RAINBOW WARRIOR Η ΘΑΛΑΣΣΙΑ ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ. ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΝΗΣΙΩΤΙΚΟΙ ΣΤΑΘΜΟΙ ΜΕ ΤΡΕΙΣ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΥΣ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΥΣ: ΙΟΝΙΟ (ΕΞΟΡΥΞΕΙΣ), ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΑ (ΟΡΥΚΤΑ ΚΑΥΣΙΜΑ) ΚΑΙ ΚΥΚΛΑΔΕΣ (ΛΥΣΗ ΜΕ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ)
Το ΥΠΕΚΑ, σε συνεργασία με τη ΔΕΗ, υπονόμευε τις ευρωπαϊκές συζητήσεις της Σεβίλης για την εφαρμογή προηγμένων αντιρρυπαντικών τεχνολογιών στις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής
Του ΦΙΛΗ ΚΑΪΤΑΤΖΗ
Οι χώρες-μέλη της Ε.Ε. θα έχουν δικαίωμα να ζητήσουν εξαιρέσεις από τον κανονισμό εφόσον αποδείξουν ότι συντρέχουν σοβαροί οικονομικοί λόγοι
Από τα Ιόνια στα Δωδεκάνησα και μετά πλώρη για Κυκλάδες, με σύνθημα-δόγμα «Νο oil – save our seas» να κυριαρχεί στη θαλάσσια εκστρατεία του πλοίου «Rainbow Warrior» της Greenpeace.
Σήμερα αναμένεται το τρίτο κατά σειρά με την ίδια ονομασία πλοίο της διεθνούς περιβαλλοντικής οργάνωσης να «πιάσει» Κύθνο, αφήνοντας τη Ρόδο, απ’ όπου απέπλευσε χθες, και μετά την Κεφαλονιά και τη Ζάκυνθο, που επισκέφθηκε το καλοκαίρι.
Τέσσερις νησιωτικοί σταθμοί με τρεις διαφορετικούς συμβολισμούς: Στο Ιόνιο, για «το πρόβλημα των εξορύξεων», στα Δωδεκάνησα για «τη χρήση ορυκτών καυσίμων», στις Κυκλάδες, «για τη λύση με προώθηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας».
Τουτέστιν: Στ’ ανοιχτά του κόλπου Αργοστολίου, όπου στις αρχές Ιουλίου τοποθετήθηκε από ακτιβιστές της Greenpeace πλωτό φράγμα αντιρρύπανσης για την αντιμετώπιση πετρελαιοκηλίδας, λίγα μίλια από κάποιο εκ των πιθανών σημείων εξόρυξης σε Πατραϊκό και Κατάκολο.
Στην παραλία «Ναυάγιο» της Ζακύνθου -ψηφίστηκε η ωραιότερη του κόσμου από τη «Huffington Post»-, που βρίσκεται 30 μίλια από το σημείο εξόρυξης στον Πατραϊκό, ξεδιπλώθηκε πανό στο οποίο αναγραφόταν «Πετρέλαιο και τουρισμός δεν πάνε μαζί».
Στη Σορωνή Ρόδου μπλόκαραν συμβολικά το σύστημα εκφόρτωσης μαζούτ του πετρελαϊκού σταθμού της ΔΕΗ Α.Ε., με σύνθημα «όχι άλλα δισ. για πετρέλαιο».
Και στον οικισμό της Γαϊδουρόμαντρας Κύθνου (σήμερα, βάσει του προγράμματος του σκάφους), όπου θα αναδειχθεί με άλλη μία ακτιβιστική ενέργεια η σημασία της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκά.
Σημειώνεται ότι στη Γαϊδουρόμαντρα η ηλεκτροδότηση γίνεται από φωτοβολταϊκά (και μπαταρίες) ενώ είχε υπολογιστεί και ντιζελομηχανή (υβριδικό σύστημα) που δεν εγκαταστάθηκε.
Υπενθυμίζεται ότι στην Κύθνο η ΔΕΗ είχε εγκαταστήσει πριν από τριάντα χρόνια τον πρώτο σταθμό ΑΠΕ με φωτοβολταϊκά, που παρακμάζει.
«Ηταν μία πρωτοπόρος κίνηση της δημόσιας επιχείρησης ηλεκτρισμού, ενώ σήμερα…» δήλωσε υπαινικτικά και εν πλω από το Rainbow Warrior ΙΙΙ ο Τάκης Γρηγορίου, υπεύθυνος για τα θέματα ενέργειας και κλιματικών αλλαγών της οργάνωσης στην Ελλάδα.
Το πλοίο θα αγκυροβολήσει μετά την Κύθνο στον Φλοίσβο Παλαιού Φαλήρου, όπου και θα είναι επισκέψιμο για το κοινό. Χθες επιβιβάστηκαν στο πλοίο οι ακτιβιστές της Greenpeace, μετά την ειρηνική δραστηριότητα στο σταθμό εκφόρτωσης μαζούτ της ΔΕΗ στη Σορωνή, στο Νησί των Ιπποτών.
Ο Τάκης Γρηγορίου αναφέρει για την επίσκεψη στη Ρόδο, που είναι ενταγμένη στην πανευρωπαϊκή εκστρατεία για την απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα: «Επί σχεδόν δύο δεκαετίες, η κυβέρνηση και η ΔΕΗ προωθούν την κατασκευή νέας μονάδας καύσης μαζούτ στο Πρασονήσι, στη νότια πλευρά του νησιού, ως λύση στο ενεργειακό τους πρόβλημα. Το κόστος του έργου ανέρχεται σήμερα στα 180 εκατομμύρια ευρώ. Το γραφείο της οργάνωσης στην Αθήνα εκτιμά το (ανηγμένο) κόστος παραγωγής σε περίπου 240 ευρώ/Mwh (Μεγαβατώρα)».
Σύμφωνα «με τις εξαγγελίες της κυβέρνησης, η διασύνδεση μικρού μέρους των Κυκλάδων θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2017. Και της Κρήτης, κάποια στιγμή έως το 2024.
Από εκεί και πέρα δεν υπάρχει καμία κυβερνητική απόφαση για τη διασύνδεση του συνόλου των Κυκλάδων, των Δωδεκανήσων και των νησιών του Βορείου Αιγαίου, παρά την ύπαρξη σχετικών μελετών από τους αρμόδιους φορείς.
»Είναι άγνωστο αν και ποτέ θα διασυνδεθούν. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Σαντορίνη -όπου σημειώθηκε το περυσινό μπλακ άουτ- δεν περιλαμβάνεται στα νησιά των Κυκλάδων που θα συνδεθούν».
Η Greenpeace έχει καταγγείλει ότι «το ΥΠΕΚΑ, σε συνεργασία με τη ΔΕΗ, υπονόμευε τις ευρωπαϊκές συζητήσεις της Σεβίλης για την εφαρμογή προηγμένων αντιρρυπαντικών τεχνολογιών στις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής».
Στην ισπανική πόλη «συναντώνται ανά τακτά χρονικά διαστήματα εθνικές αντιπροσωπείες των ευρωπαϊκών χωρών προκειμένου να συζητούν τις τεχνολογικές εξελίξεις στον τομέα της αντιρρύπανσης καθώς και τη συνεχή βελτίωση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Αν και στις εθνικές αντιπροσωπείες (κανονικά) συμμετέχουν εκπρόσωποι από ένα ευρύτερο φάσμα της κοινωνίας (πολιτικοί, οικονομικοί και κοινωνικοί φορείς), η ελληνική αντιπροσωπεία αποτελείται αποκλειστικά από μέλη του λόμπι των ορυκτών καυσίμων -συγκεκριμένα από τη ΔΕΗ και τα ελληνικά πετρέλαια».
Με άλλα λόγια, λέει η Greenpeace «το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής έχει αναθέσει στη ΔΕΗ Α.Ε. και τα ΕΛ.ΠΕ. να εκπροσωπούν τη χώρα σε ένα κρίσιμης σημασίας ζήτημα για τη δημόσια υγεία, την εθνική οικονομία, το περιβάλλον».
Αναλυτικότερα στο πλαίσιο της κοινοτικής οδηγίας 96/61/ΕΚ για την «ολοκληρωμένη πρόληψη και έλεγχο της ρύπανσης» πραγματοποιούνται συναντήσεις στη Σεβίλη με σκοπό: «την επικαιροποίηση του κανονισμού για βιομηχανικούς ρύπους μέσω της αναγνώρισης των Βέλτιστων Διαθέσιμων Τεχνικών (Best Available Techniques – ΒΑΤ) και την ένταξή τους στον κανονισμό. Οι χώρες-μέλη της Ε.Ε. θα έχουν δικαίωμα να ζητήσουν εξαιρέσεις από τον κανονισμό εφόσον αποδείξουν ότι συντρέχουν σοβαροί οικονομικοί λόγοι για την αδυναμία συμμόρφωσης».
Οπως εξηγεί η Greenpeace «αποδεικνύεται από έγγραφα αλληλογραφίας που έχει στην κατοχή της μεταξύ στελέχους του ΥΠΕΚΑ και μελών της επιτροπής ότι επιχειρείται να δικαιολογηθεί το αίτημα της ελληνικής κυβέρνησης για εξαίρεση των πετρελαϊκών μονάδων της ΔΕΗ στα νησιά από την υποχρέωση να εγκαταστήσουν καταλύτες απονίτρωσης (SCR) για τον περιορισμό των εκπομπών οξειδίων του αζώτου».
Για μας, τονίζουν από το γραφείο της Greenpeace, «η ανάδειξη των Βέλτιστων Διαθέσιμων Τεχνικών – ΒΑΤ σημαίνει πράξη κατά της μεγιστοποίησης του κέρδους των μεγάλων εταιρειών που λειτουργούν απαρχαιωμένους σταθμούς παραγωγής ενέργειας».
Ωστόσο «χωρίς κανέναν απολύτως σεβασμό για την προστασία της δημόσιας υγείας και του περιβάλλοντος» η ελληνική αντιπροσωπεία στην Σεβίλη:
– Αντιτίθεται συστηματικά μαζί με την τσεχική εταιρεία ηλεκτροπαραγωγής CEZ στην επιβολή πιο αυστηρών προδιαγραφών για τις λιγνιτικές μονάδες.
– Ζητεί επιμόνως εξαίρεση των πετρελαϊκών εργοστασίων των νησιών, ειδικά σε ό,τι αφορά την εγκατάσταση καταλυτών με τη γαλλική EDF και το λόμπι γκρουπ των ηλεκτροπαραγωγών EURELECTRIC.
– Επίσης ζητεί την εξαίρεση της λιγνιτικής μονάδας του Αγίου Δημητρίου από τα αυστηρά όρια του κανονισμού για τις εκπομπές τέφρας C20 mg/Nm3) και την επαναφορά των παλαιότερων ορίων (100 mg/Nm3). Η τέφρα συσχετίζεται άμεσα με τις εκπομπές υδραργύρου.
Ο υπεύθυνος των εκστρατειών της περιβαλλοντικής οργάνωσης για την ενέργεια και την κλιματική αλλαγή μετέφερε με τους υπευθύνους του Rainbow Warrior ΙΙΙ τους προβληματισμούς της Greenpeace για ορυκτά καύσιμα και κάλεσε το Δήμο Ρόδου και την Περιφέρεια Αιγαίου:
**Να προωθήσουν επενδύσεις εξοικονόμησης ενέργειας στα νησιά του Αιγαίου, και ιδιαιτέρως στη Ρόδο.
**Να διεκδικήσουν την ακύρωση της μονάδας στο Πρασονήσι μέσω της προώθησης εναλλακτικών βιώσιμων επενδυτικών επιλογών και της διασύνδεσης του νησιού, και
**Να αναβαθμίσουν ενεργειακά όλα τα δημοτικά κτήρια ώστε να μετατραπούν σε μηδενικής κατανάλωσης έως το 2020.
Σήμερα «η εξάρτηση των νησιών από το πετρέλαιο κοστίζει στους πολίτες της χώρας (κυρίως στα νοικοκυριά και τις μικρές επιχειρήσεις) περίπου 800.000.000 ετησίως, όπως έχει ανακοινωθεί, ένα ποσόν που αυξάνει συνεχώς».
Έντυπη Έκδοση Ελευθεροτυπία, Τρίτη 30 Σεπτεμβρίου 2014