλά και στη συγκρότηση και τη λειτουργία των πολιτικών κομμάτων επιφέρει το νομοσχέδιο που κατέθεσε η κυβέρνηση στη Βουλή και θα ψηφιστεί το φθινόπωρο στην Ολομέλεια του σώματος. Φέρει τον ψευδεπίγραφο τίτλο «Ελεγχος των οικονομικών των πολιτικών κομμάτων και των αιρετών αντιπροσώπων Βουλής και Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου». Με το νομοσχέδιο νομιμοποιείται για πρώτη φορά στην ιστορία του νεοελληνικού κράτους -πλην εκτάκτων καταστάσεων, όπως οι πάσης φύσεως δικτατορίες- το φακέλωμα των πολιτών για εκδήλωση του φρονήματός τους, το οποίο ανατίθεται κυρίως στις τράπεζες.
Ταυτόχρονα, όλη η συγκρότηση και η λειτουργία των κομμάτων, όπως τη γνωρίσαμε ώς τα σήμερα, παραδίδεται στην ιδιωτική επιχειρηματική πρωτοβουλία, καθώς νομιμοποιείται η χρηματοδότησή τους από τις ιδιωτικές επιχειρήσεις, ενώ η δραστική μείωση της κρατικής χρηματοδότησης και η αδυναμία -λόγω της κρίσης- των απλών πολιτών να καλύψουν το χρηματοδοτικό κενό που δημιουργείται ανοίγει διάπλατα τον δρόμο στα ιδιωτικά συμφέροντα να αλώσουν πλήρως το πολιτικό-κομματικό σύστημα, μετατρέποντας τα κόμματα σε δικά τους πολιτικά παραμάγαζα.
Το πολιτικά περίεργο των ημερών είναι ότι η κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή αντιμετωπίστηκε με απόλυτη σιγή απ’ όλα τα κόμματα – ακόμη και από τα κόμματα της Αριστεράς, τα οποία θίγονται ευθέως από τις διατάξεις του. Ειδικά από εκείνες τις διατάξεις που αφορούν το φακέλωμα των μελών, της στενής και της ευρείας επιρροής τους, συνιστώντας ταυτόχρονα την πιο κραυγαλέα ανατροπή των πολιτικών ελευθεριών των πολιτών, αφού θίγουν άμεσα τον σκληρό πυρήνα των προσωπικών δεδομένων που αφορά το πολιτικό φρόνημα. Το ΚΚΕ, που στο παρελθόν έσχιζε τα ιμάτιά του ενάντια σε οποιαδήποτε προσπάθεια καταγραφής των προσωπικών στοιχείων των συνδρομητών του, δεν εξέδωσε καμία ανακοίνωση για το νομοσχέδιο, αρκούμενο σε ένα και μοναδικό ρεπορτάζ του «Ριζοσπάστη» που απλώς κατέγραφε ότι το νομοσχέδιο προωθεί το φακέλωμα. Ανακοίνωση δεν εξέδωσε ούτε ο ΣΥΡΙΖΑ, που επίσης στο παρελθόν είχε εκφράσει την αντίθεσή του στο ενδεχόμενο να προωθηθούν ρυθμίσεις σαν αυτές του νομοσχεδίου. Στην περίπτωση, μάλιστα, της «Αυγής», το σχετικό ρεπορτάζ ήταν εντελώς ξένο προς τη βαθύτερη ουσία του νομοσχεδίου
.……………………………………………………………………….
Ετσι θα γίνεται το φακέλωμα των πολιτών
Η πρώτη ανατροπή που φέρνει το νομοσχέδιο στα μέχρι τώρα ισχύοντα δεδομένα για τη χρηματοδότηση των κομμάτων είναι η πλήρης -και από το πρώτο λεπτό του ευρώ- ονομαστικοποίηση όλων των οικονομικών εισφορών που θα δίνονται σε πολιτικούς φορείς (κόμματα – συνασπισμούς κομμάτων) και πολιτικά πρόσωπα (πολιτευτές, βουλευτές, ευρωβουλευτές). Ονομαστικοποιούνται ακόμη και οι συνδρομές των κομματικών μελών. Εισφορές-συνδρομές μέχρι 1.500 ευρώ θα μπορούν να δίνονται απευθείας στους πολιτικούς φορείς και μέχρι 500 ευρώ απευθείας στα πολιτικά πρόσωπα.
Γι’ αυτές τις εισφορές ο αποδέκτης (πολιτικός φορέας ή πολιτικό πρόσωπο) θα πρέπει να κόβει απόδειξη ή να δίνει το γνωστό κουπόνι όπου -και στη μία και στην άλλη περίπτωση- θα αναγράφεται υποχρεωτικά το ονοματεπώνυμο και ο ΑΦΜ (ή ο Αριθμός Δελτίου Ταυτότητας) του χρηματοδότη. Για ποσά υψηλότερα από τα παραπάνω, η χρηματοδότηση θα πρέπει να γίνεται υποχρεωτικά με κατάθεση μέσω τραπέζης. Οι πολιτικοί φορείς υποχρεούνται να έχουν το πολύ τρεις τραπεζικούς λογαριασμούς αποκλειστικά σε ελληνικές τράπεζες, τα μορφωτικά τους ιδρύματα το πολύ δύο τραπεζικούς λογαριασμούς και τα πολιτικά πρόσωπα το πολύ έναν τραπεζικό λογαριασμό. Επίσης, οι πολιτικοί φορείς υποχρεούνται να κρατούν λογιστικά βιβλία Γ’ Κατηγορίας -όπως αυτά που κρατούν κυρίως οι ανώνυμες εταιρείες-, όπου θα αναγράφουν όλα τα προβλεπόμενα στοιχεία των χρηματοδοτών τους όποιο ποσό κι αν αυτοί έχουν δώσει. Με δεδομένο ότι η χρηματική προσφορά σε ένα κόμμα είναι εκδήλωση πολιτικού φρονήματος, οι πολίτες θα φακελώνονται για το φρόνημά τους σε δύο πηγές: στις τράπεζες για ποσά πάνω από 1.500 ευρώ και στα κόμματα για μικρότερες οικονομικές προσφορές. Ολα δε αυτά τα στοιχεία των πολιτών θα πρέπει να είναι υποχρεωτικά στη διάθεση της επιτροπής που θα ελέγχει τα οικονομικά των κομμάτων, ώστε να γίνεται ταυτοποίηση αν πρόκειται για πραγματικά πρόσωπα
.………………………………………………………………….
Πώς θα ιδιωτικοποιηθούν τα κόμματα
Οι τρόποι ιδιωτικοποίησης των κομμάτων, με τα νέα δεδομένα που εισάγει το νομοσχέδιο στην πολιτική ζωή, είναι άπειροι. Μειώνοντας την -ήδη μειωμένη- κρατική χρηματοδότηση περισσότερο από 50%, και με δεδομένη την αδυναμία των πολιτών να συνεισφέρουν ουσιαστικά στην οικονομική ενίσχυση των κομμάτων τους, το νομοσχέδιο υποχρεώνει τα κόμματα να αναζητήσουν πόρους εκεί όπου μπορούν να τους βρουν.
Δηλαδή, στην περιβόητη ιδιωτική επιχειρηματική πρωτοβουλία. Γι’ αυτό τον σκοπό, άλλωστε, το νομοσχέδιο επιτρέπει, για πρώτη φορά, τη χρηματοδότηση πολιτικών φορέων και πολιτικών προσώπων από Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου (επιχειρήσεις), χωρίς να είναι καθαρό αν υπάρχουν όρια στο ύψος αυτής της χρηματοδότησης. Αλλά ακόμη κι αν τεθούν ξεκάθαρα τέτοια όρια αναφορικά με το ύψος των χρηματικών ποσών, δεν υπάρχει και δεν μπορεί να τεθεί κανένα όριο στις δωρεές προς τα κόμματα ή στην κάθε είδους και κάθε μορφής επιχειρηματική δραστηριότητα των ίδιων των κομμάτων (επενδύσεις σε χρηματιστήρια και χρηματοπιστωτικές πράξεις, ίδρυση και λειτουργία κομματικών εταιρειών ή συμμετοχή σε εταιρείες κ.λπ).
Βιτρίνα οι δωρεές
Πράγμα που σημαίνει πως οποιαδήποτε επιχείρηση ή οποιοσδήποτε μεγαλοεπιχειρηματίας μπορεί να χρηματοδοτεί και να εξαγοράζει το κόμμα της αρεσκείας του «σπρώχνοντας» σε αυτό χρήματα μέσω δωρεών που θα ρευστοποιούνται ή μέσω επιχειρηματικών δραστηριοτήτων που θα φαίνονται ότι τυπικά ανήκουν στον εν λόγω κόμμα.
http://www.efsyn.gr