Σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις, στις 8 Νοεμβρίου 2013, σκάφος του λιμενικού σώματος εντοπίζει το πλοίο ανοιχτού φορτίου (cargo) Nour-M, με σημαία Σιέρρα Λεόνε, να παραπλέει τα Ίμια, ακολουθώντας περίεργη πορεία. Οι λιμενικοί ακινητοποιούν το πλοίο και προβαίνουν σε έλεγχο, ο οποίος διαπιστώνει: (α) το πλοίο μεταφέρει 59 εμπορευματοκιβώτια (κοντέινερ) τα οποία περιέχουν πυρομαχικά για όπλα ρωσικής κατασκευής (καλάσνικοφ κλπ) και (β) το εμπόρευμα είχε φορτωθεί στην Οδησσό και προοριζόταν για την Λιβύη.
Πώς πας, όμως, από Οδησσό για Λιβύη και βρίσκεσαι νοτίως της Σύμης; Ο τούρκος καπετάνιος Χουσεΐν Γιλμάζ (στον οποίο φαινόταν ότι ανήκε το πλοίο), ισχυρίστηκε ότι έχασε τον δρόμο (!) και αποφάσισε να συνεχίσει παραπλέοντας την Τουρκία ώσπου να φτάσει στην… Αλεξανδρέττα (!!). Οι λιμενικοί δεν πείστηκαν από τις εξηγήσεις του καπετάνιου και οδήγησαν το πλοίο στην Ρόδο για τα περαιτέρω. Και τώρα αρχίζουν τα ωραία:
- Παρατήρηση πρώτη: Ως φορτωτής φέρεται η “Ukrinmash Co”, κρατική εταιρεία της Ουκρανίας μεν, ύποπτη για “περίεργες” συνεργασίες δε. Μπορεί στα χαρτιά Ουκρανία και Ρωσσία να είναι εχθροί αλλά έχουν και κάτι κοινό: με την διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης, βρέθηκαν να κατέχουν ένα τεράστιο οπλοστάσιο, το οποίο δεν παύει να έχει ημερομηνία λήξης. Έτσι, οι δυο χώρες συνεργάζονται, προκειμένου να προλάβουν να πουλήσουν τα όπλα που κληρονόμησαν, προτού αυτά απαξιωθούν. Ποιός αγοράζει, όμως, οπλισμό τέτοιας ηλικίας, εκτός από αντάρτες, υποψήφιους πραξικοπηματίες και λοιπούς παρανόμους;
- Παρατήρηση δεύτερη: Η Αλεξανδρέττα είναι το μεγαλύτερο τουρκικό λιμάνι στην ανατολική Μεσόγειο, μόλις 60 χιλιόμετρα από τα σύνορα με την Συρία. Αν οι αντικαθεστωτικοί τής Συρίας ή οι τζιχαντιστές του ISIS θέλουν να αγοράσουν όπλα, η Αλεξανδρέττα είναι το πιο βολικό λιμάνι για να τους τα παραδώσει ο πωλητής.
- Παρατήρηση τρίτη: Η Λιβύη είχε όντως εκδώσει “πιστοποιητικό τελικού χρήστη” αλλά, για να είναι ισχυρά τέτοια πιστοποιητικά, πρέπει να συνοδεύονται και από πιστοποιητικό τού ΟΗΕ. Όμως, όπως απεδείχθη, για το φορτίο τού Nour-M ο ΟΗΕ δεν είχε ιδέα. Εκτός αυτού, το λιβυκό πιστοποιητικό έκανε λόγο και για 20.000 καλάσνικοφ, αλλά στα κοντέινερ δεν βρέθηκαν παρά μόνο φυσίγγια.
- Παρατήρηση τέταρτη: Τί δουλειά είχε στα Ίμια το σκάφος του λιμενικού από την Ρόδο; Κανονικά, την περιοχή έπρεπε να εποπτεύουν σκάφη από την Κω ή την Κάλυμνο, που είναι δίπλα. Και γιατί ενημερώθηκε αμέσως για την επικείμενη επιχείρηση ο υπουργός ναυτιλίας, ο οποίος έσπευσε μάλιστα να καταφθάσει στην Ρόδο για να χειριστεί προσωπικά την υπόθεση;
Εν πάση περιπτώσει, το πλοίο έφτασε στην Ρόδο. Έλα, όμως, που ουδείς ενδιαφέρθηκε για το φορτίο του! Ούτε οι πωλητές ούτε οι αγοραστές συγκινήθηκαν να πάρουν έστω ένα τηλέφωνο! Έτσι, τα κοντέινερ κατασχέθηκαν υπέρ του ελληνικού δημοσίου. Λεπτομέρεια: οι πρώτες ανακοινώσεις έκαναν λόγο για 59 κοντέινερ αλλά, τελικά, βρέθηκαν και κατασχέθηκαν μόνο 55.
Η ιστορία έχει και συνέχεια. Στις 11 Δεκεμβρίου, κατά τις 7 το πρωί, έτσι όπως ήταν δεμένο στο λιμάνι της Ρόδου, το Nour-M… βούλιαξε! Επίσημη αιτιολογία: οι ισχυροί άνεμοι που έπληξαν το λιμάνι. Όμως, λίγο πιο πέρα ήταν δεμένο και το “Πρέβελη”, που δεν έπαθε τίποτε. Όπως δεν έπαθαν σχεδόν τίποτε όλα τα ψαροκάικα που ήσαν δεμένα στον ίδιο ντόκο. Κι όμως, το Nour-M όχι απλώς βούλιαξε αλλά κόπηκε στην μέση, παρ’ ότι ήταν αδειανό! Οι μαρτυρίες κάνουν λόγο για τεράστια τρύπα στο κύτος του, γεγονός που δημιουργεί υπόνοιες ότι κάποιοι “βόηθησαν” το πλοίο να βουλιάξει. Παρ’ ότι το βυθισμένο πλοίο δημιουργούσε σοβαρό πρόβλημα, η ανέλκυσή του άρχισε μόλις τον επόμενο Μάιο και ολοκληρώθηκε τον… Δεκαπενταύγουστο!
Η ιστορία ακούγεται κάπως παρανοϊκή αλλά όλα μπορούν να εξηγηθούν λογικά. Το ηλικίας 31 ετών Nour-M είχε αλλάξει όνομα… 30 φορές (!) αφού βρισκόταν στα κιτάπια των αρχών πολλών χωρών για λαθρεμπόριο ναρκωτικών και στα κιτάπια του ΝΑΤΟ για λαθρεμπόριο όπλων. Για να φύγει σκάφος από την Ρόδο προκειμένου να ελέγξει φορτηγό πλοίο στα Ίμια, σημαίνει πως είχε πέσει “καρφί” ότι επρόκειτο για “χοντρό ψάρι”. Για να ανακατευτεί προσωπικά ο υπουργός ναυτιλίας, το “καρφί” ήρθε από πολύ ψηλά. Για να βουλιάξει το πλοίο μέσα στο λιμάνι και για να μείνει εκεί επί οκτώ μήνες, σημαίνει ότι μερικές λεπτομέρειες δεν έπρεπε να διερευνηθούν. Για να εξαφανιστούν αγοραστές (το λιβυκό υπουργείο άμυνας!) και πωλητές (κρατική εταιρεία της Ουκρανίας!), παναπεί ότι κατάλαβαν πως το -όχι και πολύ νόμιμο- παιχνίδι χάθηκε. Για να ισχυριστεί ο καπετάνιος τέτοια χοντράδα, πως τάχα έχασε τον δρόμο, σημαίνει πως μάντεψε ότι το πλοίο θα βουλιάξει και όλα θα τελειώσουν εκεί (όπως και τελείωσαν).
Φυσικά, μερικά ερωτήματα θα μείνουν αναπάντητα για μας. Π.χ., πώς μπορεί ένας φουκαράς καπετάνιος να έχει δικό του ολόκληρο πλοίο, αν είχε βάλει απ’ αρχής ρότα για Αλεξανδρέττα ή κάτι έγινε εν πλω και άλλαξε προορισμό, γιατί στην αρχή το λιμενικό έκανε λόγο για 59 κοντέινερ ενώ τελικά κατασχέθηκαν 55, ποιός “κάρφωσε” το πλοίο στις ελληνικές αρχές κλπ. Το σίγουρο είναι ότι πλοία σαν το Nour-M πλέουν καθημερινά σ’ όλον τον κόσμο, γεμίζοντας με άφθονο χρήμα τις τσέπες των ιδιοκτητών τους…
—————————————-
Διαβάστε επίσης
– Αλαφούζοι – 3. Ο ρουμανικός στόλος (και επόμενα σημειώματα): Το κόλπο τού Γιάννη Αλαφούζου, προκειμένου να βάλει στο χέρι τα πλοία της Ρουμανίας.
– Στους δρόμους της κοκαΐνης μιλούν ελληνικά: Έρευνα του Κώστα Βαξεβάνη στην εφημερίδα “Το Βήμα” (18/5/2003).
– 76 σακιά κοκαΐνης στην ελληνική αγορά: Ρεπορτάζ του Βασίλη Λαμπρόπουλου, επίσης στην εφημερίδα “Το Βήμα” (17/9/2000).
– Attorney for Livanos Says Trade With China Was Outbound Only: Άρθρο της εφημερίδας New York Times (30/3/1953), για την εμπλοκή τού Σταύρου Λιβανού με την επιτροπή Μακάρθυ, λόγω του εμπάργκο κατά της Κίνας (με συνδρομή).