Επιδέξια φαίνεται πως χειρίζονται τα social media Ευρωπαίοι ηγέτες, που βρίσκονται στο προσκήνιο όχι μόνο αποκλειστικά από τα δημοσιεύματα στον Τύπο -όπως παλαιότερα- αλλά και με πιο άμεσο τρόπο στα μέσα κοινωνικές δικτύωσης.
Ο Αλέξης Τσίπρας είναι ο ηγέτης που κατορθώνει περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο να προσελκύσει «οπαδούς/ακολούθους» κι από πολλές άλλες χώρες πλην Ελλάδος, σύμφωνα με πανευρωπαϊκή έρευνα της Λα Ρεπούμπλικα για έξι από τους ηγέτες που περισσότερο απασχολούν τα μέσα ενημέρωσης της Ευρώπης.
Ο Ματέο Ρέντσι αναδεικνύεται ο πλέον δημοφιλής στο Twitter, η Άγγελα Μέρκελ τους ξεπερνά όλους στο Facebook, ενώ ο Μαριάνο Ραχόι είναι μακράν ο πιο δραστήριος, όπως διαβάζουμε στην ιταλική εφημερίδα.
Αντίθετα, οι Φρανσουά Ολάντ και Ντέιβιντ Κάμερον είναι πιο τυπικοί από τους άλλους, χωρίς τα σχόλιά τους να είναι αρκούντως «αποκαλυπτικά», ώστε να προκαλούν αφορμή για ανάλογη συζήτηση μεταξύ των όσων τους ακολουθούν στα δίκτυα.
«Η εξουσία κατακτάται και διατηρείται ολοένα και περισσότερο μέσα από τους ψηφιακούς διαύλους», παρατηρεί ο Μάρκο Μασαρότο, διευθυντής της εταιρείας Doing που πραγματοποίησε την έρευνα, η οποία παρουσιάστηκε στην ιταλική Βουλή.
«Τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης αποτελούν μία πραγματική πολιτική πλατφόρμα πληροφοριών, ώστε να γίνει κατανοητό πού βαδίζει το εκλογικό σώμα και να καταστρωθεί μία κατάλληλη πολιτική στρατηγική», προσθέτει ο ίδιος.
Στην έρευνα εξετάστηκαν στοιχεία από τους έξι ηγέτες, τα οποία είναι προσβάσιμα στα πιο σημαντικά από το Facebook, το Twitter και το Youtube.
Αναλυτικά στοιχεία
Ο Ιταλός πρωθυπουργός είναι ο ηγέτης με τους περισσότερους «ακολούθους» σε απόλυτους αριθμούς στο Twitter (2.177.652 στις 31 Δεκεμβρίου 2015) και είναι κι εκείνος του οποίου η σχετική αριθμητική δημοφιλία αυξάνεται διαρκώς (+659.818, ακολουθούμενος από τον Ολάντ +587.247, τον Ραχόι +409.439, τον Κάμερον +353.394 και τον Τσίπρα +234.986).
Το tweet που έκανε τον Ρέντσι να κερδίσει περισσότερους ακολούθους είναι εκείνο της 14ης Νοεμβρίου (+6.900) και με το οποίο εξέφραζε την αλληλεγγύη του στον γαλλικό λαό μετά τις επιθέσεις στο Παρίσι.
Ο Φρανσουά Ολάντ, κατ’ αναλογίαν για την ίδια συγκυρία, κέρδισε περισσότερους «ακολούθους», πάνω από 100.000 σε ένα μήνα, και τα περισσότερα tweet σε μία μέρα, στις 13 Νοεμβρίου, τόσο στο Twitter (+41.300 “ακόλουθοι”), όσο και στο Facebook (+51.400).
Όπως όμως εξηγεί ο Μ. Μασαρότο, ο Γάλλος Πρόεδρος έχει ένα «πολύ φροντισμένο, προεδρικό, πολύ λίγο αυτοαναφορικό ύφος κι όχι τόσο αποτελεσματικό. Λιγοστές φωτογραφίες και βίντεο, χωρίς μεγάλη απήχηση».
Ο Ρέντσι είναι εκείνος που δημοσιεύει το περισσότερο υλικό στο Twitter (τέσσερα στα πέντε) κι είναι εκείνος που αντιδρά πιο συχνά. Στο 2015 έστειλε 583 tweet, από τα οποία το 16% ήσαν απαντήσεις και το 23% retweets. Όμως, κι αυτός έχει κάποια όρια. Δεν είναι εξωστρεφής στις διεθνείς εξελίξεις και μιλά λίγο με τις γυναίκες, εξηγεί ο Μ. Μασαρότο.
Για παράδειγμα, ο Έλληνας πρωθυπουργός που μολονότι είναι εκείνος με τους λιγότερους «οπαδούς/ακολούθους», είναι ο μόνος από τους ηγέτες που έχει λογαριασμό που απευθύνεται αποκλειστικά στις διεθνείς εξελίξεις. Εκτός από την ελληνική του σελίδα στο Facebook και Twitter, έχει αντίστοιχες στα αγγλικά με τα οποία σχολιάζει τις εξελίξεις.
Ο Ντέιβιντ Κάμερον είναι εκείνος που έχει τη μεγαλύτερη ισορροπία σε «ακολούθους» όσον αφορά το φύλο, 43% γυναίκες και 57% άνδρες, έναντι 25% και 75%, αντίστοιχα με τον Ματέο Ρέντσι. Επίσης έχει τη μεγαλύτερη ισορροπία και στο διεθνές προφίλ του στα social media, με μεγαλύτερη διάδραση με πολίτες εκτός Βρετανίας.
Μπορεί η Γερμανίδα καγκελάριος να μη έχει λογαριασμό στο Twitter κι εστιάζεται αποκλειστικά στο Facebook, όπου έχει μακράν τους περισσότερους οπαδούς και like, όπως και τη μεγαλύτερη αύξηση των οπαδών μέσα στο 2015 (+742.025, έναντι + 86.073 του Ρέντσι, +351.144 του Τσίπρα, +53.316 του Ραχόι, +242.973 του Ολάντ και +484.817 του Κάμερον).
Η μέρα που η Άγγελα Μέρκελ είχε περισσότερες επισκέψεις (+41.100) στο Facebook ήταν η 3η Σεπτεμβρίου 2015, όταν είχε ταχθεί υπέρ της πολιτικής για την υποδοχή προσφύγων. Παρά την δημοφιλία της, η Γερμανίδα καγκελάριος είχε δημοσιεύσει μόλις 47 αναρτήσεις, μεταξύ των οποίων 19 φωτογραφίες, 10 καταστάσεις, 7 βίντεο, 6 link και κανένα άλμπουμ.