arxipelagos | 27 Απριλίου, 2015
Υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις ότι ο επιχειρηματικός κόσμος της ακτοπλοΐας ζήτησε από τους εταίρους να διερευνήσουν τη μείωση των οργανικών συνθέσεων στα πλοία τους, αποκαλύπτει ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας μιλώντας στην «Εφ.Συν.» και ξεκαθαρίζει ότι σε καμιά περίπτωση δεν θα δεχτούν να παραμείνει ως διαπραγματεύσιμο ζήτημα στις συζητήσεις με τους δανειστές η περαιτέρω μείωση των οργανικών συνθέσεων στα πλοία της ακτοπλοΐας.
Υποστηρίζει ότι το φαινόμενο της απλήρωτης ναυτικής εργασίας το κληρονόμησε και το «πήρε επάνω του», ενώ οι προηγούμενες κυβερνήσεις το είχαν αποφύγει, τονίζει ότι πριν ανοίξει οποιαδήποτε συζήτηση για την αξιοποίηση του ΟΛΠ θα πρέπει να κατοχυρωθεί ο δημόσιος χαρακτήρας του λιμανιού και κάνει γνωστό ότι το θέμα του διαγωνισμού παραμένει ανοιχτό. Δηλώνει αισιόδοξος για τις διαπραγματεύσεις με τους εταίρους, τονίζοντας χαρακτηριστικά πως δεν είναι δυνατόν να τρελαθεί η Ευρώπη, να τρελαθεί το σύμπαν.
• Ενα από τα «αγκάθια» που κληρονομήσατε είναι η απλήρωτη ναυτική εργασία. Σύμφωνα με τα ναυτεργατικά σωματεία στο 65% των ακτοπλοϊκών πλοίων σήμερα υπάρχει πρόβλημα. Εσείς δηλώνετε ότι έχετε κάνει ό,τι μπορούσατε. Πώς εξελίσσεται η κατάσταση;
Ενας υπουργός που συμμετέχει σε κυβέρνηση της Αριστεράς ποτέ δεν θα προβάλει το επιχείρημα πως έκανε ό,τι μπορούσε, και δεν έχω υποστηρίξει κάτι τέτοιο, όσο το πρόβλημα των εργαζομένων παραμένει άλυτο. Ισχυρίζομαι ότι για πρώτη φορά σε αυτό το υπουργείο έχουν ληφθεί συνδυαστικές πρωτοβουλίες σε πολλά επίπεδα. Το θέμα υπάρχει από μόνο του ως πολύ σοβαρό πρόβλημα, το ανέδειξαν οι αγώνες των εργαζομένων, αλλά πολιτικά το ανέδειξε αυτή η κυβέρνηση. Και εγώ δεν το απέφυγα, το πήρα επάνω μου.
• Θα μπορούσατε να το είχατε αποφύγει;
Οι προηγούμενες κυβερνήσεις το είχαν αποφύγει. Αυτή η κυβέρνηση δεν θα μπορούσε να είχε κάνει κάτι τέτοιο, γιατί ακριβώς είναι μια άλλη κυβέρνηση.
• Τα ναυτεργατικά σωματεία όμως είναι απέναντί σας. Γιατί;
Η κριτική που δέχομαι από τα σωματεία είναι θεμιτή μέχρι ένα βαθμό γιατί οφείλουν να εκπροσωπήσουν τα μέλη τους όσο το ζήτημα δεν λύνεται. Ομως το πρόβλημα συνδέεται με τη γενικότερη οικονομική κρίση στη χώρα μας, με την ιδιαίτερη κρίση σ’ ένα τμήμα της ακτοπλοΐας και επομένως η λύση του δεν μπορεί να είναι μονομερής, απλή. Το υπουργείο δεν είχε εργαλεία για να επιβάλει τα χρήματα των επιδοτούμενων ακτοπλοϊκών γραμμών να πηγαίνουν στους εργαζόμενους. Κάναμε μεγάλες προσπάθειες και ένα μέρος αυτών των προσπαθειών είναι η ενίσχυση του θεσμικού πλαισίου. Μέσα από διάλογο με όλες τις πλευρές προχωράμε στην τελική νομοθετική ρύθμιση.
• Οι ακτοπλόοι είχαν δεσμευτεί, όταν συναντηθήκατε, ότι μέχρι το Πάσχα του 2015 θα έχει ομαλοποιηθεί το πρόβλημα. Κάτι που δεν συνέβη τελικά και το παραδεχτήκατε και εσείς στη Βουλή. Πώς το σχολιάζετε;
Το μεγάλο μερίδιο ευθύνης σ’ αυτή την ιστορία το έχουν οι ακτοπλόοι. Εκείνοι είναι οι εργοδότες και οφείλουν να είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις απέναντι στους εργαζόμενους, είτε εκτελούν επιδοτούμενα δρομολόγια είτε όχι. Εμείς πρέπει να πάρουμε όλα εκείνα τα μέτρα, και αυτό κάνουμε, ώστε να διαμορφώνονται όροι που να λειτουργεί η ακτοπλοΐα, να υπάρχουν εργαζόμενοι και όροι για να πληρωθούν. Οπου αυτό δεν γίνεται παρεμβαίνουμε διορθωτικά. Γνωρίζουμε ότι αυτό δεν είναι ένα πρόβλημα που το γεννάει η πολιτική μας, το έχουν γεννήσει οι προηγούμενες πολιτικές και ελπίζουμε ότι με τη δική μας πολιτική θα λυθεί.