Δυνατότητα συνεκμετάλλευσης από τις κοινοπραξίες σε περίπτωση που ένα κοίτασμα «συνορεύει» με κάποιο άλλο, μέγιστη διάρκεια παραχώρησης στα 35 χρόνια, υποχρεωτικές επενδύσεις συνολικού ύψους 78 εκατ. ευρώ κατά το αρχικό στάδιο των ερευνών (5-8 χρόνια), και έσοδα για το Δημόσιο από τρεις διαφορετικές πηγές, μισθώματα, φόρους, και στρεμματικές αποζημιώσεις.
Αυτά αναφέρουν μεταξύ των άλλων οι πολυσέλιδες συμβάσεις μίσθωσης (180-190 σελίδων κάθε μία), που κατατέθηκαν χθες στη Βουλή από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιάννη Μανιάτη, και μέσω των οποίων το Δημόσιο παραχωρεί το δικαίωμα έρευνας και εκμετάλλευσης σε Πατραικό Κόλπο, Ιωάννινα και Κατάκολο.
Πρόκειται για τις συμβάσεις που είχε υπογράψει η κυβέρνηση τον περασμένο Μάιο με τις κοινοπραξίες Energean Oil και Petra Petroleum (Καναδάς) για τη χερσαία περιοχή των Ιωαννίνων, Ελληνικά Πετρέλαια – ιταλική Edison και – ιρλανδική Petroseltic για τον Πατραϊκό Κόλπο, και τέλος πάλι με την Energean Oil και την βρετανική Trajan Oil για το Κατάκολο.
Στην ουσία οι συμβάσεις αποτελούν ένα είδος «οδικού χάρτη» για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις της ελληνικής δημοκρατίας και των επενδυτών, όπου περιγράφονται αναλυτικά οι πηγές εσόδων για το Δημόσιο, τα χρονοδιαγράμματα, η διάρκεια της κάθε παραχώρησης, κ.ο.κ.
Χαρακτηριστικά αναφέρεται πως η διάρκεια εκμετάλλευσης για Πατραϊκό, Ιωάννινα και Κατάκολο ορίζεται στα 25 χρόνια από την ημερομηνία που θα ανακαλυφθεί εκμεταλλεύσιμο κοίτασμα, με δυνατότητα παράτασης μιας δεκαετίας. Σε αυτό το διάστημα δεν συνυπολογίζεται η 7ετής ή 8ετής περίοδος που παρέχεται, κατά περίπτωση πάντα, στις κοινοπραξίες για να φέρουν σε πέρας τις αρχικές έρευνες.
Δυνατότητα συνεκμετάλλευσης
Παράλληλα, προβλέπεται δυνατότητα συνεκμετάλλευσης σε περίπτωση που ένα κοίτασμα «συνορεύει» με κάποιο άλλο, η παραχώρηση του οποίου έχει ανατεθεί σε διαφορετικό μισθωτή. Σε μια τέτοια περίπτωση, θα πρέπει να καταρτισθεί υποχρεωτικά ένα πρόγραμμα ενοποίησης από τους δύο επενδυτές,τόσο για την έρευνα όσο και για την εκμετάλλευση.
Αναφορικά με τα κονδύλια που οφείλουν να επενδύσουν υποχρεωτικά οι τρεις κοινοπραξίες, αυτά ανέρχονται σε 78 εκατ. ευρώ, αλλά αφορούν μόνο το αρχικό στάδιο των ερευνών, όπου και θα γίνουν οι ερευνητικές γεωτρήσεις αφού προηγηθεί επανεπεξεργασία των σεισμικών δεδομένων, κ.ο.κ. Στην πράξη, τα κεφάλαια που θα επενδυθούν θα είναι πολύ περισσότερα και οι ίδιες οι κοινοπραξίες έχουν κατά καιρούς δηλώσει ότι οι συνολικές τους επενδύσεις μπορεί να φτάσουν και τα 700 εκατ. ευρώ.
Θυμίζουμε επίσης ότι οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για πιθανότητες να βρεθούν μέχρι και 300 εκατ. βαρέλια πετρελαίου, που θα μπορούσαν να αποφέρουν έσοδα σε βάθος 35ετίας της τάξης των 27 δισ. δολαρίων. Σε μια τέτοια περίπτωση, το Δημόσιο θα μπορούσε να εισπράξει ένα ποσό της τάξης των 5-8 δισ. δολάρια.
Από που θα προέλθουν τα έσοδα για το για Δημόσιο
Τριών ειδών θα είναι τα έσοδα για το Δημόσιο : Καταρχήν θα προέλθουν από τα μισθώματα που θα προκύπτουν από τη συνάρτηση της αξίας των εξορυσσόμενων υδρογονανθράκων (ύψος παραγωγής), του συντελεστή εσόδων εξόδων καθώς και των γεωγραφικών, γεωλογικών και άλλων χαρακτηριστικών των περιοχών. Το ποσοστό διαμορφώνεται βασει ενός ειδικού συντελεστή και να κλιμακώνεται σε 2%, 5%, 8%, 11%, 14%, 17% και 20%. Προσοχή : Το ενοίκιο θα καταβάλλεται στο Δημόσιο ανεξάρτητα από το αν η κοινοπραξία επιτύχει κέρδη ή όχι.
Δεύτερη πηγή εσόδων για το Δημόσιο, ειναι η φορολογία εισοδήματος των εταιρειών που έχει προσδιοριστεί σε 20% συν ένα πρόσθετο φόρο 5% υπέρ των Περιφερειών. Τη φορολογική υποχρέωση δεν θα την έχουν ως σύνολο οι κοινοπραξίες αλλά ξεχωριστά κάθε εταιρεία που συμμετέχει.
Τρίτη και τελευταία πηγή εσόδων για το Δημόσιο είναι οι στρεμματικές αποζημιώσεις, οι οποίες κυμαίνονται από 10 ως 20 ευρώ ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο στο διάστημα της φάσης των ερευνών, ενώ φτάνουν τα 200 ευρώ κατά την περίοδο της εκμετάλλευσης. Υπάρχουν επίσης ανταλλάγματα, όπως ένα εφάπαξ ποσό κατά την υπογραφή της σύμβασης και επιπλέον εισφορές ανάλογα με τα επίπεδα παραγωγής.
Τέλος αναφορικά με τις διαδικασίες και τα χρονοδιαγράμματα ενημέρωσης του Δημοσίου για τις έρευνες και τα αποτελέσματα εκμετάλλευσης, σε περίπτωση που όλα αυτά δεν τηρηθούν, τότε πάυουν να ισχύουν και τα δικαιώματα του παραχωρησιούχου. Ειδικές μικτές επιτροπές θα εποπτεύουν την όλη διαδικασία.
Και οι τρεις αυτές συμβάσεις θα αποτελέσουν ένα είδος «μπούσουλα» για εκείνες που θα ακολουθήσουν όταν και όποτε ολοκληρωθούν οι διαγωνισμοί για τα 20 οικόπεδα του Ιονίου και της Νότιας Κρήτης, οι οποίοι μέσα στο Σεπτέμβριο αναμένεται να δημοσιευθούν στην επίσημη εφημερίδα της Ε. Επιτροπής.
http://www.tanea.gr