Η ΕΛΜΕ-ΚΙ έχει αναλάβει πρωτοβουλία κοινής δράσης των φορέων του δημοσίου για την ανακούφιση των νέων δημοσίων υπαλλήλων που ζουν μακριά από τις εστίες τους και των ελαστικά απασχολούμενων με αιχμή τα ζητήματα της σίτισης, της στέγασης και της μετακίνησης. Τα θέματα αυτά, πέρα από τις άμεσες διεκδικήσεις, έχουν πολιτική διάσταση και βάθος, αφορούν όλο το λαό. Ένα από τα σοβαρότερα ζητήματα που άπτεται της μετακίνησης είναι αυτό των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών. Το ΔΣ της ΕΛΜΕ-ΚΙ επισημαίνει για μια ακόμη φορά την κατάσταση που επικρατεί με τα δρομολόγια στο Νομό, τον ουσιαστικό αποκλεισμό των νησιών μας και κυρίως της Ιθάκης, τα μαχαίρια που βγαίνουν μεταξύ κρατών και επιχειρηματικών ομίλων για επιχορηγήσεις στις γραμμές, τα λιμάνια και τα αλιευτικά καταφύγια και το πώς αυτά εντάσσονται στους γενικότερους σχεδιασμούς του κεφαλαίου για την περιοχή της ΝΑ Μεσογείου. Το ΔΣ της ΕΛΜΕ-ΚΙ επικαιροποιεί τις θέσεις που είχε προσυπογράψει προ διετίας μαζί με εκπροσώπους Εργατικών Κέντρων, σωματείων και μαζικών φορέων που συμμετείχαν σε σύσκεψη στον Πειραιά με πρόσκληση των ταξικών ναυτεργατικών σωματείων:
Η αντιλαϊκή πολιτική της κυβέρνησης, της ΕΕ και των μονοπωλίων, παίρνει το χαρακτήρα γενικευμένου πολέμου ενάντια στην εργατική τάξη, τη φτωχή αγροτιά, και τους μικρούς αυτοαπασχολούμενους της χώρας.
Στις προτεραιότητες της αντιλαϊκής πολιτικής της κυβέρνησης και των εφοπλιστών ήταν η υλοποίηση μέτρων «για την αναδιάρθρωση της ελληνικής ακτοπλοΐας», η ανατροπή του συνόλου των δικαιωμάτων των ναυτεργατών με παράλληλη αύξηση της «μαύρης» – ανασφάλιστης εργασίας, η δραστική συρρίκνωση της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας, η εκχώρηση στους μονοπωλιακούς επιχειρηματικούς ομίλους των φιλέτων των μεγάλων λιμανιών του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης και των άλλων λιμανιών Ανωνύμων Εταιρειών, των αεροδρομίων, χερσαίων και θαλάσσιων εκτάσεων και άλλων τομέων στρατηγικής σημασίας για την οικονομία και την άμυνα της χώρας. Τους στόχους αυτούς υπηρέτησε και η πρόσφατη ιδιωτικοποίηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, τους στόχους αυτούς υπηρετεί η μεγαλύτερη ασυδοσία των εφοπλιστών που ζούμε στο πετσί μας.
Η κατάργηση του «CABOTAGE» με τον αντιλαϊκό κανονισμό 3577/1992 της ΕΕ – απελευθέρωση της ακτοπλοΐας νόμος 2932/2001- όξυνε τον ανταγωνισμό, ενίσχυσε την εφοπλιστική επιθετικότητα και χειροτέρευσε τη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση των νησιών και την κατάσταση των ναυτεργατών. Αυξήσεις «φωτιά» πάνω από 300%, μέσα σε μια δεκαετία, στα εισιτήρια των επιβατών, προκλητικές φοροαπαλλαγές και κρατικές χρηματοδοτήσεις – εγγυήσεις στους εφοπλιστές για τη κατασκευή νεότευκτων σε ασιατικά ναυπηγεία Ε/Γ – Ο/Γ πλοίων. Αποτελεί μεγάλη πρόκληση μια τετραμελής λαϊκή οικογένεια να πρέπει να ξοδέψει έναν ολόκληρο μισθό – πάνω από 600 ευρώ – για να ταξιδέψει με πλοίο από τη Λήμνο, τη Μυτιλήνη, τη Χίο την Ικαρία , τη Σάμο, τη Κω και τη Ρόδο στον Πειραιά και 320 ευρώ για να μεταβεί με πλοίο και ΚΤΕΛ από την Κεφαλονιά στην Αθήνα.
Πολλά νησιά αντιμετωπίζουν έντονα προβλήματα, τόσο από την μη δρομολόγηση όσο και από τη μείωση των, ήδη μικρής συχνότητας, δρομολογίων των πλοίων, ενώ οι εφοπλιστές, που δραστηριοποιούνται στην Ακτοπλοΐα, καρπώνονται μεγάλα ποσά από τις κρατικές επιδοτήσεις.
Στο όνομα της εξυπηρέτησης των χαρακτηρισμένων ως «άγονων γραμμών» οι κρατικές επιδοτήσεις ανέρχονται σε πολλά εκατομμύρια ευρώ. Συνολικά για την περίοδο 2003 – 2012 εφαρμογής του αντιλαϊκού κανονισμού 3577/92 της ΕΕ – νόμος 2932/2001 για την απελευθέρωση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, έχουν δοθεί τεράστια ποσά στους εφοπλιστές από κρατικές επιδοτήσεις για τις «άγονες γραμμές».
Η ανεπάρκεια των συγκοινωνιών και τα πανάκριβα ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια δημιουργούν προβλήματα στην οικονομία των νησιών, στα λαϊκά στρώματα που διατηρούν ορισμένες δραστηριότητες (τουρισμός, γεωργία, κτηνοτροφία, αλιεία, μεταποιητικές βιοτεχνίες κ.α.).
Γενικότερα η αντιλαϊκή πολιτική, που ήδη εφαρμόζεται, σε συνδυασμό με τα νέα μέτρα-φωτιά που μένει να υλοποιηθούν ή σχεδιάζονται (αναδιάρθρωση της ακτοπλοΐας, κατάργηση της μείωσης κατά 30% του ΦΠΑ για τα νησιά του Αιγαίου κ.ά.) θα έχουν ακόμα πιο σκληρές επιπτώσεις ιδιαίτερα στη ζωή των νησιωτών και θα συμβάλουν στην παραπέρα ερήμωση των νησιών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Η αντιμετώπιση των οξυμμένων προβλημάτων των εργαζόμενων, των λαϊκών στρωμάτων (εξασφάλιση μόνιμης σταθερής εργασίας με αξιοπρεπή μισθό και σύνταξη, δωρεάν υπηρεσιών υγείας και πρόνοιας, στήριξη της αγροτιάς, η ανάπτυξη του τουρισμού, επίλυση του συγκοινωνιακού προβλήματος, αντιμετώπιση των προβλημάτων ενεργειακής επάρκειας, υδροδότησης, των αναγκαίων υποδομών) απαιτούν ριζικές αλλαγές. Απαιτούν ανάπτυξη που θα έχει κριτήριο την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών και όχι το κέρδος των μονοπωλίων. Σ’ αυτή την κατεύθυνση μπορούν να αξιοποιηθούν οι φυσικοί πόροι και οι πλουτοπαραγωγικές δυνατότητες για να ικανοποιηθούν οι σύγχρονες ανάγκες της λαϊκής οικογένειας.
Καλούμε τους εργαζόμενους και τα άλλα λαϊκά στρώματα να συμβάλουν με τη μαζική συμμετοχή τους στην ενδυνάμωση της λαϊκής συμμαχίας και του αγώνα για τη διεκδίκηση του παρακάτω ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΑΙΤΗΜΑΤΩΝ της πρωτοβουλίας:
- Ενιαίος, δημόσιος φορέας ακτοπλοϊκών και αεροπορικών συγκοινωνιών, που θα λειτουργεί με κριτήριο την ικανοποίηση των σύγχρονων αναγκών των νησιών και γενικότερα του λαού μας και όχι το κέρδος των εφοπλιστών.
- Πλοία σύγχρονα και ασφαλή, αξιοποιώντας και τη διεύρυνση της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας, που θα υπηρετεί πρώτα και κύρια τις κοινωνικές ανάγκες, για θαλάσσιες μεταφορές, με διασφάλιση της δουλειάς των ναυτεργατών με συγκροτημένα δικαιώματα (ΣΣΕ, Κοινωνική Ασφάλιση, συνδικαλιστική οργάνωση) και βελτίωση – κατοχύρωση των δικαιωμάτων τους. Όχι στην άρση του Καμποτάζ.
- Απρόσκοπτη και τακτική σύνδεση (ακτοπλοϊκή και αεροπορική) των νησιών μας μεταξύ τους και με την ηπειρωτική Ελλάδα.
- Ουσιαστική μείωση των ναύλων μεταφοράς επιβατών – οχημάτων – εμπορευμάτων, χωρίς η μείωση να αντισταθμιστεί με επιδοτήσεις, ή με άλλους τρόπους, στον Κρατικό Προϋπολογισμό. Κατάργηση των φόρων στα αεροδρόμια και λιμάνια.
- Δωρεάν εισιτήρια για τους άνεργους, ειδικές τιμές για ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες (συνταξιούχοι, ΝΑΤ, πολύτεκνοι, φοιτητές, φαντάροι, ΑΜΕΑ, άνεργοι, εκπαιδευτικοί κ.λ.π.).
- Βελτίωση των λιμενικών εγκαταστάσεων ορισμένων νησιών – με ευθύνη του κράτους – που σήμερα είναι σε απαράδεκτη κατάσταση.
- Καμία παραχώρηση λιμανιών, αεροδρομίων, μαρίνων, νησιών, βραχονησίδων σε ιδιώτες.
- Κατάργηση των νόμων για την ιδιωτικοποίηση της ναυτικής εκπαίδευσης. Άμεση, έκτακτη χρηματοδότηση για τις ανάγκες των ΑΕΝ, επαναφορά της σίτισης, της κάρτας μειωμένου εισιτηρίου (πάσο) των σπουδαστών και εξασφάλιση της ναυτολόγησης για τα εκπαιδευτικά ταξίδια. Βελτίωση των όρων εκπαίδευσης των ναυτικών ΕΠΑΛ, κάλυψη όλων των υλικοτεχνικών υποδομών.
- Πάλη για ένα ενιαίο δημόσιο φορέα της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας, ο οποίος θα στηρίζει και θα συνεργάζεται με τους αντίστοιχους φορείς στις μεταφορές, στην ενέργεια, στην μεταποίηση. Για να εξασφαλιστεί η πλήρης σταθερή εργασία, η προστασία του περιβάλλοντος, η υγεία των εργαζομένων, η κάλυψη των αυξανόμενων λαϊκών αναγκών, με κεντρικά σχεδιασμένη χρησιμοποίηση και ανάπτυξη των σημερινών υποδομών των ναυπηγείων.
Το ΔΣ της ΕΛΜΕ-ΚΙ θεωρεί επιτακτική την ανάγκη να αναδειχθούν τα ζητήματα αυτά και να αποτελέσουν μέτωπο δράσης από τους τοπικούς φορείς του Νομού. Το ΔΣ της ΕΛΜΕ-ΚΙ θα στηρίξει κάθε τέτοια συντονισμένη δράση για ένα πλατύ άνοιγμα στους τόπους δουλειάς και στις λαϊκές γειτονιές των νησιών μας.
Αργοστόλι 5 Δεκέμβρη 2014
Για το ΔΣ της ΕΛΜΕ-ΚΙ
Ο Πρόεδρος |
Ο Γενικός Γραμματέας |
Γεωργόπουλος Διονύσης |
Βάρσος Δημήτρης |