Το ΥΝΑ, συνδέοντας την κρίση στη ναυλαγορά με τα ναυτιλιακά γραφεία, υποστηρίζει ότι ο συνολικός αριθμός των εγκατεστημένων γραφείων στην Ελλάδα παρέμεινε σταθερός το πρώτο 9μηνο του 2014
19.11.2014, 16:58
Συντάκτης:
Χριστίνα Παπασταθοπούλου
Μια πλασματική εικόνα για την πορεία και τα μεγέθη της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας παρουσιάζει με δελτίο Τύπου η Διεύθυνση Ποντοπόρου Ναυτιλίας του ΥΝΑ, στο οποίο καταγράφονται στατιστικά στοιχεία για το πρώτο 9μηνο του 2014, που αφορούν οικονομικά δεδομένα της ελληνικής ναυτιλίας, την εξέλιξη εγγραφών και διαγραφών ποντοπόρων πλοίων, καθώς και των εγκατεστημένων ναυτιλιακών εταιρειών στην Ελλάδα.
Εντύπωση ωστόσο προκαλεί το γεγονός ότι είναι η πρώτη φορά έπειτα από πολλά χρόνια που η συγκεκριμένη Διεύθυνση εκδίδει τέτοιο δελτίο Τύπου, στο οποίο όμως δεν αναφέρονται συγκεκριμένα στοιχεία (η καταγραφή είναι αόριστη) ή συγκριτικά μεγέθη με προηγούμενες χρονιές. Την ίδια ώρα η Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία δίνει διαφορετικά στοιχεία. Να σημειωθεί ότι τέτοιου είδους ανακοινώσεις σταμάτησαν να εκδίδονται από το ΥΝΑ περίπου το 2006 επί υπουργίας Μανώλη Κεφαλογιάννη. Και βέβαια αν ο σημερινός υπουργός Ναυτιλίας Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης αποφάσισε να ξεκινήσει και πάλι αυτή τη διαδικασία, η πρωτοβουλία του θα μπορούσε να χαρακτηριστεί θετική, αν ήταν ολοκληρωμένη και αξιόπιστη.
Σύμφωνα λοιπόν με την ανακοίνωση του υπουργείου, κατά τη περίοδο του πρώτου 9μήνου του 2014 διαφαίνεται αύξηση των εγγεγραμμένων ποντοπόρων πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο, με ταυτόχρονη αύξηση της χωρητικότητας περίπου κατά 1.000.000 κοχ (grt), σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2013. Παράλληλα σημειώνεται εμφανής τάση εγγραφής στο ελληνικό νηολόγιο νεότευκτων πλοίων κατηγορίας δεξαμενοπλοίων-υγραεριοφόρων και δεξαμενόπλοιων μεταφορικής ικανότητας τύπου VLCC, προσδίδοντας στην ελληνική σημαία επιπρόσθετα ποιοτικά χαρακτηριστικά και μειώνοντας τον μέσο όρο του ηλικιακού προφίλ του ελληνικού στόλου.
Ωστόσο τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. για το πρώτο 8μηνο του 2014 δείχνουν άλλη εικόνα: Η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου από πλοία 100 κοχ και άνω τον μήνα Αύγουστο του 2014 σε σύγκριση με την αντίστοιχη δύναμη του Αυγούστου 2013 παρουσίασε μείωση κατά 2,4% έναντι μείωσης 2,5% του έτους 2013 προς το 2012. Τα πλοία που έφεραν την ελληνική σημαία ανέρχονται σε 1.869 (τον Αύγουστο του 2013 ήταν 1.914 και τον Αύγουστο του 2012 ήταν 1.963) καταγράφοντας ιστορική πτώση.
Μειώνονται
Πέρα από αυτό, το ΥΝΑ, συνδέοντας την κρίση στη ναυλαγορά με τα ναυτιλιακά γραφεία, υποστηρίζει ότι ο συνολικός αριθμός των εγκατεστημένων γραφείων στην Ελλάδα παρέμεινε σταθερός το πρώτο 9μηνο του 2014. Τονίζεται επίσης ότι οι εταιρείες που έχουν γραφεία στην Ελλάδα διαχειρίζονται πλέον 3.900 πλοία. Δηλαδή με απλά λόγια, ενώ αυξάνεται ο ελληνόκτητος στόλος, τα πλοία με ελληνική σημαία μειώνονται.
Και καταλήγει πως σε ό,τι αφορά τη συνεισφορά της ναυτιλίας στην εθνική οικονομία, το συνολικό ναυτιλιακό συνάλλαγμα που εισέρρευσε, σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος, το α’ εξάμηνο 2014 ανέρχεται στα 7,452 δισ. ευρώ έναντι 5,826 δισ. ευρώ για το αντίστοιχο διάστημα του 2013. Ούτε λέξη βέβαια δεν υπάρχει για την αυξανόμενη ανεργία των ναυτικών – σύμφωνα με τα ναυτεργατικά σωματεία, οι άνεργοι ναυτικοί ξεπερνούν πλέον τους 10.000, με πραγματικές θέσεις εργασίας τις 14.000, ενώ τη δεκαετία του 1980 ήταν 80.000.
efsyn