Για τις ΗΠΑ ταξιδεύουν την ερχόμενη Τετάρτη (11/5) ο υπουργός Επικρατείας Νίκος Παππάς και ο γενικός γραμματέας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης Λευτέρης Κρέτσος. Θα παραμείνουν για ένα πενθήμερο καθώς θα έχουν επαφές με πιθανούς επενδυτές -και όχι μόνο- από τον χώρο των οπτικοακουστικών. Με την επιστροφή τους, πάντως, αναμένονται εξελίξεις και όσον αφορά την αδειοδότηση.
Η διαβούλευση για το σχέδιο προκήρυξης των τεσσάρων αδειών περιεχομένου τηλεοπτικών σταθμών εθνικής εμβέλειας γενικής στόχευσης ενημερωτικού χαρακτήρα ολοκληρώθηκε μετά και την ολιγοήμερη παράταση που δόθηκε. Το χρονοδιάγραμμα βέβαια έχει ήδη… αλλοιωθεί καθώς «χάθηκαν» τουλάχιστον δύο εβδομάδες.
Σύμφωνα με κυβερνητικά στελέχη, θα χρειαστεί περίπου ένα δεκαήμερο για να περάσουμε στην επόμενη φάση, καθώς αυτές τις μέρες γίνεται η επεξεργασία των παρατηρήσεων που κατατέθηκαν ώστε να γίνουν απαραίτητες προσθαφαιρέσεις. Υπολογίζεται ότι μέχρι και τις 16 Μαΐου το τελικό κείμενο της προκήρυξης θα είναι έτοιμο για ανάρτηση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και την επίσημη εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Η διαβούλευση θεωρείται από κυβερνητικά στελέχη επιτυχημένη και όχι άδικα καθώς κατατέθηκαν συνολικά 123 παρατηρήσεις, με τις περισσότερες να είναι επί της ουσίας. Είναι εμφανές πάντως ότι αναμένονται «περιπέτειες» με δικαστικές προσφυγές, πιθανότατα εντός και εκτός συνόρων, αν κρίνει κανείς όχι μόνο από την προδικαστική προσφυγή από το MEGA (Τηλέτυπος, μέσω του προέδρου του Δ.Σ. Σταύρου Ψυχάρη) και την πρόταση του Ε TV, αλλά και από σειρά σχολίων στη διαβούλευση.
Παρατηρήσεις έστειλε τελικά και η Ενωση Ιδιοκτητών Τηλεοπτικών Σταθμών Εθνικής Εμβέλειας (ΕΙΤΗΣΕΕ) τις οποίες παρουσιάσαμε αναλυτικά χθες και το μεγαλύτερο μέρος τους ενσωματώνει τις περισσότερες μεμονωμένες παρατηρήσεις. Τις δικές τους παρατηρήσεις κατέθεσαν και οι Ενώσεις Τεχνικών Ιδιωτικής Τηλέορασης Αττικής και Βορείου Ελλάδος (ΕΤΙΤΑ και ΕΤΙΤΒΕ).
Οι δύο Ενώσεις εκτός από τεχνικές παρατηρήσεις κάνουν επισημάνσεις και σχετικά με τα δελτία ειδήσεων, τους χρόνους, την κατανομή κ.ά. Αρκετά σχόλια προέρχονται από νομικά γραφεία ενώ γίνεται λόγος για προκήρυξη αντισυνταγματική, με «αδιαφάνεια», «ασυδοσία», μη διασφάλιση του διαγωνισμού με τη συμμετοχή ακόμα και εταιρειών που έχουν έδρα σε φορολογικούς παραδείσους, το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα χαρακτηρίζεται ιδιαίτερα «στενό» ειδικά για διεθνή διαγωνισμό κ.ά.
Πολλοί σημειώνουν ότι πρέπει να ξεκαθαριστεί αν αυτές είναι οι μοναδικές άδειες εθνικής εμβέλειας που θα δοθούν για την επόμενη δεκαετία καθώς και τι θα γίνει σε περίπτωση που συμμετάσχουν μόνο τέσσερις ή λιγότεροι υποψήφιοι. Τότε, ρωτούν, θα κηρυχθεί άγονος ο διαγωνισμός, καθώς δεν προβλέπεται στην προκήρυξη τι θα γίνει με τους λειτουργούντες τηλεοπτικούς σταθμούς;
Υπάρχουν παρατηρήσεις ακόμα και για τα ασυμβίβαστα μετόχων, στις οποίες ζητείται να μην επιτρέπεται και σε προέδρους και ιδιοκτήτες ΠΑΕ να ελέγχουν και κανάλια εθνικής εμβέλειας.
«Αφού θέλετε να μην μπορούν οι “καναλάρχες” να επηρεάζουν την κοινωνία και να κάνουν ό,τι θέλουν, γιατί δεν απαγορεύετε και σε προέδρους ΠΑΕ να είναι καναλάρχες; Διότι, από όσα διαβάζουμε, ιδιοκτήτες ΠΑΕ θέλουν να πάρουν κανάλια και να επηρεάζουν το ποδόσφαιρο και την πολιτική. Είναι η σύγχρονη διαπλοκή και είναι χειρότερη από την παλιά…» σημειώνει κάποιος, ενώ υπάρχουν και πιο… φωτογραφικά σχόλια.
Γραφείο δικηγόρων ρωτάει αν οι κανόνες Εμπιστευτικότητας και Ανταγωνισμού θα δεσμεύουν τη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και το ΕΣΡ ως αποδέκτες εμπιστευτικών πληροφοριών. Αλλος επισημαίνει ότι σε Ευρώπη και ΗΠΑ δεν επιτρέπεται σε «ξένους επενδυτές» να έχουν τον πλήρη έλεγχο σε ΜΜΕ, ενώ εδώ δίνεται η δυνατότητα σε εταιρείες από όλες τις χώρες του ΟΟΣΑ να μετέχουν.
«Δηλαδή, μπορεί μια εταιρεία από τον Παναμά, την Αντίγκουα, τις Μπαχάμες να πάρει μόνη της ένα σταθμό. Παράδοξο, εάν όχι ύποπτο, ειδικά για χώρες όπως ο Παναμάς, που δεν μπορείς να βρεις ποιος είναι ο πραγματικός μέτοχος».
Σε άλλο σχόλιο επισημαίνεται ότι σε όλους τους διαγωνισμούς απαιτείται εγγυητική επιστολή καλής εκτέλεσης, ώστε το Δημόσιο να είναι διασφαλισμένο. «Εδώ γιατί δεν τη ζητάτε; Αν πραγματικά θέλετε διαφάνεια ζητήστε εγγυητικές επιστολές 39 εκατ. ευρώ για όποιον θέλει να πάρει μέρος στον διαγωνισμό.
Επίσης ζητήστε και “πόθεν έσχες” για αυτές τις εγγυητικές». Αλλά και να προβλεφθεί ότι όσοι επιθυμούν να λειτουργήσουν ως ενημερωτικοί σταθμοί θα πρέπει η έδρα τους αλλά και οι εγκαταστάσεις και το προσωπικό που θα χρησιμοποιούν να βρίσκονται (τουλάχιστον κατά 70-80%) στην Ελλάδα.
Νομική εταιρεία ρωτά: «Πότε θα γίνουν τα ερωτήματα, πότε θα απαντηθούν, πότε και ποια θα είναι τα συμπληρωματικά που θα ζητηθούν, και ειδικά για τους ξένους υποψήφιους ή μετόχους, πότε θα γίνουν στο εξωτερικό οι όποιες μεταβολές, συμπληρώσεις ή προσαρμογές απαιτηθούν, πότε θα μεταφρασθούν και πότε θα υποβληθούν όλα τα σχετικά έγγραφα;». Προσθέτει μάλιστα ότι τα περιθώρια είναι στενά ακόμη κι αν ήταν «αμιγώς εθνικός ο διαγωνισμός και τα αναμενόμενα έγγραφα ήταν όλα από την Ελλάδα».
Παρόμοιες επισημάνσεις πάντως κάνουν και άλλοι στα σχόλιά τους, ενώ υπάρχει και ένα, ιδιαίτερα εκτεταμένο, σχόλιο στο οποίο τονίζονται νομικά και πολιτικά ζητήματα που εγείρονται με τον τρόπο με τον οποίο επιχειρεί την αδειοδότηση των καναλιών εθνικής εμβέλειας η κυβέρνηση. Σε αυτό σημειώνεται ότι η συγκεκριμένη διαδικασία «δεν θα τσακίσει τους ολιγάρχες.
Δεν θα “ξεκαθαρίσει” το τηλεοπτικό τοπίο. Αντιθέτως, θα επικεντρώσει ακόμα περισσότερη δύναμη στα χέρια των ολιγαρχών που θα αγοράσουν τις άδειες, και θα δημιουργήσει ένα επικίνδυνο προηγούμενο που στη συνέχεια ενδέχεται να χρησιμοποιηθεί και σε ενδεχόμενες αδειοδοτήσεις περιφερειακών τηλεοπτικών σταθμών, αλλά και των ραδιοφωνικών σταθμών […].
Ο μικρός αριθμός πανελλαδικών τηλεοπτικών αδειών που θα δημοπρατηθούν θα σπρώξει την τιμή δημοπράτησης τεχνητά προς τα πάνω. Ποιοι θα έχουν τις βαθιές τσέπες για να αγοράσουν αυτές τις άδειες; Μήπως είναι οι ίδιοι ολιγάρχες που υποτίθεται πως τους “τσακίζει” η κυβέρνηση ή άλλοι, νέοι ολιγάρχες;».
Σε άλλο σχόλιο σημειώνεται πως στο «κεφάλαιο 9 αναφέρεται ότι η αδειοδοτούμενη δραστηριότητα συνιστά παραχώρηση δημόσιας υπηρεσίας. Παρ’ όλα αυτά, για μία τόσο σοβαρή υπόθεση επιτρέπονται με το παρόν Κεφάλαιο, με ίσους όρους, εταιρείες που δεν έχουν καν συσταθεί, όταν για παροχή υπηρεσιών πολύ μικρότερης εμβέλειας το κράτος έχει πολύ αυστηρότερες απαιτήσεις.
Ως έχει, η διάταξη ανοίγει το πεδίο σε “αεριτζήδες” και αλλοιώνει απολύτως τον υγιή ανταγωνισμό. Από την άλλη πλευρά, όταν η υπέρμαχος χώρα του ελεύθερου ανταγωνισμού ΗΠΑ δεν επιτρέπει στους ξένους επιχειρηματίες να ελέγχουν εγχώριους ραδιοτηλεοπτικούς οργανισμούς, η προκήρυξη ανοίγει τον ασκό του Αιόλου επιτρέποντας τη συμμετοχή των πάντων, πολύ πέρα από τις υποχρεώσεις μας για ισότιμη συμμετοχή που προκύπτουν από το δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ενωσης».
Υπάρχουν αρκετές αναφορές σε νομικά και οικονομοτεχνικά ζητήματα, ότι πρέπει να δηλώνεται «ρητά ότι όπου κάνετε λόγο στην προκήρυξη σε έγγραφα του εξωτερικού που θα προσκομισθούν σε “επίσημη μετάφραση” προφανώς δεν εννοείτε μόνο αυτήν τη μετάφραση των υπηρεσιών του υπουργείου Εξωτερικών, αλλά κι αυτήν που πιστοποιείται από δικηγόρο σύμφωνα με τον Κώδικα περί Δικηγόρων.
Αλλιώς η διαδικασία θα πρέπει να παραταθεί για εβδομάδες, καθώς ο χρόνος ανταπόκρισης των μεταφραστικών υπηρεσιών του υπουργείου σε καμία περίπτωση δεν συνάδει με τις προθεσμίες που προβλέπετε εδώ».
Σε άλλη παρατήρηση επισημαίνεται ότι η «διαδικασία διέπεται από αδιαφάνεια και εύκολα μπορεί να προσβληθεί στα δικαστήρια, είτε ελληνικά είτε ευρωπαϊκά», ενώ τονίζεται ότι στη συγκεκριμένη προκήρυξη «η απαίτηση για δικαιολογητικά είναι απολύτως άνιση και ασαφής, αφού η έλλειψή τους μπορεί να καλυφθεί με μερικές υπεύθυνες δηλώσεις.
Αλλά και για το τελικό τίμημα προτείνεται να υπάρξει πρόβλεψη τμηματικής (και όχι εφάπαξ) καταβολής του σε συνάρτηση με τη δεκαετή διάρκεια της κάθε άδειας.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: