Από "Τα φτερά του έρωτα" του Βιμ Βέντερς
Sraosha | 26.11.2015 | 20:00
Σύντομα σχόλια σε αυτό το συγκλονιστικό ρεπορτάζ του BBC.
1.
Άκουσα ότι το ρεπρτάζ εξυπηρετεί συμφέροντα “κάποιων” που θέλουνε να ανοίξουν κρεματόρια. Αναρωτιέμαι αν έχουν υπόψη τους πόσο κερδοφόρα μπίζνα είναι τα νεκροταφεία, έτσι άθλια όπως είναι τώρα. Έγραφα σχετικά πριν εφτά χρόνια:
“Σκεφτείτε για παράδειγμα το θέμα της καύσης των νεκρών. Αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι, ναι, πρόκειται για μία πρακτική ξένη προς την ελληνική παράδοση: εμείς εδώ τους θάβουμε. Αν αυτό ήτανε το μόνο πρόβλημα, τότε το κράτος θα μπορούσε φερ’ ειπείν να σπονσοράρει τη συγκεκριμένη μέθοδο και ό,τι γίνει — περίπου όπως με τον πολιτικό γάμο. Το θέμα όμως είναι εάν η Εκκλησία, που αντιστρατεύεται και πολιτικά και ιδεολογικά την καύση όπως και άλλα πολλά, μπορεί να προτείνει εναλλακτικές λύσεις: αξιοπρεπή και προσβάσιμα νεκροταφεία.
Είναι κωμικό που θεωρούμε ότι η εκταφή μετά την τριετία / πενταετία, οι αγορές τάφων, το κατάβρεγμα λειψάνων με οξύ κατά την αναγκαστική εκταφή, τα οστεοφυλάκια και ο ασβεστόλακκος που τα ακολουθεί είναι σύμφωνα με την ελληνική παράδοση και κατά το ορθόδοξο έθος, ενώ η καύση δεν είναι (και γι’ αυτό δεν μπορεί να αποτελεί μέρος μιας νεκρώσιμης ακολουθίας). Άραγε αντιλαμβάνεται ο ανώτερος κλήρος τη φρίκη να ξεθάβεται ο μισολιωμένος άνθρωπός σου στην τριετία ή πενταετία και να παραδίδεται βάναυσα στα οξέα — ενίοτε κομμάτι-κομμάτι; Ή μήπως η έλλειψη οικογενειακών δεσμών τούς έχει αποσκληρύνει; Μπορούν να μας δώσουν μια αξιοπρεπή εναλλακτική λύση;”
2.
Μιλώντας για την αποσκλήρυνση των κληρικών: ο Άνθιμος ισχυρίζεται ότι δεν έχει δει ποτέ εκταφή. Συνεπώς, είτε ψεύδεται σε μέσο ενημέρωσης είτε έχει ελάχιστη επαφή με το ποίμνιό του και πηγαίνει στα νεκροταφεία για να διαβάσει μόνον όσους αναπαυονται αιωνίως και ανενόχλητοι μέσα σε αγορασμένους οικογενειακούς τάφους. Και στις δυο περιπτώσεις είναι ακατάλληλος για ποιμενάρχης.
3.
Θα βγει κανας θεολόγος να αναιρέσει τις ανοησίες περί δόγματος και Ανάστασης; Αρκεί βέβαια να δει κανείς το βίντεο που συνοδεύει το άρθρο, όπου βλέπουμε το μαζικό “οστεοφυλάκιο”.
4.
Αυτό το γράφω γιατί αρρώστησα με την ιστορία του μικρού παιδιού. Άλλα δεν λέω, μήπως αποφύγω το δημόσιο μελόδραμα.
5.
Ο νεκροθάφτης στο βίντεο είναι από τις πιο ευγενείς μορφές που έχω δει τον τελευταίο χρόνο.
Δειτε επίσης: