Η Ολυμπία Οδός είναι ένα από τα σημαντικότερα εθνικά έργα στρατηγικής σημασίας για την ανάπτυξη της Πελοποννήσου, της Δυτικής Ελλάδας, αλλά και της Ηπείρου. Ως τέτοιο θα πρέπει να είναι άψογο, να «δένει» τόσο με το φυσικό περιβάλλον, ενώ την ίδια στιγμή θα πρέπει να πληροί όλες της προδιαγραφές ασφάλειας. Την Δευτέρα 12 Δεκεμβρίου δημοσιογράφοι από τα περιφερειακά ΜΜΕ αλλά και την Αθήνα, ξεναγήθηκαν στο έργο για να διαπιστώσουν την πρόοδο των εργασιών και να ενημερωθούν για τα επιμέρους στοιχεία του.
Μέχρι τα τέλη του Ιανουαρίου 2017 θα έχει παραδοθεί επίσημα στην κυκλοφορία το τμήμα Κιάτο – Ξυλόκαστρο, ενώ σύμφωνα με τους υπεύθυνους μηχανικούς του έργου, μέχρι τις 31 Μαρτίου 2017 -το πολύ αρχές Απριλίου- θα έχουν παραδοθεί όλα τα τμήματα της Ολυμπίας Οδού, ώστε να είναι έτοιμη για χρήση στους κυρίως άξονές της.
Αξίζει να αναφέρουμε πως πολλές περιφερειακές συνδετήριοι οδοί -κυρίως στους κόμβους, εισόδους-εξόδους- θα κατασκευαστούν σε επόμενη φάση.
Η Ολυμπία Οδός συνδέει τις τρεις Περιφέρειες και την Αθήνα με τη σημαντικότερη πύλη της Ελλάδας προς την Ευρώπη, το λιμάνι της Πάτρας.
Ο νέος, σύγχρονος και άνετος αυτοκινητόδρομος θα προσφέρει μια αναβαθμισμένη και ασφαλέστερη σύνδεση προς το νοτιοδυτικό τμήμα της Ελλάδας και συγκεκριμένα προς και από το λιμάνι της Πάτρας, τους αρχαιολογικούς χώρους και τις τουριστικές περιοχές και θα ενισχύσει τις εξαγωγές και την αγροτική παραγωγή.
Πόσα και πως θα πληρώνουμε, στα διόδια
Η Ολυμπία Οδός ΑΕ ενημερώνει τους οδηγούς ότι από την Κυριακή 1 Ιανουαρίου 2017 (ώρα 00:01) αναπροσαρμόζει τα τέλη διοδίων με βάση τον δείκτη τιμών καταναλωτή.
Με την αναπροσαρμογή αυτή, προκύπτει μείωση 0,10€, στην κατηγορία 4 σε όλους τους μετωπικούς σταθμούς διοδίων, στην κατηγορία 3 στον πλευρικό σταθμό Νέας Περάμου, στην κατηγορία 2 (ΙΧ και μικρά φορτηγά) στους σταθμούς Ζευγολατιού και Ρίου, καθώς και στην κατηγορία 1 (δίκυκλα, τρίκυκλα) στον σταθμό της Ελευσίνας.
Επίσης,
– Σε οχήματα κατηγορίας 1 και 2 (με χρήση πομποδέκτη OΛΥΜΠΙΑ PASS ή Μοτοκάρτας Ολυμπίας Οδού) παρέχονται κλιμακωτές εκπτώσεις από 15% έως και 60%, ανάλογα με τη συχνότητα διέλευσης από τους μετωπικούς σταθμούς Ελευσίνας ή Ισθμού (εκπτωτικά προγράμματα ΕΛΕΥΣΙΝΑ Value και ΙΣΘΜΟΣ Value), καθώς και πρόσθετες εκπτώσεις σε πλευρικούς σταθμούς μόνο για ενδοδημοτικές μετακινήσεις κατοίκων.
– Στους σταθμούς Ζευγολατιού και Ρίου παρέχεται έκπτωση 10% σε όλες τις κατηγορίες οχημάτων με χρήση πομποδέκτη ΟΛΥΜΠΙΑ PASS (ή μοτο-κάρτας Ολυμπίας Οδού).
Στο άμεσο μέλλον αναμένεται να λειτουργήσει το σύστημα πληρωμής ανα χιλιόμετρο ώστε να γίνει ακόμη πιο δελεαστική και προσιτή η χρήση της Ολυμπίας Οδού από τους χρήστες των περιοχών από τις οποίες διέρχεται και μέσω των πλευρικών σταθμών διοδίων στις εξόδους.
Τμήμα | Μήκος | Παρατηρήσεις |
Από τον Α/Κ Θήβας-Ελευσίνας έως τον Α/Κ Αρχαίας Κορίνθου | 63,2 χλμ. | Υφιστάμενος αυτοκινητόδρομος – εκτέλεση εργασιών αναβάθμισης |
Από τον Α/Κ Αρχαίας Κορίνθου έως τον πρώτο Α/Κ Ευρείας Παράκαμψης Πατρών (Κ1) | 120,0 χλμ. | Κατασκευή νέου αυτοκινητοδρόμου, που γενικά ακολουθεί τη χάραξη της υφιστάμενης Ν.Ε.Ο. |
Ευρεία Παράκαμψη Πατρών: Από τον Α/Κ (Κ1) Μποζαϊτικων έως τον τελευταίο Α/Κ Μιντιλογλίου | 18,3 χλμ. | Υφιστάμενος αυτοκινητόδρομος – εκτέλεση εργασιών αναβάθμισης |
Σύνολο | 201,5 χλμ. | |
* Α/Κ: Ανισόπεδος Κόμβος |
Τα βασικά χαρακτηριστικά του έργου :
- Η ιδιαιτερότητα έργου
Η Ολυμπία Οδός είναι το μοναδικό έργο που κατασκευάζεται σε παράλληλες συνθήκες κυκλοφορίας στο 85% του δρόμου, καθιστώντας το έτσι ένα από τα δυσκολότερα έργα που γίνονται σήμερα στη χώρα.
Η διαπλάτυνση της υφιστάμενης οδού είναι σε άλλα σημεία μονόπλευρη και σε άλλη αμφίπλευρη.
Οι προκλήσεις του έργου επιγραμματικά είναι:
- Μεγάλος αριθμός Κυκλοφοριακών Ρυθμίσεων, προτεραιότητες : η ασφάλεια, η κατασκευή, η διαχείριση της κυκλοφορίας
- Κατασκευαστική δραστηριότητα με ταυτόχρονη ανάπτυξη σε όλο το μήκος της ΝΕΟ Κορίνθου – Πατρών, όχι τμηματικά
- Διέλευση κοντά σε κατοικημένες περιοχές
- Απότομο ανάγλυφο (τεκτονικά ρήγματα, κίνδυνος κατολισθήσεων, στενότητα χώρου κα.)
- Πλήθος υφιστάμενων τεχνικών έργων που χρήζουν επεμβάσεων ή καθαιρέσεων
- Παράλληλη κατασκευή Σιδηροδρομικής Γραμμής (ΕΡΓΟΣΕ)
Πρόοδος εργασιών στην Κορίνθου- Πατρών
Τα 380 μεγάλα τεχνικά έργα (σήραγγες, γέφυρες, άνω και κάτω διαβάσεις κα.) της Κορίνθου –Πατρών πέρα από το ότι αποτελούν θεαματικές κατασκευές, θα συμβάλλουν στην ασφαλή και ταχεία μεταφορά. Σημαντικά είναι όμως – αν και λιγότερο θεαματικά- τα πάνω από 400 έργα αντιστήριξης καθώς και η πυκνότητα των κόμβων.
- Σήραγγες: Στο τμήμα αυτό κατασκευάζονται 12 σήραγγεςσυνολικού μήκους 16 χλμ.
Οι τέσσερις από αυτές, μήκους 8,2 χλμ., αποτελούν ένα σύμπλεγμα σηράγγων στην περιοχή της Παναγοπούλας, μεταξύ Αιγίου και Ρίου. Εκείκατασκευάζεται και η μεγαλύτερη σήραγγα του αυτοκινητόδρομου, μήκους 4 χιλιομέτρων, η οποία είναι η τρίτη μεγαλύτερη στη χώρα.
Το σύμπλεγμα των σηράγγων της Παναγοπούλας είναι μια κατασκευαστική επιτυχία καθώς λόγω της ιδιαίτερης γεωμορφολογίας της περιοχής χρειάστηκαν ειδικές μελέτες για την κατασκευή τους.
Μια ακόμη ιδιαιτερότητα της περιοχής αυτής είναι ότι παράλληλα, πολύ κοντά και κάτω από τις σήραγγες του αυτοκινητοδρόμου κατασκευάζονται και οι σήραγγες του σιδηρόδρομου, κάνοντας το έργο τεχνικά ακόμη πιο δύσκολο.
Οι σήραγγες διαθέτουν δύο λωρίδες κυκλοφορίας, πέντε πάρκινγκ ανά κατεύθυνση και 10 συνδετήριες σήραγγες (πέντε πεζών και πέντε οχημάτων).
Σήραγγες Ολυμπίας Οδού στο τμήμα Κόρινθος- Πάτρα:
Κατεύθυνση Κόρινθος Κατεύθυνση Πάτρα
Δερβένι 670μ. + 535μ. —
Μαύρα Λιθάρια 1.246μ. 1.218μ.
Ακράτα 846μ. + 308μ. —
Πλάτανος 1.870μ. 1.626μ.
Παναγοπούλα 548μ. + 581μ. + 4.033μ. 3.179μ.
- Γέφυρες/ Άνω- Κάτω διαβάσεις
Οι 209 γέφυρες του τμήματος Κόρινθος- Πάτρα και συγκεκριμένα 47 γέφυρες, 22 άνω διαβάσεις και 140 κάτω διαβάσεις ξεπερνούν σε ποσοστό ολοκλήρωσης το 92%. Οι 43 απ΄αυτές είναι μεγαλύτερες από 25μ. και η μεγαλύτερη είναι του ποταμού Κράθι και έχει μήκος 190 μέτρα.
- Περισσότερα από 400 τεχνικά έργα αντιστήριξης
Το τμήμα της Ολυμπίας Οδού από την Κόρινθο – Πάτρα κατασκευάζεται σε ένα ιδιαίτερα ασταθές γεωλογικό περιβάλλον. Ο αυτοκινητόδρομος «αγκαλιάζει» τη βόρεια ακτογραμμή της Πελοποννήσου, καθιστώντας το έργο μια «βιβλιοθήκη» έργων αντιστήριξης, αφού χρησιμοποιούνται όλες οι γνωστές μέθοδοι και οι συνδυασμοί τους. Μόνο σ΄αυτό το τμήμα κατασκευάζονται πάνω από 400 τεχνικά έργα αντιστηρίξεων.
- 29 Ανισόπεδοι Κόμβοι σε 201,5 χλμ.
Ο αυτοκινητόδρομος διαθέτει συνολικά 29 ανισόπεδους κόμβους, που τον συνδέουν με το υπόλοιπο οδικό δίκτυο και τις παρόδιες περιοχές. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα πυκνό δίκτυο κόμβων, αφού κατά μέσο όρο αντιστοιχεί ένας κόμβος σε κάθε 7 χιλιόμετρα αυτοκινητόδρομου.
- Ο υπερ- Κόμβος του Ρίου
Ο Κόμβος του Ρίου είναι ένα ιδιαιτέρως πολύπλοκο τεχνικό έργο, γιατί εξυπηρετεί οκτώ διαφορετικές κατευθύνεις. Στην τελική του μορφή ο κόμβος θα περιλαμβάνει:
- τρεις άνω διαβάσεις
- έξι κάτω διαβάσεις
- δύο γεφυρώσεις του ποταμού Σέλεμνου και
- πολλαπλές ράμπες εισόδου- εξόδου.
1.2. Οι πρώτες παραδόσεις
Η συνολική πρόοδος κατασκευής στο τμήμα Κόρινθος-Πάτρα στο τέλος Νοεμβρίου 2016 άγγιξε το 88%. Τα μεγάλα και δύσκολα από τεχνικής απόψεως έργα όπως σήραγγες, γέφυρες και lane cover έχουν προχωρήσει σε σημαντικό βαθμό επίσης.
Σήμερα, στην Κορίνθου –Πατρών είναι εγκατεστημένα έξι εργοτάξια, που ενεργούν σε συνολικά 20 εργοταξιακές ζώνες, και σ’αυτά απασχολούνται πάνω από 3.000 εργαζόμενοι.
Στόχος είναι την Άνοιξη του 2017 να λειτουργεί ο αυτοκινητόδρομος σε όλο το μήκος του. Στο μεσοδιάστημα, η Ολυμπία Οδός ΑΕ καταβάλλει κάθε προσπάθεια ώστε να παραδίδεται σε λειτουργία κάθε τμήμα του έργου που είναι δυνατό να λειτουργεί αυτόνομα, προκειμένου να ανακουφίζονται οι οδηγοί από την κουραστική οδήγηση σε μία λωρίδα.
Έτσι, στις αρχές Σεπτεμβρίου δόθηκαν σε κυκλοφορία :
– τα πρώτα 20χλμ. ολοκληρωμένου νέου σύγχρονου αυτοκινητόδρομου, από τον Κόμβο Αρχαίας Κορίνθου έως τον Κόμβο Κιάτου.
– δύο νέες σήραγγες στην περιοχή του Δερβενίου Κορινθίας. Οι δύο αλλεπάλληλες σήραγγες έχουν συνολικό μήκος 1.210μ., ενώνονται μεταξύ τους με γέφυρα 120μ. και εντάσσονται σε νέο-κατασκευασμένο οδικό τμήμα μήκους 2χλμ. της Ολυμπίας Οδού.
Νωρίτερα, τον Μάιο 2016, είχαν δοθεί σε κυκλοφορία οι δύο αλλεπάλληλες σήραγγες στην περιοχή Ακράτας- Αιγείρας, μήκους περίπου 1.150μ.
Ο επόμενος άμεσος στόχος είναι η παράδοση σε κυκλοφορία ενός ακόμα τμήματος ολοκληρωμένου αυτοκινητόδρομου, από το Κιάτο – Ξυλόκαστρο, μήκους 14χλμ (αρχές του 2017).
Οι νέες εγκαταστάσεις Συντήρησης και Λειτουργίας (ΚΕΣ)
Οργανικό και αναπόσπαστο στοιχείο του αυτοκινητόδρομου είναι οι εγκαταστάσεις της εταιρίας Λειτουργίας, η κατασκευή των οποίων ολοκληρώθηκε το καλοκαίρι του 2016 στην περιοχή Άνω Βλυχάδα του Δήμου Μεγάρων.
Στις εγκαταστάσεις αυτές, εκτός από τις κεντρικές διοικητικές υπηρεσίες της εταιρείας Λειτουργίας, στεγάζονται πλέον:
– η μία από τις τέσσερις Τεχνικές Βάσεις του αυτοκινητόδρομου, αρμόδια για τις εργασίες επιθεώρησης και συντήρησης για το τμήμα από την Ελευσίνα μέχρι την Επίδαυρο,
– χώρος συνεργείου,
– χώρος στάθμευσης Μηχανημάτων Έργου και λοιπών οχημάτων εταιρικού στόλου,
– κεντρική αποθήκη και χώρος φύλαξης άλατος για τις ανάγκες της χειμερινής συντήρησης.
Τροχαία – Πυροσβεστική
Στον ίδιο χώρο κατασκευάστηκαν και λειτουργούν σύγχρονες εγκαταστάσεις που φιλοξενούν το Α΄ Τμήμα Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων Αττικής καθώς και χώρος όπου προβλέπεται να εγκατασταθεί η αντίστοιχη Πυροσβεστική Υπηρεσία.
Στο νέο ΚΕΣ χτυπάει και η καρδιά της Ολυμπίας Οδού, το νέο υπερσύγχρονο Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας (ΚΔΚ), που λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο 365 μέρες το χρόνο.
Στο νέο ΚΔΚ, οι κάμερες διαχείρισης της κυκλοφορίας που βρίσκονται στο δρόμο προβάλλονται σε ένα τελευταίας τεχνολογίας video wall με 12 οθόνες των 60’’. Είναι εξοπλισμένο με τέσσερις θέσεις εργασίας, μία εκ των οποίων λειτουργεί ως αποκλειστικό Κέντρο Αποχιονισμού και Χειμερινής Συντήρησης, διαθέτει αναβαθμισμένο σύστημα αυτόματης ανίχνευσης συμβάντων και νέο σύστημα ελέγχου και διαχείρισης του εξοπλισμού, που επιτρέπει απομακρυσμένα την λειτουργία των συστημάτων πυρόσβεσης, άρδευσης, οδοφωτισμού, συστημάτων ασφαλείας σηράγγων και δυναμικής σήμανσης της οδού.
Με το ΚΔΚ είναι συνδεδεμένοι οι νέοι μετεωρολογικοί σταθμοί κατά μήκος όλου του έργου, μέσω των οποίων είναι δυνατή η παροχή στοιχείων σε πρώτο χρόνο με σκοπό την έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπιση επικίνδυνων καιρικών φαινομένων.