Προς τον Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού
Στην ήδη δύσκολη ακτοπλοϊκή προσέγγιση της Ιθάκης, ήρθε να προστεθεί κι άλλο ένα εμπόδιο, καθιστώντας πραγματική οδύσσεια την επιλογή των κατοίκων του νησιού και όσων θέλουν να ταξιδέψουν από και προς το νησί.
Με πρόσχημα τη χρονιάτικη συντήρηση του πλοίου «Νήσος Κεφαλονιά» (1975), το εφοπλιστικό κεφάλαιο αφήνει την Ιθάκη για ένα μήνα χωρίς σύνδεση με την Κυλλήνη από τη Δευτέρα 9/3/2015 έως και την Παρασκευή 10/4/2015, καθιστώντας προβληματική την επικοινωνία των κατοίκων του νησιού με την υπόλοιπη Ελλάδα, καθώς αυτή εξυπηρετείται έμμεσα (δια ξηράς), σε συνδυασμό με το δρομολόγιο Πόρου Κεφαλονιάς – Κυλλήνης. Όσοι σήμερα θέλουν να ταξιδέψουν από και προς την Ιθάκη χρησιμοποιούν το ανοικτού τύπου πλοίο «Ιόνιο Πέλαγος» (1977) της γραμμής Σάμη – Ιθάκη – Αστακός Αιτωλοακαρνανίας και για συγκεκριμένες μέρες της εβδομάδας, χωρίς τη δυνατότητα επιστροφής για κάποιες απ’ αυτές, τόσο από την Κεφαλονιά όσο και από τον Αστακό. Υπάρχει βέβαια και το σοβαρό ενδεχόμενο να μην εκτελεστεί το συγκεκριμένο δρομολόγιο, λόγω της αδυναμίας του συγκεκριμένου τύπου πλοίου να ταξιδεύει σε δύσκολες καιρικές συνθήκες, που επικρατούν στην περιοχή αυτή την περίοδο.
Η ναυτιλιακή εταιρία «Kefalonian Lines» ιδιοκτήτρια του πλοίου «Νήσος Κεφαλονιά» ισχυρίζεται, ότι δε βγαίνει χρονικά η πραγματοποίηση του δρομολογίου Ιθάκης – Πόρου – Κυλλήνης από τον αντικαταστάτη του προαναφερόμενου πλοίου, το επίσης υπέργηρο «Ζάκυνθος 1» (1973), λόγω της μειωμένης υπηρεσιακής ταχύτητας του συγκεκριμένου σκάφους.
Το εφοπλιστικό κεφάλαιο αξιοποιεί τους αντιλαϊκούς νόμους για την «απελευθέρωση» των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών (νόμος 2932/2001 – κανονισμός 3577/1992 της Ε.Ε), που δίνουν αέρα στα πανιά των εφοπλιστών για την αύξηση των κερδών τους. Αυξήσεις φωτιά στα εισιτήρια των επιβατών και στα ναύλα των οχημάτων, μείωση της συχνότητας των δρομολογίων των πλοίων, ένταση της εκμετάλλευσης των ναυτεργατών, γενικότερα υποβάθμιση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών. Η δρομολόγηση υπέργηρων, υποσυντήρητων πλοίων αυξάνει τους κινδύνους για την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.
Βέβαια η νέα υποβάθμιση της ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας για την Ιθάκη δεν είναι καινούργιο πρόβλημα. Αποτελεί τη συνέχεια μιας σειράς περικοπών, που εφαρμόστηκαν όλα τα προηγούμενα χρόνια με γνώμονα το κέρδος των ναυτιλιακών εταιριών, καθώς δρομολόγια σαν αυτό της Ιθάκης κρίνονται ασύμφορα από τους εφοπλιστές. Οι εφοπλιστές αξιώνουν νέα αύξηση των κρατικών επιδοτήσεων από την φοροαφαίμαξη του ελληνικού λαού.
Αρχικά για την ακτοπλοϊκή σύνδεση της Ιθάκης η αντιλαϊκή αυτή εξέλιξη εκδηλώθηκε με τη μη προσέγγιση των πλοίων κατά το μεσημεριανό δρομολόγιο στην πρωτεύουσα και λιμάνι της Ιθάκης το Βαθύ, ως ανάγκη για μείωση των διανυθέντων ναυτικών μιλίων και άρα τη μείωση κόστους του δρομολογίου για τους εφοπλιστές. Έτσι προτιμήθηκε το πιο κοντινό λιμάνι του Πίσω Αετού 10 χιλιόμετρα έξω από το Βαθύ. Πρόκειται για ένα μικρό, ανασφαλές για μεγάλα πλοία λιμάνι χωρίς ανάλογες υποδομές για επιβάτες και συγκοινωνιακή σύνδεση με το Βαθύ. Στη συνέχεια καταργήθηκε και η διανυκτέρευση του πλοίου στο Βαθύ, ενώ το μεγαλύτερο πλήγμα για τους κατοίκους του νησιού ήταν αυτό της κατάργησης της βασικής για όλα τα χρόνια σύνδεσης της Ιθάκης με την Πάτρα με ενδιάμεσο σταθμό τη Σάμη.
ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κ. Υπουργός:
1. Ποια είναι η θέση και τα πρακτικά μέτρα που θα πάρει η κυβέρνηση για την άμεση επαναλειτουργία της γραμμής Ιθάκης – Πόρου – Κυλλήνης;
2. Ποιες ενέργειες θα κάνει η κυβέρνηση για την άμεση επαναλειτουργία της γραμμής Ιθάκη – Σάμη – Πάτρα με επαναπροσέγγιση του λιμανιού στο Βαθύ της Ιθάκης, με τακτικά και καθημερινά δρομολόγια, τα οποία θα εκτελούν σύγχρονα αξιόπλοα και ασφαλή πλοία επανδρωμένα με επαρκή πληρώματα, που θα απολαμβάνουν πλήρως εξασφαλισμένα εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα;
Οι βουλευτές
Νίκος Καραθανασόπουλος
Νίκος Μωραΐτης