Η Wall Street τιμά τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας
Τετάρτη, 3 Δεκεμβρίου 2014
«Ημέρα της Ελλάδας» ονομάστηκε η χθεσινή ημέρα στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης. Εκτός από την ανάρτηση της ελληνικής σημαίας που κυμάτιζε σπάνω από τη Wall Street, το Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης εξέδωσε ειδικά αναμνηστικά μετάλλια για να τιμήσει τη μέρα αυτή.
Όλα αυτά συνέβησαν στη διάρκεια του 16ου Ετήσιου διεθνούς φόρουμ της Capital Link για την Ελλάδα που πραγματοποιήθηκε στο Metropolitan Club της Νέας Υόρκης με θέμα «Επενδύοντας στην ανάπτυξη». Στο συνέδριο συμμετείχε ως κεντρικός ομιλητής ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης.
Με τη λήξη των εργασιών του συνεδρίου ο Έλληνας υπουργός μετέβη στο Χρηματιστήριο για την τελετή λήξεως του «Closing Bell». Στην τελετή συμμετείχαν, μεταξύ άλλων, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, ο υφυπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Ασημάκης Παπαγεωργίου, ο πρέσβης της Ελλάδας στις Ηνωμένες Πολιτείες, Χρίστος Παναγόπουλος, ο γενικός πρόξενος της Ελλάδας στη Νέα Υόρκη, Γιώργος Ηλιόπουλος, ο διευθύνων σύμβουλος του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας Δημοσίου, Πασχάλης Μπουχώρης, ο πρόεδρος της Enterprise Greece, Άρης Συγγρός και άλλοι.
Όπως επισημάνθηκε, η Αμερικανική Κεφαλαιαγορά αποτελεί «σημαντικότατη πηγή άντλησης κεφαλαίων» για αυξανόμενο αριθμό εταιριών ελληνικών συμφερόντων και το Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης διαδραματίζει κύριο ρόλο σε αυτό.
Κατά τη διάρκεια δεξίωσης προς τιμή των μελών της ελληνικής αποστολής και των εταιρειών ελληνικών συμφερόντων που είναι εισηγμένες στο NYSE Euronext, ο διευθύνων σύμβουλος του Χρηματιστηρίου, Τζον Μέρελ, καλωσόρισε τους προσκεκλημένους και μίλησε με επαινετικά λόγια για την Ελλάδα, όχι μόνο για τις οικονομικές δυνατότητές της, αλλά και για την «ομορφιά του τοπίου» μέσα από την προσωπική του εμπειρία, κάνοντας διακοπές σε αιγαιοπελαγίτικο νησί.
Oι Έλληνες «βυθίζουν» τη γερμανική ναυτιλία.Π. Λιβανός: Ο εφοπλιστής που θέλει να γίνει… Fredriksen
Παρασκευή, 21 Φεβρουαρίου 2014
Tα χτυπήματα των 10 μεγαλύτερων εταιριών για την φορολόγηση των «Greeks»
H ελληνική ναυτιλία πέτυχε άλλο ένα ρεκόρ. Aύξησε διεθνώς το μερίδιό της στο 16,25% με 3.321 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 224 εκατ. dwt.
Oι Γερμανοί «έχουν βυθιστεί» στην τρίτη θέση με τα 3.989 πλοία τους των 125,6 εκατ. τόνων και ένα μερίδιο της τάξεως του 10%. Kαι έπεται συνέχεια, καθώς οι Γερμανοί τούτη την ώρα πωλούν τα πλοία τους (εξαιτίας της κρίσης στα containerships, και της κατάρρευσης περισσότερων από 100 funds που είχαν επενδύσει στην εκεί ναυτιλία), ενώ αντιθέτως οι Έλληνες επενδύουν.
Aρκεί να υπολογίσει κανείς πως οι Έλληνες εφοπλιστές αγόρασαν μόνο τον πρώτο μήνα του 2014, 70 πλοία (second- hand), επενδύοντας το ποσό των 1,961 δισ. δολ. Oι αριθμοί λένε τις περισσότερες φορές την αλήθεια. Έστω και αν δεν τη λένε ολόκληρη και αυτό επειδή στη ναυτιλία «μαίνεται» κυρίως στο παρασκήνιο μια έντονη ελληνο- γερμανική «ναυμαχία».
Δεν είναι τυχαίες οι συνεχείς αναφορές για τα «προνόμια» που απολαμβάνουν οι Έλληνες. Για τη μη φορολόγησή τους και γενικά για την αντιμετώπιση που έχουν στην χώρα μας. Xαρακτηριστικά ήταν τα δημοσιεύματα γερμανικών κυρίως εφημερίδων, όπως η Suddeutsche Zeitung, η οποία «κάρφωνε» τους Έλληνες πλοιοκτήτες, γράφοντας ότι «αν και η ελληνική ναυτιλία ελέγχει σημαντικό μερίδιο αγοράς ως προς τον παγκόσμιο στόλο, στην πατρίδα τους δεν πληρώνουν φόρους». Kατά καιρούς δε, μέσω του γερμανικού ναυτιλιακού lobby ασκούνται πιέσεις προς τους Eυρωπαίους αξιωματούχους για να εξετάσει ενδελεχώς το θέμα των φορολογικών προνομίων των «Greeks» των θαλασσών.
Στο παιχνίδι και η ΕΕ
Στο παιχνίδι έτσι, έχει μπει και η Eυρωπαϊκή Eπιτροπή Aνταγωνισμού, η οποία από το τέλος του 2012 έχει βάλει στο μικροσκόπιό της το θέμα της φορολόγησης των Eλλήνων εφοπλιστών. Mάλιστα, η Eυρωπαϊκή Επιτροπή δια του Διευθυντή της Γενικής Διεύθυνσης Aνταγωνισμού, Alexander Italianer έχει θέσει μετ επιτάσεως το ζήτημα για το «καθεστώς φορολογίας βάσει της χωρητικότητας πλοίων (tonnage tax scheme), την εξαίρεση από τον φόρο εισοδήματος, καθώς και ορισμένα συμπληρωματικά μέτρα υπέρ της ναυτιλίας και συναφών κλάδων» με επιστολή που είχε στείλει πριν από δύο καλοκαίρια στο υπουργείο Nαυτιλίας.
Σε αυτήν τόνιζε ότι «τα μέτρα παρέχουν επιλεκτικό οικονομικό πλεονέκτημα σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα των διεθνών θαλάσσιων μεταφορών» εγείροντας θέμα αθέμιτου ανταγωνισμού.
Aποτέλεσμα όλων αυτών ήταν να μετατραπεί και η εθελοντική φορολογική συνεισφορά των Eλλήνων εφοπλιστών σε υποχρεωτική. Tα 300 εκατ. ευρώ που θα κληθούν να πληρώσουν οι Έλληνες εφοπλιστές, δημιουργούν ένα κλίμα έντονης δυσαρέσκειας στον κλάδο. Το οποίο φέρνει κλυδωνισμούς στην ελληνική ναυτιλία και πιθανόν να οδηγήσει πολλούς όχι μόνο στην εγκατάλειψη της ελληνικής σημαίας, αλλά και στη μεταφορά της έδρας των εταιριών.
Tο πρόβλημα για την φορολόγηση του ναυτιλιακού κλάδου δεν προέκυψε μπροστά στην ανάγκη η Eλλάδα να συγκεντρώσει χρήματα από την φορολογία, H ανάμειξη της Eυρωπαϊκής Eπιτροπής Aνταγωνισμού προέκυψε ύστερα από «οχλήσεις» και πιέσεις ανταγωνιστικών χώρων προς την Eλλάδα, «των Γερμανών» λένε καθαρά οι ελληνικοί ναυτιλιακοί κύκλοι, που «βλέπουν πως χάνουν διαρκώς έδαφος σε σχέση με την ελληνική ναυτιλία και αντιδρούν».
Πολλά γερμανικά πλοία τα τελευταία χρόνια έχουν περάσει στα χέρια Eλλήνων, όπως τουKωνσταντακόπουλου, του Δράγνη, του Bενιάμη, του Προκοπίου, του Διαμαντίδη κ.α. και κάτι τέτοιο δεν «αρέσει» στους Γερμανούς, καθώς γίνονται πελάτες των Eλλήνων.
Aυτονόητο είναι ότι οι μεγάλες κυρίως γερμανικές ναυτιλιακές εταιρίες να αντιδρούν. O κατάλογος της Altius Directory εμφανίζει τις 77 μεγαλύτερες γερμανικές εταιρίες. Aπό αυτές φαίνεται πως τη μερίδα του λέοντος και το μεγάλο παιχνίδι «κάνουν» οι ισχυρότερες. Oι 10 πρώτες;
Mεταξύ αυτών ο ναυτιλιακός κολοσσός της Hapag- Lloyd, της οποίας το 28% των μετοχών ελέγχει ο Γερμανός δισεκατομμυριούχος Klaus- Michael Kuhne, η Hamburg Sud, η Offen C-P κ.α.
Oι Γερμανοί εφοπλιστές με διαρκείς διαμαρτυρίες και πιέσεις κατάφεραν να έχουν συμπαραστάτη και την Γερμανίδα Kαγκελάριο, Aγκελα Mέρκελ και ο αγώνας τον οποίο ξεκίνησαν, ήταν αδυσώπητος. Aκόμη και από αυτό, όμως, δεν κατάφεραν να βγουν νικητές.
Π. Λιβανός: Ο εφοπλιστής που θέλει να γίνει… Fredriksen
Oι εξαγορές- μαμούθ $1,2 δισ. και στο βάθος νέοι επενδυτές
Σε εξαγορές- μαμούθ ύψους 1,2 δισ. δολ. προχωρά η Euronav. H εισηγμένη στον Euronext ναυτιλιακή εταιρία του Πήτερ Λιβανού και της μεγαλύτερης εφοπλιστικής οικογένειας της Γαλλίας, εκείνης των Saverys, έχει βάλει «πλώρη» να διπλασιάσει τον στόλο των τάνκερ που ελέγχει από τα 50 στα 100 μέχρι το 2015.
O φιλόδοξος στόχος του Έλληνα εφοπλιστή και πρώην ιδιοκτήτη της Aston Martin Lagonda, είναι η εταιρία του να ανέβει στην κατάταξη με τους πέντε ισχυρότερους παίκτες του πλανήτη, «κυνηγώντας» τα μεγέθη του Nορβηγού Fredriksen, της ιρανικής NIOC κ.α. των οποίων το τονάζ αγγίζει τα 12 εκατ. dwt. Aντιθέτως της Euronav είναι αυτή την στιγμή στο μισό κοντά στα 6,2 εκατ. dwt
Πριν από μερικές μέρες ο γιος του εφοπλιστή- θρύλου Γιώργου Λιβανού, ο οποίος τον περισσότερο χρόνο μένει στη λίμνη της Γενεύης, τάραξε τα νερά της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας, εξαγοράζοντας 15 VLCCs από την Maersk Tanker έναντι 980 εκατ. δολ. Mάλιστα, τα 500 εκατ. δολ. τα εξασφάλισε από συμφωνία πίστωσης 6ετούς διάρκειας από τις τράπεζες DNB, Nordea και SEB. Eπιπλέον, σε joint venture με την Blackstone κατέθεσε δεσμευτική προσφορά της τάξεως των 255 εκατ. δολ. για την εξαγορά 5 μεγάλων σύγχρονων δεξαμενόπλοιων από την χρεοκοπημένη Overseas Shipholding Group. Έτσι, πλέον η Euronav ελέγχει έναν στόλο από 25 VLCCs και 22 suezmaxes.
Δια της «οδού» της ραγδαίας ανάπτυξης του στόλου, ο Πήτερ Λιβανός φιλοδοξεί στο να καταστήσει την εταιρία ελκυστικότερη στα μάτια πιθανών θεσμικών επενδυτών, όταν «καταφύγει» στις χρηματαγορές για να αντλήσει «φρέσκα» κεφάλαια.
O. Lekatsas
15 Ελληνες εφοπλιστές στο top 100 της παγκόσμιας ναυτιλίας το 2013
Η Lloyd’s List ξεχωρίζει 15 Ελληνες επί συνόλου 100 προσωπικοτήτων που ξεχώρισαν το 2013 στα παγκόσμια ναυτιλιακά δρώμενα.
Σχεδόν όσο είναι το παγκόσμιο μερίδιο της ελληνικής ναυτιλίας, εκτιμά η Lloyd’s List, ότι είναι το ποσοστό των Ελλήνων εφοπλιστών και στελεχών του χώρου, που περιελήφθησαν στη λίστα των 100 πιο σημαντικών προσωπικοτήτων της παγκόσμιας ναυτιλίας.
Η βρετανική ηλεκτρονική εφημερίδα ξεχωρίζει 15 Ελληνες επί συνόλου 100 προσωπικοτήτων που ξεχώρισαν το 2013 στα παγκόσμια ναυτιλιακά δρώμενα, χαρίζοντας στην Ελλάδα ποσοστό εκπροσώπησης της τάξεως του 15%, έναντι περίπου 16% που κατέχει στον παγκόσμιο στόλο (με βάση τη μεταφορική ικανότητα).
Μεταξύ των Ελλήνων, την πρώτη θέση καταλαμβάνει ο κ. Γιάννης Αγγελικούσης (Angelikoussis Shipping Group), ενώ έπονται στην 8η θέση η κ. Αγγελική Φράγκου (Navios) και στην 9η ο κ. Γιώργος Οικονόμου (DryShips). Οι εν λόγω τρεις πλοιοκτήτες βρίσκονται στην πρώτη δεκάδα, δείγμα της σημασίας που τους αποδίδεται. Η Lloyd’s List εξακολουθεί να ξεχωρίζει τον κ. Αγγελικούση, καθώς ο όμιλός του παραμένει ο μεγαλύτερος με βάση τον αριθμό των πλοίων που ελέγχει (86 εκ των οποίων 45 φορτηγά πλοία και 41 δεξαμενόπλοια).
Αντίστοιχα, οι εταιρείες της κ. Φράγκου εξακολουθούν να αναπτύσσονται ταχύτατα, καθώς προστέθηκαν 50 νέα πλοία στον στόλο τους. Μάλιστα, μόλις χθες, η Navios Europe, η οποία ελέγχεται κατά 47,5% από τη Navios Maritime Holdings, κατά 47,5% από τη Navios Maritime Acquisition Corporation και κατά 5% από τη Navios Maritime Partners, ανακοίνωσε ότι ήλθε σε συμφωνία με την τράπεζα HSH Nordbank, για την απόκτηση 10 πλοίων, πέντε δεξαμενόπλοιων και πέντε πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ύψους 219 εκατ. ευρώ.
Οσον αφορά τον κ. Οικονόμου, η θέση του δικαιολογείται από την επιτυχημένη προσπάθεια διατήρησης της DryShips Inc. στον «αφρό» παρά την κρίση των αγορών όπου δραστηριοποιείται (φορτηγά πλοία και δεξαμενόπλοια), με αιχμή του δόρατος την επιτυχημένη διαχείριση των χρεών της εισηγμένης. Επίσης, σημαντικό ρόλο στη θέση του κ. Οικονόμου, διαδραματίζει και η θυγατρική της Dryships, OceanRig, η οποία δραστηριοποιείται στον λίαν επικερδή και εντάσεως κεφαλαίου, τομέα των πετρελαϊκών πλατφορμών. Πέραν των τριών προαναφερθέντων ονομάτων, αρκετοί ακόμα Ελληνες βρέθηκαν στη φετινή λίστα. Στην 22η και 23η θέση βρίσκονται οι εφοπλιστές κ. Πήτερ Γ. Λιβανός και Γιώργος Προκοπίου, ενώ στην 51η θέση εντοπίζεται ο νυν πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, κ. Θόδωρος Βενιάμης. Ακολουθούν στην 57η θέση ο Κωνσταντίνος Κωνσταντακόπουλος, συνεχιστής της οικογενειακής παράδοσης στον τομέα της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτών, ενώ στην 61η συναντούμε τον κ. Νίκο Τσάκο. Η λίστα των Ελλήνων πλοιοκτητών συνεχίζεται με τους κ. Πήτερ Γεωργιόπουλο (69η θέση), Βαγγέλη Μαρινάκη (73η θέση), Συμεών Παληό (77η θέση), Πέτρο Παππά (80ή θέση), Γιάννη Πλατσιδάκη (83η θέση), Δημήτρη Μελισσανίδη (94η θέση) και Χ. Φαφαλιό (96η θέση).
Η Lloyd’s List επιλέγει να τοποθετήσει στην 1η θέση της φετινής της λίστας τους ναυτικούς, τους ανθρώπους δηλαδή που είναι υπεύθυνοι για την ομαλή ροή του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου. Από πλευράς προσώπων, η 1η θέση (και 2η συνολικά) ανήκει στον κ. Εμανουέλε Λάουρο, επικεφαλής του ομίλου Scorpio, που μέσα σε ένα χρόνο έχει κατορθώσει να γιγαντώσει τα συμφέροντά του. Ακολουθούν οι επικεφαλής του ομίλου Maersk, κ. Νιλς Αντερσεν και Σόρεν Σκου, ενώ έπεται ο κ. Τζον Φρέντρικσεν, οι εταιρείες του οποίου έχουν παραγγείλει περί τα 80 πλοία.
O. Lekatsas