ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου 2014
Δελτίο Τύπου
Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας ξεκινά τον διάλογο για την Τροποποίηση του Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων
Μετά την αδυναμία συγκρότησης ενός ενιαίου Διαδημοτικού Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Δυτικής Ελλάδας ο οποίος είναι υπεύθυνος, βάσει νόμου, να εκπονεί και να υλοποιεί το Περιφερειακό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) και την σχετική προς αυτό διαπιστωτική πράξη του Γ.Γ. Αποκεντρωμένης Διοίκησης-τον Οκτώβριο του 2014, η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας καλείται να ηγηθεί στην ολοκλήρωση της αναγκαίας μελέτης Τροποποίηση του υφιστάμενου ΠΕΣΔΑ.
Με γνώμονα ότι βρίσκεται σε ισχύ η από 22-8-2008 προγραμματική σύμβαση μεταξύ της τότε κρατικής Περιφερειακής Αρχής, του Περιφερειακού Ταμείου Ανάπτυξης και του Δήμου Αρχαίας Ολυμπίας σχετικά με την εκπόνηση:
(α) της μελέτης για την Τροποποίηση του Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και
(β) της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την τροποποίηση του ΠΕΣΔΑ,
η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, με την υπ. αρ’ 194/2014 απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου της, επανα-ενεργοποιεί την ανωτέρω Σύμβαση ώστε να ξεκινήσει επί της ουσίας η Αναθεώρηση του ΠΕΔΣΑ Δυτικής Ελλάδας.
Η βασική επιδίωξη της Περιφέρειας, σύμφωνα με τον Περιφερειάρχη «είναι να καταρτίσει ένα ολοκληρωμένο Σχέδιο διαχείρισης Αστικών Στερεών Αποβλήτων, που θα διασφαλίζει ότι η ΠΔΕ θα εξελιχθεί µε βάση το ευρωπαϊκό όραµα σε µια κοινωνία της Ανακύκλωσης, της Διαλογής στη Πηγή και της Επαναχρησιμοποίησης εντός της επόμενης δεκαετίας».
Συνεχίζοντας ο Περιφερειάρχης τόνισε ότι «οι βασικές μας αρχές σχεδιασμού – με επιδίωξη την κοινωνική συναίνεση– θα είναι:
ο Ρεαλισμός
η αξιοποίηση των υφιστάµενων υποδοµών στο µέγιστο βαθµό επιδεικνύοντας σεβασµό στις έως σήµερα πραγµατοποιηθείσες δαπάνες για έργα ∆ΣΑ
η αξιοποίηση της έως σήµερα αποκτηθείσης εµπειρίας, µε έµφαση στην ανάγκη αποφυγής νέων χωροθετήσεων όπου αυτό είναι εφικτό, που συνήθως προκαλούν αντιδράσεις και καθυστερήσεις στην υλοποίηση των έργων
η ενίσχυση και προώθηση της πρόληψης, της επαναχρησιµοποίησης, της ανακύκλωσης και της ορθής επεξεργασίας των αποβλήτων
η απαίτηση σε επίπεδο σχεδιασµού των έργων, ελαχιστοποίησης του τελικού υπολείµµατος των ολοκληρωµένων µονάδων που δηµιουργούνται.
η υιοθέτηση και εφαρµογή µίας ορθολογικής οικονοµικής πολιτικής, που θα ελαχιστοποιεί το λειτουργικό κόστος των µονάδων
η απαίτηση οι τεχνολογίες για την επεξεργασία να είναι δοκιµασµένες και να προκύπτει η οικονοµική βιωσιµότητά τους
η εφαρµογή εκτεταµένων προγραµµάτων διαλογής στην πηγή (Πράσινα σημεία, συστήματα 4 κάδων – οργανικά απόβλητα, απόβλητα συσκευασιών, έντυπο χαρτί, υπόλοιπα/σύµµεικτα ΑΣΑ, κλπ.)
η επίτευξη των παραπάνω στόχων µε την αξιοποίηση των ευρωπαϊκών και εθνικών πόρων.
Ο Περιφερειακός Σχεδιασµός ∆ιαχείρισης Στερεών Αποβλήτων θα πρέπει να διαρθρώνεται σε 2 στάδια υλοποίησης
το Μεταβατικό Στάδιο,
το Τελικό Στάδιο.
Ο νέος ΠΕΣΔΑ απαιτεί επαναπροσέγγιση μέρους του σχεδιασμού για την Περιφέρεια με βάση – εκτός από τις περιβαλλοντικές – τις οικονομικές, αναπτυξιακές και κοινωνικές προτεραιότητες και ανάγκες της. Δεδομένης της σημαντικής χρονικής υστέρησης της χώρας αλλά και των δήμων της περιοχής έως σήμερα στην ορθή διαχείριση των αποβλήτων, θα πρέπει, μετά από οργανωμένο διάλογο, με αρχή (την δημόσια διαβούλευση), μέση (την συνεκτίμηση των απόψεων των ενδιαφερόμενων φορέων με αντικειμενικό και ουσιαστικό τρόπο) και τέλος (την νομοθετική προώθηση του θέματος), να ολοκληρωθεί η διαδικασία και να τεθεί άμεσα ένα ολοκληρωμένο σχέδιο εφαρμογής του».
Κλείνοντας ο Περιφερειάρχης τόνισε ότι «κυρίαρχο συστατικό του Ολοκληρωμένου Σχεδίου για τη Διαχείριση των Στερεών Αστικών Αποβλήτων της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας οφείλει και πρέπει να αναδειχτεί η αναγκαία διαβούλευση σε όλες τις φάσεις του σχεδιασμού. Η συμβολή των Δήμων και των ΦόΔΣΑ είναι η ικανή και αναγκαία συνθήκη έτσι ώστε η Περιφέρεια να διαδραματίσει το ρόλο της, δηλαδή της σύνθεσης όλων αυτών των απόψεων και προτάσεων που θα κατατεθούν επίσημα και τεκμηριωμένα από τους αρμόδιους και αποκλειστικούς φορείς διαχείρισης των αστικά στερεών αποβλήτων – δηλαδή τους Δήμους και τους ΦοΔΣΑ – οι οποίοι εξάλλου θα είναι και αυτοί οι οποίοι θα κληθούν να εφαρμόσουν τελικά το υπό αναθεώρηση Σχέδιο.
Για εμάς η διαβούλευση δεν είναι απλώς μια διαπραγμάτευση ή ένας συμβιβασμός, καθώς δεν έχει κύριο μέλημα να γεφυρώσει μια διαφορά, αλλά να δημιουργήσει κάτι νέο, ρεαλιστικό και χρήσιμο για τον πολίτη και τη κοινωνία, μέσα από την οποία οι συμμετέχοντες έχουν την ευκαιρία να γνωρίζουν και να συν-διαμορφώνουν νέες πτυχές της συλλογικής τους πραγματικότητας, αντί να πληροφορούνται εκ των υστέρων από εκείνους, στους οποίους παραχώρησαν το δικαίωμα αυτό. Συνεπώς, για την Περιφέρεια και για εμένα προσωπικά η διαβούλευση με τους Δήμους στο θέμα των σκουπιδιών έχει μια διπλή υπόσταση: είναι ταυτοχρόνως μέσο και σκοπός, διεργασία και αποτέλεσμα, εργαλείο και προϊόν ειδικά όταν το σύνολο της διαχείρισης αφορά αποκλειστικά τους ίδιους. Μη ξεχνάμε ότι αυτοί είναι αρμόδιοι για τη συλλογή, μεταφορά, αποθήκευση και διαχείριση των αστικών στερεών αποβλήτων τους, άρα ο λόγος τους είναι εκ των ουκ άνευ καίριας σημασίας και για αυτό θα πρέπει να διαπνέεται από ουσία, ρεαλισμό, και σοβαρότητα».
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου 2014
Δελτίο Τύπου
Ομόφωνα το Περιφερειακό Συμβούλιο Δυτικής Ελλάδας ζητά από την Πολιτεία τη στήριξη της λειτουργίας και τη στελέχωση των ερευνητικών δομών του αγροτικού τομέα στην Περιφέρειά μας
Ομόφωνα εγκρίθηκε από το Περιφερειακό Συμβούλιο Δυτικής Ελλάδας ψήφισμα που κατέθεσε ο Αντιπεριφερειάρχης Αγροτικής Ανάπτυξης, Παναγιώτης Πλατανιάς, για τη διατήρηση λειτουργίας και τη στελέχωση όλων των ερευνητικών δομών του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης στη Δυτική Ελλάδα, με αφορμή την επερώτηση που κατέθεσε ο επικεφαλής του Συνδυασμού «Αριστερη Παρέμβαση Αντικαπιταλιστική Κίνηση», Δημήτρης Δεσύλλας, σχετική με την υποβάθμιση ή και την οριστική κατάργηση των ερευνητικών ινστιτούτων του αγροτικού τομέα στην περιοχή μας.
Κατά την εισήγησή του στο Σώμα, ο κ. Πλατανιάς κατήγγειλε την προκλητική προσπάθεια του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων για ερευνητική υποβάθμιση του αγροδιατροφικού τομέα της Δυτικής Ελλάδας. Αναφέρθηκε στην πρόσφατη προκήρυξη του ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ για τη στελέχωση των ερευνητικών δομών της χώρας, σύμφωνα με την οποία, από τις εκατό (100) προκηρυχθείσες θέσεις ερευνητών πανελληνίως, μόλις μία (1) αφορά ολόκληρη την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, καθώς και στο σχέδιο νόμου για τη νέα δομή του ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ, με το οποίο, μετά την παύση λειτουργίας του Καπνικού Σταθμού Αγρινίου, καταργείται και το Ινστιτούτο Αμπέλου & Οπωροκηπευτικών Πύργου, ενώ το Ινστιτούτο Προστασίας Φυτών Πάτρας υποβαθμίζεται σε παράρτημα του αντίστοιχου Ινστιτούτου της Λάρισας.
«Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας βασίζεται σε συγκεκριμένα πλεονεκτήματα παραγωγής προϊόντων και της ύπαρξης της κατάλληλης υποδομής (Πανεπιστήμιο και ΑΤΕΙ με Τμήματα κατεύθυνσης στην παραγωγή, μεταποίηση και εμπορία γεωργικών, κτηνοτροφικών και αλιευτικών/ιχθυοκαλλιεργητικών προϊόντων, ευνοϊκό κλίμα, πρώιμα παραγόμενα προϊόντα, καινοτομία στην παραγωγή, ονομαστές μεταποιητικές και εμπορικές μονάδες για εξαγώγιμα προϊόντα, πρότυπο εδαφολογικό εργαστήριο, ανάπτυξη καινοτόμων συμπράξεων αγροδιατροφής και Δημοπρατηρίων, κ.α.) στα οποία μπορεί να στηριχτεί και να αναπτυχθεί η εφαρμοσμένη έρευνα στον αγροτικό τομέα της Περιφέρειας. Επομένως είναι πάγια θέση της Περιφέρειας τόσο η διατήρηση λειτουργίας του Ινστιτούτου Προστασίας Φυτών Πάτρας και του Ινστιτούτου Αμπέλου & Οπωροκηπευτικών Πύργου και η επαναλειτουργία του πρώην Καπνικού Σταθμού Αγρινίου (με νέο προτεινόμενο όνομα ως Ινστιτούτο Υδάτινων Πόρων και Ιχθυοκαλλιέργειας), όσο και η επαρκής στελέχωση τους με ερευνητές ειδικοτήτων που ανταποκρίνονται στο αγροδιατροφικό προφίλ και την υποδομή καθεμιάς από τις τρεις Περιφερειακές Ενότητες» ανέφερε ο κ. Πλατανιάς.
Το Ψήφισμα, που εγκρίθηθηκε ομόφωνα, ζητά την απασχόληση τουλάχιστον 10 ερευνητών με ειδικότητες
Για την Αχαΐα: Γεωργικής Εντομολογίας, Αμπελουργίας-Οινολογίας, Εμπορίας (marketing) Τροφίμων
Για την Ηλεία: Οινολογίας, Ποιότητας Εδάφους/Εδαφολογίας, Λαχανοκομίας
Για την Αιτωλοακαρνανία: Διαχείρισης Υδατικών Πόρων, Υδρολογίας, Ιχθυολογίας-Υδροβιολογίας, Ανάπτυξης & Λειτουργίας Ιχθυοκαλλιεργειών
Επίσης, στο ίδιο Ψήφισμα, προτείνεται η δημιουργία «Ερευνητικής Σύμπραξης», η οποία θα πιστοποιείται με έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης των Υπουργών Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, Οικονομικών και Παιδείας, και στην οποία θα συμμετέχουν τα τρία Ινστιτούτα του ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ στην Περιφέρειά μας και οι ερευνητικοί φορείς του νέου Κέντρου Έρευνας και Καινοτομίας Δυτικής Ελλάδας, που θεσμοθετήθηκε πρόσφατα με το νέο νόμο, έτσι ώστε να ενταχθούν σε αυτόν και οι ερευνητικές δραστηριότητες του αγροδιατροφικού τομέα της Περιφέρειάς μας.
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Θέμα: Περικοπή Δαπανών
Σχετικά με την πρόσφατη Κοινή Υπουργική Απόφαση των Αναπληρωτών Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών για ρυθμίσεις οφειλών των Περιφερειών προς τη ΔΕΗ, η ΕΝΠΕ διευκρινίζει τα εξής:
Η δαπάνη από την κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος για ηλεκτροφωτισμό του οδικού δικτύου, μεταφέρθηκε στις αιρετές Περιφέρειες μαζί με τη συντήρηση ολόκληρου του οδικού δικτύου. Μεταφέρθηκε δηλαδή στις αιρετές Περιφέρειες η αρμοδιότητα συντήρησης εκατοντάδων χιλιομέτρων οδικού δικτύου που ανήκε στο Κεντρικό Κράτος, χωρίς τη μεταφορά των αντίστοιχων πόρων, όπως επιβάλλει το Σύνταγμα. Αντιθέτως, μαζί με την αρμοδιότητα περιήλθαν στις Περιφέρειες και οι οφειλές προς τη ΔΕΗ των πρώην Κρατικών Φορέων που ασκούσαν την αρμοδιότητα αυτή, xρέη που καλούμαστε σήμερα παρανόμως να αποπληρώσουμε με παρακρατήσεις από τους πενιχρούς αυτοτελείς πόρους των Περιφερειών οι οποίοι καλύπτουν τα λειτουργικά μας έξοδα.
Εμφανίζονται δηλαδή, με τη συγκεκριμένη Υ.Α., οι αιρετές Περιφέρειες ως οφειλέτες, μιας αρμοδιότητας που δεν τους ανήκε.
Επιπλέον, και αυτό είναι ακόμη πιο εξοργιστικό, είναι η πρόβλεψη της Υ.Α. για παρακράτηση του ποσού αυτών από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους των Περιφερειών που αφορούν τα λειτουργικά τους έξοδα, και όχι από τους επενδυτικούς ΚΑΠ. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι αφού η Κυβέρνηση μηδένισε τα τελευταία χρόνια τα χρήματα που έδινε στις αιρετές Περιφέρειες για επενδύσεις επιχειρεί τώρα, με άκομψο τρόπο, να μειώσει ακόμα και τα ελάχιστα που μας δίνει για τη στοιχειώδη κάλυψη των λειτουργικών αναγκών.
Σε κάθε περίπτωση, και με δεδομένη την πρωτοφανή περικοπή των ΚΑΠ κατά 67% τα 3 τελευταία χρόνια και την πλήρη περικοπή των επενδυτικών ΚΑΠ για τη συντήρηση του οδικού δικτύου, οι 13 Περιφέρειες της χώρας καλούν την Κυβέρνηση να ανακαλέσει άμεσα την απόφασή της και κατόπιν διαλόγου με τις Περιφέρειες να αναζητηθεί λύση με την οποία θα αποφεύγεται η οικονομική αφαίμαξη των Περιφερειών από τους πόρους που προορίζονται για την κάλυψη των πάγιων και ανελαστικών λειτουργικών τους δαπανών.
Επισυνάπτεται το κείμενο της Επιστολής του Προέδρου της ΕΝΠΕ κ. Κωνσταντίνου Αγοραστού προς τους Αναπληρωτές Υπουργούς Εσωτερικών και Οικονομικών κ.κ. Θεόφιλο Λεονταρίδη και Χρήστο Σταϊκούρα.
Από το Γραφείο Τύπου
ΕΝΩΣΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΜΕΣΟΓΕΙΩΝ 15 ΑΘΗΝΑ Τ.Κ. 115 26, Τηλ: 213-2144700, Fax: 210-7778992, E-mail:info@enpe.gr
HYPERLINK “http://www.enpe.gr/” INCLUDEPICTURE “http://www.enpe.gr/media/46158/logo.png” * MERGEFORMATINET www.enpe.gr
Αθήνα, 3 Δεκεμβρίου 2014
Α.Π.: 1437
Προς
– κ. Χρήστο Σταϊκούρα
Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών
– κ. Θεόφιλο Λεονταρίδη
Αναπληρωτή Υπουργό Εσωτερικών
Θέμα: Δαπάνες ηλεκτροφωτισμού οδικού δικτύου.
Αξιότιμοι κύριοι Υπουργοί,
Με την υπ’ αριθμ. 45883/25-11-2014 κοινή απόφασή σας, με τίτλο «Ρυθμίσεις οφειλών φορέων Γενικής Κυβέρνησης προς τη ΔΕΗ Α.Ε.» (ΦΕΚ Β’ 3216/28-11-2014), καθορίσατε τις οφειλές Φορέων Γενικής Κυβέρνησης προς τη ΔΕΗ Α.Ε. και ειδικότερα των Περιφερειών, που αφορούν στη χρονική περίοδο έως 31.03.2014 και προέρχονται μεταξύ άλλων από κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος για ηλεκτροφωτισμό οδών, τη λειτουργία φωτεινών σηματοδοτών κ.ά. Με την ίδια απόφαση ορίσατε ότι τα ποσά που θα καταβληθούν για την εξόφληση των υποχρεώσεων των Περιφερειών και που αφορούν οφειλές από 1.1.2012 έως 31.03.2014, παρακρατούνται από τους υπόχρεους ΟΤΑ, από τους προβλεπόμενους ως ισχύουν στο άρθρο 260 του Ν. 3852/2010, αποδιδόμενους σε αυτούς πόρους, δηλαδή τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (ΚΑΠ), των ετών 2015 έως και 2020, ισόποσα ανά έτος και ακόμη ότι η παρακράτηση θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο της διαδικασίας κατανομής των προαναφερθέντων πόρων.
Όπως γνωρίζετε, στις αιρετές Περιφέρειες περιήλθε από το Κεντρικό Κράτος, η αρμοδιότητα της συντήρησης του εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου της χώρας χωρίς αυτή να συνοδεύεται από τους αναγκαίους πόρους σύμφωνα με τη συνταγματική επιταγή. Αντιθέτως, μαζί με την αρμοδιότητα περιήλθαν στις Περιφέρειες και οι οφειλές προς τη ΔΕΗ των πρώην Κρατικών Φορέων που ασκούσαν την αρμοδιότητα αυτή, χρέη που καλούμαστε σήμερα παρανόμως να αποπληρώσουμε με παρακρατήσεις από τους πενιχρούς αυτοτελείς πόρους των Περιφερειών οι οποίοι καλύπτουν τα λειτουργικά μας έξοδα.
Η συντήρηση του μεγάλου μήκους οδικού δικτύου σε συνδυασμό με τα ιδιαίτερα γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά της χώρας μας (ορεινές και δύσβατες περιοχές διέλευσης των οδών), η οποία μάλιστα δεν συμπεριλαμβάνει μόνο την αποκατάσταση των βλαβών του οδοστρώματος αλλά και τα στοιχεία ασφαλείας των οδών (στηθαία, νησίδες ασφαλείας, σήμανση ΚΟΚ), όπως και τη δαπάνη ηλεκτροφωτισμού τους (άρθρο 7 Ν. 3481/2006), απαιτεί τη δέσμευση και διάθεση από τις Περιφέρειες οικονομικών πόρων, τους οποίους δεν έχουν και δεν μπορούν να εξασφαλίσουν.
Η πρόβλεψη της Κ.Υ.Α. για παρακράτηση του ποσού δαπάνης ηλεκτρικού ρεύματος ηλεκτροφωτισμού των οδών, για παρελθόντα έτη, από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους των Περιφερειών, θα σημάνει περαιτέρω επιβάρυνση και μείωση των πόρων τους για λειτουργικά τους έξοδα, αφού τα έσοδα για την κάλυψη επενδυτικών δαπανών τα τελευταία χρόνια έχουν ήδη εκμηδενιστεί.
Ένα στοιχείο που θα πρέπει να ληφθεί επίσης υπόψη είναι αυτό της ήδη συντελούμενης σταδιακής αποπληρωμής των υποχρεώσεων των Περιφερειών προς την ΔΕΗ, παρά την οικονομική τους στενότητα.
Σε κάθε περίπτωση, και με δεδομένη την πρωτοφανή περικοπή των ΚΑΠ των Περιφερειών κατά ποσοστό 67% κατά την τελευταία τριετία και την πλήρη περικοπή των επενδυτικών ΚΑΠ για τη συντήρηση του οδικού δικτύου, η υπ’ αριθμ. 45883/25-11-2014 κοινή απόφασή σας για παρακράτηση του ποσού δαπάνης ηλεκτρικού ρεύματος φωτισμού των οδών, για παρελθόντα έτη, από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους των Περιφερειών, θα πρέπει να ανακληθεί και κατόπιν μεταξύ μας διαλόγου να αναζητήσουμε λύσεις με τις οποίες θα αποφεύγεται η οικονομική αφαίμαξη των Περιφερειών από τους πόρους που προορίζονται για την κάλυψη των πάγιων και ανελαστικών λειτουργικών τους δαπανών.
Με τιμή,
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΓΟΡΑΣΤΟΣ
Κοινοπ.:
κ. Αργύρη Ντινόπουλο
Υπουργό Εσωτερικών