Η επισκεψιμότητα έχει φτάσει σε τέτοιο επίπεδο που πολλές φορές στο λιμάνι του Κατάκολου Ηλείας δένουν δύο, τρία ή και περισσότερα κρουαζιερόπλοια | EUROKINISSI/ILIALIVE.GR/ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΥΡΟΥΝΗΣ
25.08.2016, 20:27 | efsyn
Στο χθεσινό φύλλο της «Εφ.Συν.» γράφαμε για τις αντιδράσεις των εστιατόρων της Ρόδου απέναντι στη μόδα των all inclusive πακέτων των ξενοδοχείων που κρατούν «ομήρους» τόσο τους τουρίστες όσο και την τοπική αγορά του κάθε τουριστικού προορισμού.
Στην άλλη άκρη της Ελλάδας πάλι, στο λιμάνι του Κατάκολου στην Ηλεία, οι ταξιτζήδες του Πύργου προχώρησαν σε αποκλεισμό των τουριστικών λεωφορείων που μεταφέρουν τουρίστες από τα κρουαζιερόπλοια προς την Αρχαία Ολυμπία, κατηγορώντας τους ουσιαστικά ότι τους «κλέβουν» πελάτες.
Χρειάστηκε μάλιστα η παρέμβαση της Αστυνομίας προκειμένου να ηρεμήσουν τα πνεύματα και να λήξει ο πρωτότυπος αυτός αποκλεισμός που σίγουρα δεν έδινε και την καλύτερη εντύπωση στον τουρίστα ο οποίος λίγη ώρα πριν πατούσε για πρώτη φορά το πόδι του σε ελληνικό έδαφος.
Κορυφαίος προορισμός
Η αλήθεια είναι ότι τα τελευταία χρόνια το λιμάνι του Κατάκολου κατατάσσεται μόνιμα ανάμεσα στους κορυφαίους τράνζιτ προορισμούς της κρουαζιέρας στη χώρα μας.
Εκατοντάδες κρουαζιερόπλοια με χιλιάδες τουρίστες ελλιμενίζονται εκεί και στη συνέχεια -με λεωφορεία, ταξί, ενίοτε και με το τρένο που φεύγει από το λιμάνι- παίρνουν τον δρόμο για την Αρχαία Ολυμπία.
Κάποιοι άλλοι προτιμούν να περπατήσουν στο χωριό, να φάνε στις ταβέρνες, αλλά και να στοιβαχτούν σε μια μικρή παραλία πίσω από το λιμάνι, καθώς είναι η μοναδική στην περιοχή που δεν έχει τσούχτρες.
Δυστυχώς έτσι είναι. Μπορεί το Κατάκολο να έχει πάρει την όψη της ανάπτυξης τα τελευταία 15 χρόνια, μπορεί τα σχέδια της κεντρικής διακυβέρνησης για το μέλλον του λιμανιού να είναι ακόμα πιο λαμπρά, ωστόσο απ’ όλους τους φορείς διέφυγε το πιο απλό.
Το γεγονός ότι στον κόλπο του Κατάκολου κανείς δεν μπορεί να κάνει μπάνιο εξαιτίας των κοπαδιών από τσούχτρες που κατακλύζουν τα νερά τα οποία στις περασμένες δεκαετίες έσφυζαν από ζωή και λουόμενους το καλοκαίρι.
Επίσημη εξήγηση δεν έχει δοθεί, το σίγουρο είναι πάντως πως με τη συχνή έλευση των κρουαζιερόπλοιων, οι τσούχτρες ήρθαν και εγκαταστάθηκαν στα νερά της περιοχής.
Θα πει κανείς, τι ανάγκη έχει κάποιος το μπάνιο, όταν υπάρχουν οι αυτοσχέδιες άμαξες των 10 και 15 ατόμων που περιφέρουν τους τουρίστες στην παραλία έναντι πέντε ευρώ το κεφάλι;
Δεν γεύεσαι τη θάλασσα αλλά τη βλέπεις τουλάχιστον.
Τι ανάγκη έχει κανείς το μπάνιο, όταν υπάρχουν τα αυτοκινούμενα τρενάκια που του κάνουν τη βόλτα μέσα στο χωριό έως την παραλία του Αγίου Ανδρέα (δύο χλμ. απόσταση), άσχετα αν στο ενδιάμεσο έχουν περάσει από βουνά απορριμμάτων;
Στο πλαίσιο αυτό, το γεγονός ότι κάποιοι -τελευταίοι των Μοϊκανών- ντόπιοι επιχειρηματίες έχουν τοποθετήσει ξαπλώστρες στην παραλία για να φιλοξενήσουν κόσμο, ακούγεται ως κακό αστείο, γιατί σ’ αυτή την παραλία δεν μπορεί να κολυμπήσει κανείς.
Ψαρόβαρκες υπό εξαφάνιση
Χάπενινγκ στο λιμάνι προς τέρψιν των επισκεπτών |EUROKINISSI/ILIALIVE.GR/ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΥΡΟΥΝΗΣ
Από εκεί και πέρα οι τουρίστες που θα βρεθούν στο άλλοτε γραφικό λιμάνι έχουν να επιλέξουν ανάμεσα σε πληθώρα από κοσμηματοπωλεία (για τους φραγκάτους Αμερικανούς και Ευρωπαίους τουρίστες), γραφεία που ενοικιάζουν αυτοκίνητα, «γουρούνες» και μοτοποδήλατα, ταβέρνες, καφέ και καταστήματα με σουβενίρ.
Η μαρίνα που κατασκευάστηκε πριν από λίγα χρόνια προσφέρει απάγκιο στους σκαφάτους, την ώρα που οι ψαρόβαρκες -που στήριξαν για χρόνια την τοπική οικονομία- είναι είδος προς εξαφάνιση.
Η αθρόα προσέλευση τουριστών, όπως είναι αναμενόμενο, φέρνει στο χωριό δεκάδες τουριστικά λεωφορεία τα οποία πολλές φορές διανυκτερεύουν στην προκυμαία, προκειμένου να πάρουν τουρίστες το επόμενο πρωί, μόλις το μεγαθήριο των δέκα ορόφων πιάσει λιμάνι.
Υπάρχουν λεωφορεία απ’ όλα τα σημεία της Πελοποννήσου, από την Καλαμάτα, την Κόρινθο, την Τρίπολη, ακόμα και από το Ναύπλιο που διεκδικούν μερίδιο στην πίτα.
Από κοντά και περίπου 100 ταξί από τον Πύργο.
Είναι γνωστό σε όλους ότι οι πιάτσες των ταξί στην πρωτεύουσα της Ηλείας είναι άδειες όταν στο γειτονικό επίνειο έχει δέσει καράβι.
Εκεί λοιπόν αρχίζει ένα από τα προβλήματα. Υπάρχουν τα τουριστικά λεωφορεία που συνεργάζονται με τους πράκτορες του καραβιού και έχουν γίνει προκρατήσεις για τη μεταφορά τουριστών.
Υπάρχουν όμως και οι άλλοι που λειτουργούν σαν… ταξί 55 θέσεων και ψαρεύουν τουρίστες για μεταφορά.
Τα συμφέροντά τους συγκρούονται με εκείνα των οδηγών ταξί που περιμένουν να «φορτώσουν» 4-5 τουρίστες για την Αρχαία Ολυμπία (με την ταρίφα να παίζει από 60 έως 100 ευρώ).
Κάπως έτσι οδηγηθήκαμε στις πρόσφατες αψιμαχίες.
Σαθρά θεμέλια
Δεν είναι πάντως η πρώτη φορά που ένας κλάδος τα βάζει με έναν άλλο με στόχο το κέρδος.
Πριν από λίγο καιρό, στο ίδιο λιμάνι, είχε προγραμματιστεί μια έκθεση τοπικών προϊόντων από παραγωγούς του νομού. Η έκθεση τελικά ματαιώθηκε έπειτα από αντίδραση της πλειονότητας των εμπόρων του λιμανιού, που θεώρησαν ότι θα έχει αντίκτυπο στο πορτοφόλι τους.
Ακολούθησε ένας πόλεμος ανακοινώσεων μεταξύ φορέων, στη σκιά μιας… ανάπτυξης που όσο περνάει ο χρόνος θυμίζει περισσότερο άλωση και που σε συνδυασμό με τη δυσμενή οικονομική συγκυρία, καταλήγει στο ότι ο ένας επιχειρεί να βγάλει το μάτι του άλλου.
Το χειρότερο όλων όμως -που δεν αποτελεί μόνο «προνόμιο» του λιμανιού της Ηλείας- είναι πως αυτού του είδους η τουριστική ανάπτυξη είναι χτισμένη σε σαθρά θεμέλια και πως με την πρώτη «στραβή» στον χώρο της κρουαζιέρας, το όλο οικοδόμημα θα καταρρεύσει σαν πύργος από τραπουλόχαρτα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: