
«Οι ελληνικές τράπεζες είναι αποφασισμένες και θα στηρίξουν την ελληνική ποντοπόρο ναυτιλία» σημείωσε χαρακτηριστικά ο διευθύνων σύμβουλος της Εθνικής Τράπεζας Αλέξανδρος Τουρκολιάς.
capt o. lekatsas
Τη σταδιακή επιστροφή των ελληνικών τραπεζών στις ναυτιλιακές χρηματοδοτήσεις επιβεβαίωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Εθνικής Τράπεζας Αλέξανδρος Τουρκολιάς, μιλώντας σε ημερίδα για την παγκόσμια οικονομία και τη ναυτιλία, στο πλαίσιο του εορτασμού των 30 ετών από την ίδρυση του Κέντρου Ναυτιλίας, Εμπορίου και Χρηματοπιστωτικών Σπουδών του κ. Κώστα Γραμμένου (υπό την αιγίδα του Cass Business School του Πανεπιστημίου Σίτι του Λονδίνου). «Οι ελληνικές τράπεζες είναι αποφασισμένες και θα στηρίξουν την ελληνική ποντοπόρο ναυτιλία» σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Τουρκολιάς, προσθέτοντας ότι αυτό είναι πλέον εφικτό αφού το χρηματοπιστωτικό σύστημα της χώρας έχει εξασφαλίσει τη σταθερότητά του.
Προειδοποίησε, όμως, ότι το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο είναι ιδιαίτερα σφιχτό και εκτίμησε ότι τα επόμενα τρία χρόνια θα είναι δύσκολα για όλες τις ευρωπαϊκές τράπεζες καθώς θα πρέπει να μάθουν να δουλεύουν υπό την κοινή ευρωπαϊκή τραπεζική εποπτεία. Μιλώντας σε πάνελ για την τραπεζική χρηματοδότηση της ναυτιλίας, στο οποίο συμμετείχαν και στελέχη των DVB Bank, HSH Nordbank AG, Norton Rose Fulbright και RBS Shipping Group, σημείωσε πως στόχος των ελληνικών τραπεζών τώρα είναι η δημιουργία εσόδων, μέσω χορηγήσεων δανείων σε νέες δραστηριότητες στην ποντοπόρο. «Διαθέτουμε και κεφαλαιακή επάρκεια και ρευστότητα και ζητούμενο πλέον είναι τα έσοδα», τόνισε.
Την αναζήτηση ευκαιριών για νέες χορηγήσεις στη ναυτιλία επιβεβαίωσε και ο επικεφαλής του ελληνικού γραφείου της HSH Nordbank, Λουκάς Λαγάρας. Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί πως πλοιοκτήτες που συμμετείχαν στο πάνελ, μεταξύ των οποίων και ο νέος πρόεδρος της Intertanko, κ. Νικόλαος Τσάκος, επεσήμαναν τα ρίσκα που συνοδεύουν τις εναλλακτικές χρηματοδοτήσεις όπως αυτές από ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια (private equity funds), διότι είναι πιθανό να δημιουργήσουν πλεονάζουσα μεταφορική δυναμικότητα, λόγω της προτίμησής τους σε ναυπηγήσεις νέων πλοίων, παρότι στη δευτερογενή αγορά προσφέρονται πολλά και ποιοτικά πλοία. Πάντως, όπως ανέφερε ο κ. Τσάκος σε προηγούμενη τοποθέτησή του στο πλαίσιο της ημερίδας, η είσοδος των εν λόγω επενδυτών στη ναυτιλία είναι ευπρόσδεκτη και καλοδεχούμενη. Αλλωστε, όπως τόνισε και ο κ. Θανάσης Μαρτίνος, γεν. διευθυντής της Eastern Mediterranean Maritime Ltd., χωρίς την εισροή κεφαλαίων από τους εν λόγω επενδυτές, ο ελληνόκτητος στόλος δεν θα είχε σήμερα τα παγκόσμια πρωτεία, ούτε θα είχε αυξηθεί η απασχόληση νέων κυρίως ανθρώπων στις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες.
Πέραν της χρηματοδότησης, οι Ελληνες πλοιοκτήτες καλούνται να προσαρμοστούν σε μια διαρκώς μεταβαλλόμενη αγορά, έχοντας όμως ως σύμμαχό τους την πτώση της τιμής του πετρελαίου. Η εν λόγω εξέλιξη έχει πολλαπλά οφέλη για τους πλοιοκτήτες, ανέφερε σε τοποθέτησή του ο κ. Νικολάι Χάνστιν, αναλυτής του κλάδου στην Pareto Securities, εκτιμώντας ότι θα συνεισφέρει κατά 0,4% στην παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη το 2015, η οποία κατά το ΔΝΤ προβλέπεται να διαμορφωθεί σε 3,8% του ΑΕΠ (πριν από τη μείωση των τιμών του πετρελαίου). Ταυτόχρονα, εκτίμησε ότι θα αυξηθεί η ζήτηση πετρελαίου από τις ενεργειακά εξαρτημένες χώρες της Ασίας, κυρίως την Κίνα, την Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα, που θα θελήσουν να αξιοποιήσουν τις χαμηλές τιμές. Το πιο σημαντικό, βέβαια, είναι η πτώση του λειτουργικού κόστους των πλοίων, καθώς, όπως ανέφερε η δρ Σαντάν Καπτάνογλου, ιδιοκτήτρια του ομώνυμου ναυτιλιακού ομίλου Kaptanoglu Holdings, το κόστος καυσίμων είναι υψηλότερο από το άθροισμα όλων των υπολοίπων εξόδων.
Στην εκδήλωση παρέστη και ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, τονίζοντας ότι εν μέσω της διαπραγμάτευσης που διεξάγεται αυτές τις ημέρες «δεν χάνουμε την απώτερη στόχευσή μας, που είναι η πραγματοποίηση περαιτέρω μεταρρυθμίσεων, ώστε να μπορέσει η Ελλάδα εντός 3-5 ετών να βρεθεί στην κορυφή της παγκόσμιας κατάταξης με τις πιο ανταγωνιστικές χώρες».