Από την ταινία "Επικίνδυνες Σχέσεις"
Sraosha | 27.01.2016 | 19:48
Γίνεται θόρυβος γιατί παράσταση βασισμένη και σε κείμενα του εγκληματία Σάββα Ξηρού θα ανέβει στο Εθνικό Θέατρο. Πολλοί φρονούν ότι πρόκειται για πολιτική επιλογή του ΣΥΡΙΖΑ, ωσάν να είναι ο ΣΥΡΙΖΑ το πολιτικό σκέλος της 17Ν. Άλλοι, κατά τι πιο σώφρονες, διαμαρτύρονται γιατί το Εθνικό μας Θέατρο θα παραστήσει κείμενα εγκληματία. Και το Εθνικό Θέατρο χρηματοδοτείται από τους φόρους μας.
Δυστυχώς ή ευτυχώς, ή και αναπόφευκτα, πολλοί γραφιάδες είναι εγκληματίες και πολλοί εγκληματίες γράφουν. Θυμάμαι ότι πριν από χρόνια το “Καταζητείται” του Κώστα Σαμαρά αποτέλεσε εκδοτικό γεγονός, ενώ κριτικοί και συγγραφείς επαίνεσαν τις αρετές του ως κειμένου.
Το 2014, ωστόσο, προκλήθηκε θόρυβος λόγω της έκδοσης του βιβλίου του εγκληματία Δημήτρη Κουφοντίνα. Το βιβλίο κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Λιβάνη, οι οποίες δεν χρηματοδοτούνται από τους φόρους μας. Η αντίδραση πάντως υπήρξε σφοδρή και επίμονη.
Ξεκαθαρίζω: είμαι υπέρ της απόλυτης ελευθερίας του λόγου όταν δεν υποκινεί ανοιχτά σε βιαιοπραγία κατά των μη προνομιούχων. Με άλλα λόγια: “φάτε τους πλουσίους”, οκέι. “Οι Εβραίοι είναι σατανικοί”, οκέι. “Φάτε τους Εβραίους”, μάντρωμα. Ναι, υπεραπλουστεύω στην παρουσίαση. Ναι, η ελευθερία του λόγου δεν συνεπάγεται ανοχή ή συναίνεση: θα αντιτάξω τον δικό μου λόγο στο μιαρό “οι Εβραίοι είναι σατανικοί” και θα χλευάσω ακόμα και το “φάτε τους πλουσίους”, αφού δεν τρώγονται με τίποτα.
Αναρωτιέμαι ποια είναι η διαφορά μεταξύ Σαμαρά (Κώστα) και Κουφοντίνα (Δημήτρη) — από τη στιγμή που και τα δύο βιβλία τα εκδίδει ιδιώτης. Άραγε όσοι δεν ήθελαν να αξιωθεί να βγάλει βιβλίο ο Κουφοντίνας τον θεωρούν πολιτικό κρατούμενο και ιδεολογικό τους αντίπαλο; Θα με ανησυχούσε σφόδρα κάτι τέτοιο: υπάρχουν πολιτικοί κρατούμενοι στην Ελλάδα μας πια; Πρέπει να φιμώνονται οι ιδεολογικοί μας αντίπαλοι; Και ποιος σώφρων άνθρωπος τοποθετείται διαμετρικως απέναντι από τη 17Ν, και δη αν είναι οπαδός του δόγματος των δύο άκρων;
Πίσω στο Εθνικό Θέατρο και στον Ξηρό τώρα. Πρέπει να πηγαίνουν φόροι στο ανέβασμα παράστασης εν μέρει βασισμένης σε κείμενα εγκληματία; Ή στην έκθεση έργων που προσβάλλουν την αξιοπρέπεια ή την πίστη; Παρακάμπτω το ότι πηγαίνουν φόροι σε κάθε λογής εγκλήματα, όταν δεν υφαρπάζονται με PSI και με ανακεφαλαιοποιήσεις ιδιωτικών τραπεζών: σε μίζες για εξοπλισμούς ή και στους ίδιους τους εξοπλισμούς.
Παρακάμπτω λοιπόν τα παραπάνω και επισημαίνω ότι υπάρχει τέχνη που κανείς εταιρικός χορηγός δεν θα χρηματοδοτήσει, όσο μεγαλόψυχος, καινοτόμος ή διορατικός και αν είναι. Κάποιος πρέπει να τη χρηματοδοτήσει. Ιδίως αν προκαλεί. Κυρίως τότε. Με δυο λόγια, δεν απολογείται κανείς στους θιασώτες της λογοκρισίας: τους αντεπιτίθεται.