Ο υιός Βαρδινογιάννης, ο Γιάννης γνωστός και ως Τζίγκερ, που φέρεται ως ο βασικός κληρονόμος των ευθυνών του ομίλου | ΕUROKINISSΙ
28.08.2016, 19:49 | εφσυν
Ο πανίσχυρος στην Ελλάδα επιχειρηματικός όμιλος Βαρδινογιάννη, που είναι ευρέως γνωστός για τις εφοπλιστικές του δραστηριότητες και την ηγετική του θέση στη διύλιση και την αγορά των καυσίμων και της ενέργειας (Motor Oil, Coral, Avin-Cyclon, Μ&Μ, Korinthos Power κ.ά.), απέκτησε πρόσφατα και μια άλλη πρωτοκαθεδρία, άγνωστη στον πολύ κόσμο: η μικρή πλέον αλλά μέχρι πρότινος υπερχρεωμένη εταιρεία «Χρυσός Οδηγός Α.Ε.» την οποία εξαγόρασε από τον ΟΤΕ πριν από μία δεκαετία, είχε την… τύχη να υποστεί το μεγαλύτερο «κούρεμα» τραπεζικών δανείων που έχει γίνει ποτέ στην Ελλάδα.
Δεν μιλάμε για κάποιο ασήμαντο ποσό, αλλά για δάνεια συνολικού ύψους 245 εκατ. ευρώ που σβήστηκαν με δικαστική απόφαση το 2014 επί κυβέρνησης Σαμαρά, χωρίς να υπάρξει μάλιστα η παραμικρή δημοσιότητα.
Η ιδιαίτερα ευνοϊκή αυτή απόφαση ελήφθη στο πλαίσιο του Πτωχευτικού Κώδικα, ύστερα από συμφωνία εξυγίανσης που υπέγραψε η εταιρεία με τις τράπεζες και τους πιστωτές της και ήρθε στο φως μέσω της δημοσίευσης του ισολογισμού χρήσης 2014 από την εταιρεία, όπου προκύπτει ότι μετά τις διαγραφές και τη λήψη νέου ομολογιακού δανείου, οι συνολικές υποχρεώσεις της εταιρείας μειώθηκαν από τα 318,9 στα 53,3 εκατ. ευρώ (-265 εκατ. ευρώ).
Τον ισολογισμό της εταιρείας για το 2014, που ήταν μια χρονιά με κύκλο εργασιών μόλις 10 εκατ. ευρώ και ζημιές άνω των 8,2 εκατ. ευρώ για τη «Χρυσός Οδηγός Α.Ε.», υπογράφει ως πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου ο Παναγιώτης Κυριακόπουλος.
Ο αντ’ αυτών
Ο Πάνος Κυριακόπουλος βρίσκεται σε αυτή τη θέση εδώ και πολλά χρόνια. Είναι, όμως, παράλληλα και ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας Star Επενδυτική Συμμετοχών, δηλαδή της εταιρείας που ελέγχει μεταξύ άλλων τον τηλεοπτικό σταθμό Star του ομίλου Βαρδινογιάννη ο οποίος διεκδικεί μια από τις τέσσερις τηλεοπτικές άδειες εθνικής εμβέλειας, ενώ ταυτόχρονα είναι και ο πρόεδρος της Ενωσης Ιδιωτικών Τηλεοπτικών Σταθμών Εθνικής Εμβέλειας.
Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης, όμως, δεν αντλεί την οικονομική ισχύ του τόσο από τα media όσο κυρίως από τις «βαριές» και διαχρονικά κερδοφόρες δραστηριότητές του στον ευρύτερο κλάδο του πετρελαίου και της ενέργειας.
Η Motor Oil, η οποία αποτελεί τη ναυαρχίδα του ομίλου στη διύλιση καυσίμων με τα διυλιστήρια της Κορίνθου, είναι μια εταιρεία με χρηματιστηριακή αξία πάνω από 1,1 δισ. ευρώ, η οποία πέρυσι πραγματοποίησε έσοδα άνω των 7 δισ. ευρώ και είχε καθαρά κέρδη 204 εκατ. ευρώ.
Στον όμιλο της Motor Oil περιλαμβάνονται δεκάδες ακόμη εταιρείες με κυριότερες τις AVIN και Coral (πρώην Shell) που ελέγχουν περισσότερα από 1.300 πρατήρια υγρών καυσίμων πανελλαδικά, εταιρείες αεροπορικών και ναυτιλιακών καυσίμων, υγραερίου, ακινήτων, εταιρείες του χρηματοπιστωτικού κλάδου, εταιρείες διαχείρισης αποβλήτων κ.ά.
Ο όμιλος έχει επεκτείνει πλέον τις δραστηριότητές του σε συνεργασία με τον όμιλο Μυτιληναίου τόσο στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας ελέγχοντας το 50% της μονάδας ηλεκτροπαραγωγής ισχύος 436,6 MW «Korinthos Power» στους Αγίους Θεοδώρους, όσο και στις εισαγωγές φυσικού αερίου μέσω της εταιρείας M&M.
Η δραστηριότητα του ομίλου Βαρδινογιάννη στα καύσιμα δεν υπήρξε ποτέ «ανέφελη». Υπήρξαν εποχές που η εταιρεία βρέθηκε αντιμέτωπη με την Επιτροπή Ανταγωνισμού για τον καθορισμό των τιμών στα αεροπορικά καύσιμα μαζί με τα ΕΛ.ΠΕ., εποχές που της επιβλήθηκαν μεγάλα πρόστιμα για περιβαλλοντικές παραβάσεις κ.ά.
Ομως η υπόθεση που «μύρισε» όσο καμία άλλη τα τελευταία χρόνια και χαρακτηρίστηκε σκάνδαλο φοροδιαφυγής από την τότε αντιπολίτευση του ΣΥΡΙΖΑ ήταν εκείνη που κατέληξε σε «άφεση χρεών» ύψους άνω του 1,2 δισ. ευρώ απέναντι στη Motor Οil και στα ΕΛ..ΠΕ., για φορολογικές παραβάσεις στις οποίες σύμφωνα με την τότε επιχειρηματολογία είχαν υποπέσει οι δύο εταιρείες από το 2010 ώς και το 2014 μέσω τριγωνικών συναλλαγών που αφορούσαν αγορές και πωλήσεις προϊόντων μέσω ενδιάμεσων offshore εταιρειών.
Η συγκεκριμένη υπόθεση δεν αποδείχθηκε ποτέ. Ομως με τουλάχιστον πέντε διαφορετικές τροπολογίες και νομοθετικές ρυθμίσεις οι κυβερνήσεις Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ επιχείρησαν να απαλλάξουν αναδρομικά τα δύο διυλιστήρια από τις φορολογικές υποχρεώσεις τους και τελικώς το πέτυχαν το 2014 με τις ψήφους 142 βουλευτών τής τότε συμπολίτευσης.
Την τροπολογία αυτή την είχε στηλιτεύσει και καταγγείλει ως σκανδαλώδη ο ΣΥΡΙΖΑ στη Βουλή, υποσχόμενος μάλιστα να επανεξετάσει την υπόθεση μόλις γινόταν κυβέρνηση, αλλά έκτοτε συνέβησαν πολλά και την ξέχασε…
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Βαρδής Βαρδινογιάννης: ο βασικός αμέτοχος