tvxs | 14:56 | 12 Φεβ. 2015
Γιώργος Ρούσσος
Πάμε σινεμά
Δέκα ημέρες πριν από την 87η τελετή απονομής των βραβείων Όσκαρ στις 22 Φεβρουαρίου, μία ταινία από τη Ρωσία είναι αυτή που κλέβει τις εντυπώσεις στην νέα κινηματογραφική εβδομάδα, από 12 έως 18 Φεβρουαρίου. Ο λόγος για το φιλμ του Αντρέι Ζβιαγκνίτσεφ «Λεβιάθαν», το οποίο είναι υποψήφιο στην Κατηγορία Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας. Την Κυριακή 15 Φεβρουαρίου, ολοκληρώνεται η 65η Μπερλινάλε και λίγο πριν την απονομή των βραβείων, παρουσιάζουμε ένα σχετικό αφιέρωμα σε χαρακτηριστικές και αγαπημένες ταινίες που τιμήθηκαν στο πρόσφατο παρελθόν με την Χρυσή Άρκτο του Φεστιβάλ. Αξίζει επίσης να σημειώσουμε ότι η Ταινιοθήκη της Ελλάδος παρουσιάζει ένα σημαντικό αφιέρωμα στο σύνολο του έργου του σπουδαίου δημιουργού Αντρέι Ταρκόφσκι, με το Tvxs.gr να είναι χορηγός επικοινωνίας και να σας μεταφέρει αναλυτικά τις εντυπώσεις του αλλά και τις προτάσεις του. Τέλος, η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης, μας προτείνει αυτή την εβδομάδα ένα αξιόλογο αφιέρωμα προβολών, στον σπουδαίο Ιταλό σκηνοθέτη, Λουκίνο Βισκόντι.
«Λεβιάθαν» (Leviathan) του Αντρέι Ζβιαγκνίτσεφ (Ρωσία – 2014)
Ο Κόλια (Αλεξέι, Σερεμπριάκοφ – Aleksey Serebryakov) ζει σ’ ένα μικρό χωριό κοντά στη θάλασσα Μπάρεντς στη Βόρειο Ρωσία. Έχει ένα ιδιόκτητο συνεργείο αυτοκινήτων δίπλα στο σπίτι του, όπου ζει με τη νεαρή γυναίκα του, Λίλια (Έλενα Λιάντοβα – Elena Lyadova), και τον γιο του απ’ τον προηγούμενό του γάμο, Ρόμα. Ο Βαντίμ Σελεβγιάτ (Ρομάν Μαντιάνοφ – Roman Madyanov), ο δήμαρχος της πόλης, θέλει να του πάρει την επιχείρηση, το σπίτι και τη γη που κατέχει. Ο Κόλια μην έχοντας πολλές επιλογές, ζητά από τον καλό του φίλο και δικηγόρο Ντμίτρι, να ταξιδέψει από την Μόσχα, όπου και εργάζεται, για να τον βοηθήσει, μη γνωρίζοντας όμως ότι μοιραία η έλευση του Ντμίτρι (Βλαντιμίρ Βντοβιτσέκοφ – Vladimir Vdovichenkov) θα αλλάξει τη ζωή, τόσο τη δική του, όσο και της οικογένειάς του, για πάντα….
Το «Λεβιάθαν» είναι μία δεξιοτεχνικά δοσμένη ταινία κοινωνικής κριτικής που θέτει καίρια ερωτήματα για το καθεστώς Πούτιν. Οι πρωταγωνιστές εκμεταλλευόμενοι το καλό σενάριο – με αναγωγές στην παλαιά διαθήκη αλλά και στη ρώσικη λογοτεχνία – δίνουν όλοι τον καλύτερο τους εαυτό. Το φιλμ, πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα του στο 67ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ των Καννών, όπου και απέσπασε το Βραβείο Καλύτερου Σεναρίου, για τους Αντρέι Ζβιαγκνίτσεφ και Όλεγκ Νέγκιν, ενώ είχαμε την ευκαιρία να το παρακολουθήσουμε και τον Νοέμβριο στο 55ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης. Η ταινία αποτελεί την Επίσημη Υποψηφιότητα της Ρωσίας για την Καλύτερη Ξενόγλωσση Ταινία στα επικείμενα 87α Βραβεία της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου (σε διανομή των Spentzos και Seven Films).
«Ένα Κορίτσι Γυρίζει Σπίτι Μόνο του τη Νύχτα» (A Girl Walks Home Alone at Night) της Άνα Λίλι Αμιρπούρ (Η.Π.Α. – Ιράν / 2014)
Περίεργα πράγματα πρόκειται να συμβούν σύντομα στην «Κακιά Πόλη». Πρόκειται για μία Ιρανική πόλη-φάντασμα που φιλοξενεί πόρνες, τοξικομανείς, μαστροπούς, περίεργα πλάσματα της νύχτας και άλλες βασανισμένες ψυχές. Ένα ιδιότυπο προπύργιο διαστροφής και απελπισίας. Εκεί, στα βάθη της Μέκκας της αμαρτίας κατοικεί κι ένα μοναχικό βαμπίρ (το ερμηνεύει υπέροχα η Σίλα Βαντ). Μόνο που δεν πρόκειται για ένα συνηθισμένο βαμπίρ… αλλά για ένα νεκροζώντανο κορίτσι που παραμονεύει στις σκιές και παρακολουθεί τις ζωές των πιο ανήθικων ψυχών που περιφέρονται στην πόλη. Όταν το κορίτσι γνωρίσει τον έρωτα στο πρόσωπο του Arash (Αράς Μαράντι), μία ασυνήθιστη ιστορία αγάπης αναμένεται να ανθίσει. Όμως στην «Κακιά Πόλη» τίποτε δεν είναι όπως αρχικά φαίνεται…
Η Άνα Λίλι Αμιρπούρ, πραγματοποιεί το σκηνοθετικό της ντεμπούτο στην μεγάλη οθόνη, μ’ ένα φιλμ, που παράλληλα θεωρείται κι ως το πρώτο ιρανικό γουέστερν με βρυκόλακες. Το πρωτότυπο σενάριο της ασπρόμαυρης ταινίας, βασίζεται σ’ ένα κόμικ που έχει γράψει η σκηνοθέτιδα. Μία πρωτότυπη σύνθεση, αλλά κι ένας αρμονικός συνδυασμός διαφορετικών κινηματοραφικών ειδών – από το γουέστερν, μέχρι τις ταινίες τρόμου – ο οποίος αποδίδεται ιδανικά σε ασπρόμαυρο φόντο, υπό τους ήχους ενός προσεγμένου μουσικού σκορ (σε διανομή της Odeon).
«Ποιός Σώζει ποιόν;» (Who Is Saving Whom?) των Λέσλι Φρανκ, Χέρντολορ Λόρεντζ (Γερμανία – 2015)
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά το ντοκιμαντέρ: εμείς οι φορολογούμενοι δίνουμε στις τράπεζες της Ισπανίας 100 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ λέγεται πως η Ελλάδα έχει πάρει βοήθεια ύψους 240 δισεκατομμυρίων ευρώ, παρόλα αυτά το μισό της ισπανικής και ελληνικής νεολαίας παραμένει άνεργο. Από το 2008 διασώζονται πρώτα η απειλούμενη οικονομία και μετά χώρες ολόκληρες. Οι πολιτικοί παίζουν ταχυδακτυλουργικά παιχνίδια με όλο και νέες ομπρέλλες διάσωσης αξίας πολλών δισεκατομμυρίων, ενώ στην καρδιά της Ευρώπης άνθρωποι εργάζονται και πάλι για μισθούς πείνας. Μιλάνε για διάσωση, μόνο που καμία διάσωση δεν διαφαίνεται στον ορίζοντα.
Η Λέσλι Φρανκ και ο Χέρντολορ Λόρεντζ – δημιουργοί του επίσης αξιόλογου ντοκιμαντέρ «Water Makes Money» του 2011 – παρουσίαζουν ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον ντοκιμαντέρ, το οποίο μας δείχνει αναλυτικά και εμπεριστατομένα πώς διασώζονται οι τράπεζες σε βάρος των πολιτών, αλλά και πως ο μεγάλος χαμένος της υπόθεσης είναι εν τέλει είναι η ίδια η δημοκρατία…
Αφιέρωμα σε ταινίες που κέρδισαν την Χρυσή Άρκτο στην Μπερλινάλε
Το 65ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, σήκωσε αυλαία την Πέμπτη 5 Φεβρουαρίου, με ταινία έναρξης, τη νέα δημιουργία της Ιζαμπέλ Κοσέτ, «Nobody Wants the Night» και πρωταγωνίστρια την Ζιλιέτ Μπινός. Πρόεδρος της φετινής κριτικής επιτροπής, είναι ο Ντάρεν Αρονόφσκι και στο φετινό διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ περιλαμβάνονται δεκαεννέα (19) ταινίες, οι οποίες θα διεκδικήσουν τα μεγάλα βραβεία της διοργάνωσης και φυσικά την Χρυσή Άρκτο της Μπερλινάλε
Το Φεστιβάλ, ολοκληρώνεται την Κυριακή 15 Φεβρουαρίου λίγο πριν την απονομή των βραβείων και θυμόμαστε χαρακτηριστικές και αγαπημένες ταινίες, οι οποίες τιμήθηκαν με την Χρυσή Άρκτο του Φεστιβάλ, την τελευταία δεκαετία. Από το «Μαζί Ποτέ» (Head-On / Gegen die Wand – 2004) του Φατίχ Ακίν, μέχρι τον περσινό νικητή, τον Κινέζο σκηνοθέτη Ντιάο Γινάν, και την ταινία του: «Μαύρο Κάρβουνο, Λεπτός Πάγος» (Black Coal, Thin Ice – 2014).
Διαβάστε επίσης:
65η Μπερλινάλε: Οι ταινίες που θα διεκδικήσουν την Χρυσή Άρκτο
Κλασικές αγαπημένες ταινίες που κέρδισαν Χρυσή Άρκτο
Αφιέρωμα προβολών στον σπουδαίο Αντρέι Ταρκόφσκι
Μερικές από τις σημαντικότερες δημιουργίες στην ιστορία της έβδομης τέχνης, θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν στην μεγάλη οθόνη, όσοι επισκεφθούν το χρονικό διάστημα από 12 έως και 18 Φεβρουαρίου, την Ταινιοθήκη της Ελλάδος. Στο πλαίσιο του μεγάλου αναδρομικού αφιερώματος με τον τίτλο: «Εικόνα και Χρόνος, Αντρέι Ταρκόφσκι», θα παρουσιαστεί το σύνολο του διαχρονικού έργου, του σπουδαίου Ρώσου καλλιτέχνη. Το Tvxs.gr είναι χορηγός επικοινωνίας της εκδήλωσης και θα σας μεταφέρουμε αναλυτικά τα νέα του ιδιαίτερα ενδιαφέροντος αφιερώματος, καθώς και τις προτάσεις μας.
Οι Ταινίες του Αφιερώματος:
Το βιολί και ο οδοστρωτήρας / Katok I skripka (1960, 46΄)
Τα παιδικά χρόνια του Ιβάν / Ivanovo detstvo (1962, 90΄) *
Αντρέϊ Ρουμπλιόφ / Andrei Roublyov (1968, 185΄) *
Σολάρις / Solaris (1971, 165΄) *
Ο καθρέφτης / Zerkalo (1974, 110΄) *
Στάλκερ / Stalker (1979, 160΄)
Νοσταλγία / Nostalghia (1983, 125΄)
Ο χρόνος του ταξιδιού / Tempo di Viaggio (1983, 62΄) Προβάλλεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Η θυσία / Offret (1986, 150΄)
Διαβάστε επίσης:
Αφιέρωμα προβολών στον σπουδαίο Αντρέι Ταρκόφσκι
Εικόνα και Χρόνος, Αντρέι Ταρκόφσκι: Πρόγραμμα Προβολών
«Λουκίνο Βισκόντι: Ο Κόκκινος Βαρώνος»
Ο Λουκίνο Βισκόντι (Μιλάνο, 2 Νοεμβρίου 1906 – Ρώμη, 17 Μαρτίου 1976) υπήρξε κορυφαίος Ιταλός σκηνοθέτης, τόσο του κινηματογράφου και του θεάτρου, όσο και της όπερας. Ο Βισκόντι κληροδότησε μια εξαιρετική φιλμογραφία που ποτέ δεν έπαψε να αποτελεί σημείο αναφοράς στην Έβδομη Τέχνη, με ταινίες που άφησαν εποχή χάρη στη δραματική τους δύναμη.
Στο πλαίσιο του αφιερώματος «Λουκίνο Βισκόντι: Ο Κόκκινος Βαρώνος», που θα πραγματοποιηθεί από την Πέμπτη 12 έως και την Κυριακή 15 Φεβρουαρίου στην Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης, θα προβληθούν τέσσερα χαρακτηριστικά φιλμ του αναγνωρισμένου σκηνοθέτη:
Η Γη Τρέμει (1948)
Senso (1954)
Ο Γατόπαρδος (1963)
Η Γοητεία της Αμαρτίας (1974)
Διαβάστε επίσης:
Αφιέρωμα προβολών: Λουκίνο Βισκόντι, Ο Κόκκινος Βαρώνος
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ…
Βλέμμα στον Φασισμό: «Οι Καταραμένοι» του Λουκίνο Βισκόντι