Με ρυθμούς πρωτόγνωρους, ακόμη και για τα διεθνή δεδομένα, προχωρά η κατασκευή των δίδυμων σηράγγων της Κλόκοβας, στην αρχή της Ιόνιας Οδού, του νέου αυτοκινητόδρομου των 196 χλμ. που θα συνδέσει το Αντίρριο με τα Γιάννενα και την Εγνατία οδό μέσα σε μία ώρα και 40 λεπτά, όταν σήμερα χρειάζονται τουλάχιστον 3,5 ώρες.
Οι εργασίες διάνοιξης ξεκίνησαν τον Μάιο του 2015 και προχωρούσαν περίπου 200 μέτρα τον μήνα.
Την Τρίτη ολοκληρώθηκε η σήραγγα μήκους 2.900 μέτρων στο ρεύμα προς Γιάννενα και σε λίγες ημέρες θα ακολουθήσει ο άλλος κλάδος που εξυπηρετεί την κυκλοφορία προς Αντίρριο.
Αν επιλυθούν οι σοβαρές εκκρεμότητες με απαλλοτριώσεις στην περιοχή της Ρίζας, το πιο καθυστερημένο τμήμα του νέου αυτοκινητόδρομου θα είναι ένα από τα πρώτα που θα δοθούν στην κυκλοφορία.
Ως το τέλος του χρόνου, με τα σημερινά δεδομένα, προβλέπεται να παραδοθούν τα πρώτα 75 χλμ. από τον Κουβαρά ώς τον κόμβο της Αμφιλοχίας, πιθανότατα μαζί με άλλα 30 χλμ. από την Φιλιππιάδα ώς το στρατόπεδο Παπαγεωργίου, κοντά στα Γιάννενα.
Η λειτουργική παράδοση της Ιόνιας οδού, με βάση την πρόσφατη συμφωνία με το υπουργείο Υποδομών, προβλέπεται να γίνει στα τέλη Μαρτίου και ώς το φθινόπωρο του 2017 θα ακολουθήσουν τα υπόλοιπα τμήματα.
Σταδιακά θα τεθούν σε λειτουργία οι μετωπικοί σταθμοί διοδίων σε Κλόκοβα, Αγγελόκαστρο, Μενίδι και Τέροβο, ενώ προβλέπονται και πλευρικοί σε ορισμένους ανισόπεδους κόμβους.
«Ενα όνειρο δεκαετιών είναι κοντά στην ολοκλήρωσή του», τόνισε ο Στέλιος Πενθερουδάκης, στέλεχος της εταιρείας ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, που έχει αναλάβει την κατασκευή του πολύπλοκου έργου.
Μιλώντας στους δημοσιογράφους τόνισε ότι ώς τα τέλη Μαΐου το έργο είχε υλοποιηθεί κατά 77% και περισσότερο, εξασφαλίζοντας 2.300 θέσεις εργασίας.
Παρουσίασε τις μεγάλες γέφυρες Τσαγκαρόπουλου, Μενιδίου, Ευήνου, Κρυφοβού και Γυμνότοπου, αλλά και τις σήραγγες σε Κλόκοβα, Μακύνεια, Καλυδώνα και Αμπελά που βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο.
Οι μεγάλες εκκρεμότητες
Δεν παρέλειψε, όμως, να αναφερθεί και στις μεγάλες εκκρεμότητες στις απαλλοτριώσεις, που προκάλεσαν καθυστερήσεις και προβλήματα.
Με βάση τη σύμβαση του 2007, το Δημόσιο όφειλε να παραδώσει όλους τους χώρους σε ένα χρόνο.
Εννέα χρόνια μετά, υπολείπεται η παράδοση του 14,5% των χώρων, παρ’ όλο που το υπουργείο και κυρίως οι εργολάβοι έχουν ενοικιάσει πάνω από 750 στρέμματα γης που είναι υπό απαλλοτρίωση.
Οι σοβαρότερες περιπτώσεις αφορούν τη Ρίζα Αντιρρίου, το Κρίκελο, το Μενίδι και κυρίως το Αυγό κοντά στα Γιάννενα.
Η ασφυκτική προθεσμία στις απαλλοτριώσεις αποδείχθηκε η χαρά των μεγαλοεργολάβων που είχαν αναλάβει τους πέντε αυτοκινητόδρομους και οι απαιτήσεις τους ενισχύθηκαν μετά τη σοβαρή μείωση των εσόδων από τα διόδια, λόγω της οικονομικής κρίσης.
Στην περίπτωση της Ιόνιας οδού έπρεπε να πιστοποιηθούν και να αποζημιωθούν πάνω από 1.700 ιδιοκτησίες.
Σοβαρά προβλήματα δημιούργησαν ένα… ορνιθοτροφείο, ένα ιχθυοτροφείο καθώς και το στρατόπεδο Παπαγεωργίου, που ήταν σε χρήση ώς την περασμένη χρονιά.
Υπάρχουν 2-3 ιδιοκτήτες που αρνούνται να παραδώσουν τα ακίνητά τους παρά τις τελεσίδικες αποφάσεις δικαστηρίων. Δεν λείπουν και οι καθυστερήσεις από δικαστικές αρχές, με αποτέλεσμα να έχουν τελειώσει τα έργα και οι ιδιοκτήτες να μην έχουν εισπράξει τις αποζημιώσεις τους.
Σημαντικά κονδύλια διατέθηκαν για αρχαιολογικές ανασκαφές, αλλά και για τη μετακίνηση των πυλώνων υψηλής τάσης της ΔΕΗ που συναντούσαν τον αυτοκινητόδρομο σε 17 σημεία.
Δεν έλειψαν τα γεωλογικά προβλήματα, όπως στο εργοτάξιο της Αμβρακίας, όπου υπάρχει κατολίσθηση σε μήκος 600 μέτρων.
Είναι προβλήματα που έπρεπε να έχουν προβλεφθεί και αντιμετωπιστεί από την αρχική σύμβαση.
Στην Ιόνια Οδό, το κατασκευαστικό κόστος παραμένει στο 1,2 δισ. ευρώ, αλλά το Δημόσιο υποχρεώθηκε να καταβάλει επιπλέον 200 εκατ. για τις καθυστερήσεις με βάση τη νέα συμφωνία του Δεκεμβρίου του 2013, η οποία πάλι δεν αντιμετώπισε όλες τις εκκρεμότητες.
Αλλα 100 εκατ. ευρώ θα δοθούν για τη σήραγγα της Κλόκοβας, που προστέθηκε με απόφαση του ΣτΕ, αλλά στην πραγματικότητα έπρεπε να έχει προβλεφθεί από την αρχική σύμβαση αφού αποτελεί την καλύτερη λύση, ενώ διατηρεί το σημερινό δύσκολο κομμάτι της Παλιοβούνας και καλύπτει την κοινοτική Οδηγία η οποία επιβάλλει να υπάρχει εναλλακτικό οδικό δίκτυο για οδηγούς που δεν επιθυμούν να πληρώσουν διόδια.