Πράσινο φως για την μεταβίβαση κόκκινων δανείων σε εταιρείες διαχείρισης δίνει μεταξύ άλλων το νομοσχέδιο που κατατέθηκε αργά το βράδυ του Σαββάτου στη Βουλή και αναμένεται να ψηφιστεί την Τρίτη στην Ολομέλεια με τη διαδικασία του κατεπείγοντος.
Στις εταιρείες αυτές θα μπορεί να γίνει μεταβίβαση απαιτήσεων από συμβάσεις χορήγησης κάθε μορφής δανείων και πιστώσεων, τα οποία παρουσιάζουν καθυστέρηση μεγαλύτερη των 90 ημερών ενώ προβλέπονται ότι θα μπορούν να μεταφέρονται και απαιτήσεις από δάνεια ή και πιστώσεις που εξυπηρετούνται εφόσον υπάρχουν μη εξυπηρετούμενα δάνεια από τους ίδιους οφειλέτες.
Εξαίρεση υπάρχει μέχρι και τις 15 Φεβρουαρίου 2016 για όλα τα καταναλωτικά δάνεια ,τα δάνεια πρώτης κατοικίας καθώς και για τα δάνεια και τις πιστώσεις που έχουν χορηγηθεί σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, δηλαδή με τζίρο έως 50 εκατ. ευρώ και έως 250 εργαζόμενους καθώς και τα δάνεια με εγγυήσεις του Ελληνικού Δημοσίου.
Έτσι οι εταιρείες διαχείρισης που θα συσταθούν θα μπορούν να αναλάβουν σε πρώτη φάση δάνεια μεγάλων επιχειρήσεων και δάνεια τα οποία έχουν δοθεί χωρίς υποθήκη ή προσημείωση πρώτης κατοικίας, δηλαδή για δεύτερη ή εξοχική.
Στις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου που αφορούν καθορίζονται και οι όροι και οι προϋποθέσεις για την ίδρυση και λειτουργία των «Εταιρειών Διαχείρισης Απαιτήσεων και των Εταιρειών Μεταβίβασης Απαιτήσεων». Οι εταιρείες αυτές θα πρέπει να έχουν ως ελάχιστο μετοχικό κεφάλαιο τις 100.000 ευρώ και να είναι ανώνυμες εταιρείες που έχουν την έδρα τους στην Ελλάδα ή κράτος μέλος του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου και δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα μέσω υποκαταστήματος.
Στο νομοσχέδιο υπάρχει πρόβλεψη για την άρση του τραπεζικού απορρήτου, για την οποία η αιτιολογική έκθεση αναφέρει ότι κρίθηκε απαραίτητη, καθώς η προβολή τραπεζικού απορρήτου θα μπορούσε να οδηγήσει σε αδυναμία της εταιρίας διαχείρισης να διεκπεραιώσει τη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων. Όμως σύμφωνα με το νομοσχέδιο τίθενται αυστηρά όρια στην άρση τόσο του τραπεζικού απορρήτου όσο και στην ανακοίνωση προσωπικών δεδομένων του οφειλέτη στην εταιρία διαχείρισης.
Πάντως δίνεται διορία ενός έτους ώστε πριν την προσφορά προς πώληση των απαιτήσεων των μη εξυπηρετούμενων δανείων στις εταιρείες διαχείρισης, να έχει προταθεί στο δανειολήπτη και τον εγγυητή με εξώδικη πρόσκληση η ρύθμιση του δανείου του, ώστε αυτό να καταστεί εξυπηρετούμενο.
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση η ρύθμιση που προβλέπει το διάστημα του 12μηνου , ανάμεσα στην πρόσκληση και την εκχώρηση των δάνειων έχει στόχο να μην αιφνιδιαστούν οι δανειολήπτες. Από αυτό εξαιρούνται οι περιπτώσεις των επίδικων ή επιδικασθεισών απαιτήσεων ή των απαιτήσεων κατά των μη συνεργάσιμων δανειοληπτών.
Εποπτική αρχή για τις εταιρείες αυτές θα είναι η Τράπεζα της Ελλάδος, ενώ για τη λήψη της σχετικής άδειας, είναι απαραίτητη η πιστοποίηση της ταυτότητας των άμεσων ή και έμμεσων μετόχων, της ταυτότητας των προσώπων τα οποία έχουν ειδικές συμμετοχές και της ταυτότητα μετόχων με συμμετοχή από 10% και άνω. Η Τράπεζα της Ελλάδος θα έχει την δυνατότητα πλήρους ελέγχου καθώς θα μπορεί ακόμα και να κάνει επιτόπιους ελέγχου και να έχει πρόσβασης στα αρχεία της εταιρείας.
Οι εταιρείες διαχείρισης θα μπορούν πραγματοποιούν νομική και λογιστική παρακολούθηση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, είσπραξη αυτών καθώς και τη διενέργεια διαπραγματεύσεων με τους οφειλέτες και τη σύναψη συμβάσεων συμβιβασμού ή ρύθμισης και διακανονισμού οφειλών σύμφωνα με τον Κώδικα Δεοντολογίας της Τράπεζας της Ελλάδος.
Θα έχουν ενεργητική και παθητική νομιμοποίησης για την εξωδικαστική και αλλά και ενώπιον των δικαστηρίων παράσταση τους ως μη δικαιούχοι διάδικοι, για να μπορούν να εγείρουν κάθε ένδικο μέσο και να προβούν σε κάθε άλλη δικαστική ενέργεια για την είσπραξη των υπό διαχείριση απαιτήσεων, καθώς και να κινούν, παρίστανται ή συμμετέχουν σε προπτωχευτικές διαδικασίες εξυγίανσης, πτωχευτικές διαδικασίες αφερεγγυότητας, διαδικασίες διευθέτησης οφειλών και ειδικής διαχείρισης ενώ θα μπορούν να προσλαμβάνουν Εταιρείες Ενημέρωσης Οφειλετών για Ληξιπρόθεσμες Οφειλές, διασφαλίζοντας όμως ότι θα τηρηθούν οι διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας περί προστασίας του καταναλωτή.