Η απόφαση αφορά και ορισμένους τουριστικούς λιμένες που μπορούν να ενταχθούν σε ενιαία ιστιοπλοϊκή ή ναυσιπλοϊκή διαδρομή. | ΑΠΕ-ΜΠΕ / ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΣΑΪΤΑΣ
16.05.2016, 16:59 | efsyn
Συνταγματική και νόμιμη είναι τελικά η παραχώρηση στο ΤΑΙΠΕΔ και η μεταβίβαση σε τρίτους των μικρών λιμένων και τουριστικών λιμένων σκαφών αναψυχής της χώρας, καθώς εξυπηρετεί σκοπούς δημοσίου συμφέροντος.
Αυτό αποφάσισε η ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας με 28 αποφάσεις της (υπ’ αριθμ. 1129 έως 1156/2016), κρίνοντας ότι σύμφωνα με τη μνημονιακή νομοθεσία, οι επίμαχες παραχωρήσεις των μικρών λιμένων «αποσκοπούν στην ικανοποίηση συγκεκριμένου δημόσιου συμφέροντος, δηλαδή στην αποπληρωμή του δημόσιου χρέους, βάσει σχετικού συνολικού προγράμματος».
Επιτρεπτή η μεταβίβαση
Η απόφαση αφορά τα 46 από τα 900 μικρά τουριστικά λιμάνια της χώρας, τα οποία δεν ήταν αναγκαία για στρατιωτικούς σκοπούς και δεν είχαν παραχωρηθεί σε ιδιώτες, καθώς και εκείνα που δεν είχαν τις στοιχειώδεις εγκαταστάσεις, όπως και ορισμένους τουριστικούς λιμένες που μπορούν να ενταχθούν σε ενιαία ιστιοπλοϊκή ή ναυσιπλοϊκή διαδρομή, έτσι ώστε να μπορεί να δημιουργηθεί μια μαρίνα (hub-marines, satellite ports).
Η Ολομέλεια απέρριψε ως αβάσιμους όλους τους ισχυρισμούς που πρόβαλαν στις προσφυγές τους δήμοι, Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία και κάτοικοι περιοχών που έχουν λιμάνια και ζητούσαν να ακυρωθεί η από 13.8.2012 απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων για τη μεταφορά στο ΤΑΙΠΕΔ μικρών λιμένων και τουριστικών λιμένων σκαφών αναψυχής (μαρίνες) σε διάφορες περιοχές της χώρας.
Κατά τους δικαστές της Ολομέλειας, η εν λόγω απόφαση της διυπουργικής επιτροπής του 2012 είναι «επιτρεπτή και δεν προσκρούει στις διατάξεις των άρθρων 106, 25 και 5 του Συντάγματος, αλλά ούτε στο άρθρο 24 που προστατεύει τον αιγιαλό και την παραλία».
Ποιοι προσέφυγαν
Τις προσφυγές κατέθεσαν στο ΣτΕ:
► οι Δήμοι: Γλυφάδας, Σκύρου, Σκιάθου, Πόρου, Μυκόνου, Επιδαύρου, Ζακύνθου και Ρεθύμνου
► τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία: Πύργου για τον λιμένα Κατακόλου, Νότιας Δωδεκανήσου για τον λιμένα Μανδρακίου, Ρόδου και Νότιας Δωδεκανήσου για τους λιμένες Ρόδου και Υδρας, αλλά και
► κάτοικοι: Αλίμου, Γλυφάδας, Μυκόνου, Υδρας, Ρόδου, Κω, Ρεθύμνου, Σούδας, Ζακύνθου, Κεφαλληνίας, Ιτέας και Κατακόλου.
Επίσης ο Σύλλογος Εργαζομένων στα Λιμενικά Ταμεία Δυτικής Κρήτης και η Ανώνυμη Εταιρεία Εκμετάλλευσης Τουριστικού Λιμένα Κω, η οποία έχει μισθώσει από τον Δήμο Κω από το 1999 και για 40 χρόνια τον λιμένα της Κω (ο Δήμος Κω συμμετέχει κατά 90% στο κεφάλαιο της εταιρείας).
Τα… απόνερα
Αξίζει να σημειωθεί ότι το ΤΑΙΠΕΔ, πέρα από τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη, έχει στην αρμοδιότητά του δέκα λιμάνια σημαντικών πόλεων (Πάτρα, Ηράκλειο, Αλεξανδρούπολη κ.λπ.), για τα οποία δεν έχει εκπονήσει πρόγραμμα ιδιωτικοποίησης.
Διαχειρίζεται επίσης τρεις μαρίνες (Αλίμου, Πύλου και Χίου) και προωθεί κατά προτεραιότητα τις διαγωνιστικές διαδικασίες, με δεδομένο ότι υπάρχει τεράστιο ενδιαφέρον για τουρισμό κρουαζιέρας.
Ειδικά τα λιμάνια Πύργου και Κατακόλου θεωρούνται μεγάλης σημασίας στον περίπλου της Αδριατικής και το υπουργείο Υποδομών κατά προτεραιότητα προωθεί να εντάξει στο πακέτο Γιούνκερ τη σιδηροδρομική σύνδεσή τους με την Αρχαία Ολυμπία και την ενδοχώρα της δυτικής Πελοποννήσου.
Η απόφαση του ΣτΕ όμως έρχεται σε μια κρίσιμη στιγμή, καθώς βρίσκονται σε εξέλιξη οι συζητήσεις για το νέο υπερταμείο αποκρατικοποιήσεων, στο οποίο θα ενταχθεί και το ΤΑΙΠΕΔ, αλλά δεν έχουν γίνει γνωστά ο καινούργιος ρόλος του και κυρίως τα περιουσιακά στοιχεία που θα παραμείνουν στη διαχείρισή του.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: