thegreekcloud | 23.10.2016 | 21:12
Σίντυ Χατζή
Ήμουν τεσσάρων χρονών όταν ήρθα για πρώτη φορά σε επαφή με την τέχνη της. Λίγο πριν τη νέα χιλιετία, παρακολουθούσα με τους γονείς μου σε μια μικρή οθόνη ένα ντοκιμαντέρ για τη ζωή της. Όμορφη κι επιβλητική ως ήταν μου τράβηξε την προσοχή. Κάποια στιγμή όταν άρχισε να χαϊδεύει προκλητικά τα κωνικά της στήθη, στάλθηκα αμέσως για ύπνο χωρίς να καταφέρω να δω παραπάνω, πράγμα που με γέμισε με περιέργεια.
Το 1983 η Madonna Louise Ciccone, πρώην χορεύτρια και νυν φιλόδοξη τραγουδίστρια, θα κυκλοφορήσει το «Holiday». Το κομμάτι γίνεται η πρώτη της παγκόσμια επιτυχία και η φήμη της ακαριαία επεκτείνεται ανά την υφήλιο. Η persona που επιμελώς χτίζει γύρω από τον εαυτό της γίνεται household name, κυρίαρχη στις εφηβικές φαντασιώσεις αλλά και στα κάθε λογής media. Το πιο σπουδαίο κατόρθωμα της περιόδου εκείνης είναι πως μετατρέπεται σταδιακά σε ηγετική φυσιογνωμία της ποπ μεταβολής του πρώτου κόσμου, που είχε ήδη αρχίσει να συντελείται κατά τις πρώτες μεταπολεμικές δεκαετίες. Με άλλα λόγια, η επιτυχία της Madonna και η συνέπειες αυτής είναι στενά συνυφασμένες με την ιστορία της ίδιας της ποπ κουλτούρας.
Έπειτα από 2 χρόνια στην κορυφή, η καλλιτέχνης δεν αργεί να φτάσει στο εξής συμπέρασμα, το οποίο μας τραγουδά ντυμένη Μέριλιν: ζούμε σε έναν ματεριαλιστικό κόσμο κι αυτή είναι ένα ματεριαλιστικό κορίτσι. Αυτό πρέπει να ήταν και το μότο της καθ’όλη τη διάρκεια της καρίερας της, αν κρίνουμε εκ του αποτελέσματος. Το λατινικό “panem et circenses” μετατρέπεται υπό το ιλουστρασιόν πρίσμα της εποχής σε “πρόκλησιν και θεάματα”. Αυτή είναι και η συνταγή της επιτυχίας, την οποία από εκείνο το σημείο, ελλείψει ιδιαίτερων φωνητικών ικανοτήτων, εφαρμόζει κατά κόρον.
Ακολουθούν άκρως προκλητικές εμφανίσεις, ανάφλεξη σταυρών κατά της πρακτικές της ΚΚΚ, χαμούρεμα με τη σημαία του Πουέρτο Ρίκο κατά τη διάρκεια συναυλίας και γυμνές φωτογραφίσεις της άσημης νιότης της που δόθηκαν στη δημοσιότητα. Πρωταγωνιστεί σε soft porn ταινία, όπου επικρίνεται για τις κακές υποκριτικές της ικανότητες. Λίγο αργότερα, εμφανίζεται σε live εκπομπή όπου ζητά από τον παρουσιαστή να μυρίσει το εσώρουχό της. Το 2000 παντρεύεται τον Βρετανό Γκάι Ρίτσι κι αρχίζει να μιλά με ενοχλητική ψευτο-βρετανική προφορά.
Αρκετές δεκαετίες περνούν και η βασίλισσα της Ποπ (τίτλος που δεν αμφισβητήθηκε ουδεμία στιγμή) δείχνει να αυτό-σαμποτάρεται με το ίδιο όπλο που παλαιότερα την εκτόξευσε στην κορυφή: την πρόκληση. Η προβοκατόρικη συμπεριφορά και η καταπάτηση των ιερών συμβόλων άρχισε να κουράζει σαν χιλιοειπωμένο ανέκδοτο σε οικογενειακό τραπέζι. Ακόμα και η αμερικανοαναθρεμένη κοινωνία, η εθισμένη στα στρας και τα σκάνδαλα, δεν άργησε να οσμιστεί την ψεύτικη προοδευτικότητα και την προμελετημένη προκλητικότητα, με αποτέλεσμα επιτέλους να πάψει να σοκάρεται. Η Madonna, αποτελεί καθρέφτη μιας γενιάς που μέθυσε με Cosmopolitan, φλας και γκλάμουρ, που λάτρεψε τη σπάταλη φαντασμαγορία, που ήθελε να ρίξει γροθιά στο κατεστημένο την ίδια στιγμή που ενδόμυχα επιθυμούσε να γίνει κομμάτι του. Η γενιά αυτή, η άλλοτε βουτηγμένη στην αμετροέπεια και την αλαζονεία του «έχειν», με τον καιρό παρήκμασε και τα είδωλά της απομυθοποιήθηκαν ένα προς ένα μπροστά στους δέκτες μας.
Τις τελευταίες μέρες γίνεται λόγος για την…άσεμνη δήλωσή της περί πεολειχίας. Η Madonna προσπαθούσε ανέκαθεν να είναι πολιτικοποιημένη, ωστόσο από τις πολιτικές της εξάρσεις δεν έλειπε ποτέ η εγωμανία και η ρηχότητα. Θυμίζω πως το 2003, εν μέσω του πολέμου στο Ιράκ, η ίδια θέλησε να κυκλοφορήσει ένα αντιμιλιταριστικό τραγούδι. Τελικά προέκυψε το μεγαλομανές American Life, στο οποίο, ζαλισμένη από το soy latte και την εγωκεντρικότητα, κατέληξε άνευ επιτυχίας να ραπάρει για τις 3 νταντάδες και τους 5 σωματοφύλακες που έχει στη δούλεψή της, ενώ παράλληλα πόζαρε με σφυροδρέπανα και αλφάδια.
Έτσι, και σήμερα υπόσχεται στοματικό έρωτα σε όλους τους ψηφοφόρους της κολλητούλας Χίλαρυ Κλίντον. Φτωχή μου Χίλαρυ, όπου κι αν πας ο στοματικός έρως σε στοιχειώνει! Τα τελευταία χρόνια η προκατάληψη μοιάζει σαν μαύρη γαλαξιακή τρύπα που τη ρουφά μέσα της, αφαιρώντας της όλα όσα είχε επιτύχει κατά τη μακρόχρονη καριέρα της. Είναι θλιβερό να βλέπεις μια αντισυμβατική παρουσία να γίνεται έρμαιο του σεξισμού και των μισογύνικων στερεοτύπων από μόνη της, χωρίς καν να το συνειδητοποιεί. Κι ενώ οι απανταχού σεξιστές εξακολουθούν να αποδίδουν την επιτυχία των γυναικών και την κοινωνική τους άνοδο στην ομορφιά τους και τις σεξουαλικές τους χάρες, η Μαντόνα γελοιωδώς αγκαλιάζει την άποψη αυτή αντί να την αποτινάζει. Όλη η δήλωση ακούγεται σαν σπαρακτική κραυγή για λίγη ακόμα δόξα και δημοσιότητα, που προκαλεί μια κάποια συμπόνια και λύπη. Η βασίλισσα φθείρεται μπροστά στα μάτια μας σε παγκόσμια μετάδοση. Η άλλοτε πρωτοποριακή της παρουσία ξεθωριάζει σε κάθε της εμφάνιση. Οι «σοκαριστικές» δηλώσεις αποτελούν απροκάλυπτα πλέον προπέτασμα καπνού, πίσω από τον οποίο κρύβεται ένα ξεπερασμένο είδος μάρκετινγκ, αυτοδιαφήμισης και δημοσίων σχέσεων. Κι όχι, δεν είναι η ηλικία της ή η μητρότητα που κάνουν τις δηλώσεις της υποκριτικές και αχρείαστα προκλητικές, όπως θα υποστήριζαν μικροαστοί μιντιακοί ηθικολόγοι. Είναι η εποχή που έχει αλλάξει και δεν πείθεται ούτε θαμπώνεται πλέον από την αμερικανική πρόκληση και τις υπερσεξουαλικές τις εκρήξεις, προϊόντα υπολογισμού, νεκρά από αυθορμητισμό και πρωτοτυπία.