Τη δική τους οδύσσεια έζησαν οι επιβάτες που ταξίδευαν την περασμένη Κυριακή με το πλοίο «Ιόνιο Πέλαγος», το οποίο πραγματοποιεί το δρομολόγιο Αστακός-Ιθάκη-Κεφαλονιά
efsyn | 08.04.2015, 06:03
Αρτεμις Σπηλιώτη
Οταν ο Καβάφης έγραφε «Σα βγεις στον πηγαιμό για την Ιθάκη να εύχεσαι να είναι μακρύς ο δρόμος…», δεν είχε τα παρακάτω κατά νου!
Την ταλαιπωρία λόγω… καλών προθέσεων, τον παραλογισμό του νόμου, αλλά και τις συνέπειες της ενεργοποίησης του κοινωνικού αυτοματισμού έζησαν επιβάτες που ταξίδευαν το απόγευμα της περασμένης Κυριακής με το πλοίο «Ιόνιο Πέλαγος», που πραγματοποιεί το δρομολόγιο Αστακός-Ιθάκη (Πίσω Αετός)-Κεφαλονιά (Σάμη).
Στο πλοίο, που επρόκειτο να αναχωρήσει στις 6.30 το απόγευμα, ο αριθμός επιβατών δεν μπορεί να ξεπερνάει τους 200-210, βάσει του θερινού πρωτοκόλλου που ισχύει από 1ης Απριλίου 2015, όπως ενημέρωσε το Λιμενικό. Αυτό σημαίνει ότι, ανεξάρτητα από τις καιρικές συνθήκες (τη συγκεκριμένη μέρα έβρεχε και είχε ανέμους 5-6 Μποφόρ), υπολογίζονται και οι θέσεις που υπάρχουν στο κατάστρωμα.
Τρία σχολεία
Οταν λοιπόν ο κόσμος ανέβηκε στο πλοίο ήταν κάτι παραπάνω από οφθαλμοφανές ότι ο αριθμός των επιβαινόντων ξεπερνούσε κατά πολύ το… πρωτόκολλο.
Με το πλοίο ταξίδευαν και τρία σχολεία από την Κεφαλονιά: το Γενικό Λύκειο Κεραμειών, το Γυμνάσιο Σάμης και το Δημοτικό Σχολείο Ληξουρίου, με αριθμό μαθητών και συνοδών που άγγιζε -αν όχι ξεπερνούσε- τους 130 και σε καμία περίπτωση όλοι οι υπόλοιποι επιβάτες δεν ήμασταν 80 (μαθητές και καθηγητές μέτρησαν -κατά προσέγγιση- 240 επιβάτες).
Στα δύο σαλόνια του πλοίου (λίγο μεγαλύτερα από σαλόνια σπιτιού) αλλά και στον εξωτερικό σκεπαστό χώρο δεν υπήρχε χώρος ούτε για να σταθεί κάποιος όρθιος και να κάνει ένα ταξίδι διάρκειας 3-4 ωρών με κακοκαιρία. Συνοδοί καθηγητές και επιβάτες απαίτησαν την παρέμβαση του Λιμενικού και χρειάστηκαν σχεδόν δύο ώρες ώστε μετά από καταμέτρηση που έκαναν οι λιμενικοί να δοθεί άδεια απόπλου με 156 επιβάτες.
Με μια μικρή λεπτομέρεια: οι μικροί μαθητές του Δημοτικού Σχολείου Ληξουρίου, μαζί με τους συνοδούς και τους γονείς, κατέβηκαν από το πλοίο, διανυκτέρευσαν στη Ναύπακτο και έφτασαν την επόμενη μέρα στα σπίτια τους μέσω Κυλλήνης. Η πλοιοκτήτρια εταιρεία κάλυψε τα έξοδα διαμονής καθώς και τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια από Κυλλήνη για Πόρο Κεφαλονιάς. Χθες έγινε γνωστό ότι το Δημοτικό Σχολείο Ληξουρίου ταξίδευε με χορηγία της πλοιοκτήτριας εταιρείας του «Ιόνιον Πέλαγος».
Τελικά, το πλοίο απέπλευσε από τον Αστακό λίγο μετά τις 8 το βράδυ, με τους επιβάτες να έχουν τσακωθεί και μεταξύ τους. Διότι ορισμένοι που είχαν στρογγυλοκαθίσει έβριζαν όλους εμάς που διεκδικούσαμε το δικαίωμά μας να ταξιδέψουμε όχι με άνεση αλλά με ασφάλεια. Αυτό και μόνο το γεγονός πρέπει να μας ανησυχήσει ως κοινωνία.
Τη Μ. Δευτέρα, το διοικητικό συμβούλιο της ΕΛΜΕ Κεφαλονιάς-Ιθάκης πραγματοποίησε παράσταση διαμαρτυρίας στην Αντιπεριφέρεια, στον Δήμο Κεφαλονιάς, στην Εισαγγελία Αργοστολίου και στο λιμεναρχείο.
Σε ανακοίνωσή της η ΕΛΜΕ σημειώνει μεταξύ άλλων: «Αυτά συμβαίνουν όταν οι εν λόγω σχολικές εκδρομές είχαν έγκαιρα δηλωθεί στην ηλεκτρονική πλατφόρμα myschool, πράγμα που, υποτίθεται, γίνεται για να υπάρχει πρόβλεψη από τις αρμόδιες αρχές (αστυνομία, λιμενικό κ.λπ.) σε μέτρα ασφαλείας για τους μαθητές».
Και μια αλήθεια
Μετά τη διακοπή του δρομολογίου Πάτρα-Κεφαλονιά (Σάμη)-Ιθάκη, το δρομολόγιο Αστακός-Ιθάκη-Κεφαλονιά είναι το μόνο που εξυπηρετεί τους χειμερινούς μήνες τους κατοίκους της Ιθάκης, καθώς οι Κεφαλονίτες εξυπηρετούνται και από το δρομολόγιο Κυλλήνη-Πόρος Κεφαλονιάς.
Να σημειωθεί ότι με την άφιξη στον Αστακό και στην Κυλλήνη αρχίζει ο «Γολγοθάς» κυρίως για τους μόνιμους κατοίκους των δύο νησιών που δεν διαθέτουν δικό τους μεταφορικό μέσο και θέλουν φτάσουν στην Πάτρα, η οποία είναι και το διοικητικό κέντρο, με τα μεγάλα νοσοκομεία κ.λπ. Φανταστείτε να υπήρχε ακτοπλοϊκή σύνδεση των Κυκλάδων μόνο με το Λαύριο και όχι με τον Πειραιά. Οι κάτοικοι της Ιθάκης υπογραμμίζουν με νόημα ότι πριν από 20 χρόνια οι συγκοινωνίες ήταν σαφώς καλύτερες.
Σε κάθε περίπτωση, η τοπική κοινωνία της Ιθάκης αναγνωρίζει στον πλοιοκτήτη του «Ιόνιον Πέλαγος» ότι προσφέρει κάθε δυνατή βοήθεια όταν αυτή του ζητηθεί, προσαρμόζοντας τα δρομολόγια στις ανάγκες των κατοίκων, παρέχοντας δωρεάν μετακινήσεις κ.λπ. Ωστόσο, οι καλές προθέσεις του πλοιοκτήτη (να προσφέρει σε καιρούς χαλεπούς μια χορηγία σε ένα Δημοτικό σχολείο) δεν μπορούν να θέτουν εν αμφιβόλω την ασφάλεια.
Ερωτήματα και παραλογισμοί
1. Σύμφωνα με τον νόμο, μόνο αν αποδειχθεί εν πλω ότι είναι παραπάνω οι επιβάτες από όσους προβλέπει το πρωτόκολλο μπορείς να μιλήσεις ή να καταγγείλεις την εταιρεία για υπεράριθμους. Με άλλα λόγια, αν δεν υπάρχει ένας «γραφικός» ή «τρελός» να διαμαρτυρηθεί πριν από τον απόπλου και η θεά τύχη βάλει το χέρι της, όλα είναι καλώς καμωμένα.
2. Το θερινό πρωτόκολλο ισχύει ανεξαρτήτως καιρικών συνθηκών, σύμφωνα με τα όσα υποστήριξαν το πλήρωμα και οι λιμενικοί.
3. Το Λιμενικό όφειλε να κάνει άμεσα την καταμέτρηση; Να ζητήσει τα αποκόμματα των εισιτηρίων από τους επιβάτες;