Η “Λιστα”
Ιδιωτικοποιήσεις, ΦΠΑ και φορολογία ακινήτων είναι τα τρία μεγάλα ναρκοπέδια στο πακέτο των «μεταρρυθμίσεων-εξπρές» που κλειδώνει μέσα στα επόμενα 24ωρα, ένα πακέτο που είναι πλέον ζωτικής σημασίας για να διασφαλιστεί η ρευστότητα της ελληνικής οικονομίας μετά τις αρχές Απριλίου.
Τα χρονικά περιθώρια στενεύουν καταλυτικά, στις 9 Απριλίου αρχίζει ο νέος γύρος αποπληρωμών στο ΔΝΤ και για να αποδεσμευθούν έως τότε τουλάχιστον τα πρώτα 2 δις ευρώ από την Ευρώπη πρέπει να συνεδριάσει το Eurogroup το αργότερο έως την Δευτέρα και να εγκρίνει την λεγόμενη «πρώτη δέσμη» των ελληνικών μεταρρυθμίσεων.
Η λίστα, σύμφωνα με τις πληροφορίες, κοστολογείται κοντά στα 5 δις ευρώ, βρίσκεται στο τελικό στάδιο επεξεργασίας και αναμένεται εντός των επόμενων 24ώρων να μπει στο τραπέζι του Brussels Group. Σημείο αιχμής, όμως, και σκληρής διαπραγμάτευσης έως την τελευταία στιγμή θα είναι οι ιδιωτικοποιήσεις, τις οποίες ζητούν πιεστικά οι πιστωτές.
Η κυβέρνηση δεν εμφανίζεται κάθετα αρνητική στο να συμπεριληφθούν κάποιες ιδιωτικοποιήσεις σ’αυτή την πρώτη λίστα, υπό όρους όμως και προϋποθέσεις. Το θέμα συζητήθηκε και στο ταξίδι του πρωθυπουργού στο Βερολίνο και, κατά πληροφορίες από κυβερνητικές πηγές, η βασική προϋπόθεση που τίθεται από ελληνικής πλευράς είναι να διατηρήσει το κράτος μερίδιο και, σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, και το μάνατζμεντ στους προς ιδιωτικοποίηση φορείς.
Πηγές από τις Βρυξέλλες και από τις τεχνικές ομάδες διαπραγμάτευσης επισημαίνουν ότι το θέμα είναι καίριο για να υπάρξει τελική συμφωνία επί των δημοσιονομικών στόχων, καθώς στον προϋπολογισμό του 2015 έχουν προϋπολογιστεί 4 δις ευρώ από τις ιδιωτικοποιήσεις.
Στο επίκεντρο των διαβουλεύσεων βρίσκονται, ειδικά, οι ιδιωτικοποιήσεις των 14 περιφερειακών αεροδρομίων για τις οποίες επιμένει πιεστικά το Βερολίνο, με δεδομένη και τη συμφωνία που είχε συνάψει η γερμανική Fraport με την προηγούμενη κυβέρνηση – μια συμφωνία που, θεωρητικά, πρέπει να κλείσει τον επόμενο Οκτώβριο. Εδώ εξετάζονται διάφορα εναλλακτικά σενάρια, προϋποθέσεις και εξαιρέσεις, όπως η πιθανή εξαίρεση των αεροδρομίων των Χανίων και της Ρόδου λόγω ιδιαίτερων και γεωστρατηγικά ευαίσθητων παραγόντων.
Ευρωπαϊκές πηγές που επικαλείται το Reuters, δήλωσαν πως το πρόγραμμα των ιδιωτικοποιήσεων τέθηκε και στην επταμερή συνάντηση των Βρυξελλών, όπου ο Αλέξης Τσίπρας φέρεται να δήλωσε πως επιλογή της κυβέρνησης δεν είναι η συνολική πώληση, αλλά η διατήρηση συμμετοχής του Δημοσίου στις επιχειρήσεις. Κατά τις ίδιες πηγές, η απάντηση που πήρε δεν ήταν αρνητική.
Κατά τους αξιωματούχους που επικαλείται το Reuters, ένα ακόμη δύσκολο θέμα είναι το ασφαλιστικό, όπου οι εταίροι επιμένουν για κατάργηση των πρόωρων συντάξεων, ενώ ανοιχτό παραμένει και το θέμα των συγχωνεύσεων των ταμείων.
Στο φορολογικό μέτωπο συζητείται πάντοτε η «επιλεκτική» αύξηση του ΦΠΑ στα λεγόμενα «πλούσια νησιά», ενώ σκληρή είναι η διαπραγμάτευση για την φορολογία ακινήτων και την μετάβαση από τον ΕΝΦΙΑ στο νέο φόρο μεγάλης ακίνητης περιουσίας. Εδώ προκρίνεται η πλήρης εξαίρεση της πρώτης κατοικίας, με κριτήρια όμως που παραμένουν ακόμη ανοιχτά.
Δεδομένη πρέπει να θεωρείται και η φορολογική επιβάρυνση – πιθανότα μέσω αύξησης συντελεστών και όχι με έκτακτη εισφορά – στα υψηλά εισοδήματα, με παράλληλες ελαφρύνσεις στα χαμηλά εισοδηματικά στρώματα.
Το στίγμα, άλλωστε, της νέας φορολογικής πολιτικής έδωσε ο ίδιος ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας από το Βερολίνο δηλώνοντας ότι «στόχος είναι η υλοποίηση μεγάλων και αναγκαίων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων στην Ελλάδα, αυτών που δεν έκαναν οι προηγούμενες κυβερνήσεις, μεταρρυθμίσεων που θα αποδώσουν φορολογική δικαιοσύνη, που θα αντιμετωπίσουν τη φοροδιαφυγή και τη διαφθορά και που θα αναγκάσουν να πληρώσουν μερίδιο στην κρίση, αυτούς που μέχρι σήμερα έχουν αποφύγει να πληρώσουν».
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ…
Αισιόδοξος για ελληνική συμφωνία εντός εβδομάδας ο Σουλτς