Με ομόφωνη απόφαση τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου απέρριψαν χθες βράδυ το αίτημα της εταιρείας Gucci για επίδειξη μόδας υψηλής ραπτικής εντός του αρχαιολογικού χώρου και του Ιερού Βράχου της Ακρόπολης την 1η Ιουνίου.
Σύμφωνα με την αιτιολόγηση του ΚΑΣ, «ο ιδιαίτερος και πολιτιστικός χαρακτήρας της Ακρόπολης δεν συνάδει με τη συγκεκριμένη εκδήλωση καθώς πρόκειται για μοναδικά μνημεία και σύμβολα παγκόσμιας κληρονομιάς, μνημεία της UNESCO».
Αρνητικές ήταν οι εισηγήσεις τόσο της Εφορείας Αρχαιοτήτων Αθηνών (ΕΦΑ) όσο και της αρμόδιας υπηρεσίας του υπουργείου Πολιτισμού κατά τη διάρκεια της μακράς συζήτησης, που κράτησε περίπου δύο ώρες.
Ωστόσο, αναπτύχθηκε εποικοδομητικός διάλογος με τους εκπροσώπους του διάσημου οίκου μόδας, που ήρθαν από την Ιταλία στην Ελλάδα, και τους δικηγόρους Αλέξανδρο και Αναστάσιο Βάθη που τους εκπροσωπούν στη χώρα μας.
Η πλευρά της εταιρείας-κολοσσού παρουσίασε δύο εναλλακτικές προτάσεις, που όμως τοποθετούσαν την πασαρέλα με φόντο τον Παρθενώνα, τον οποίο πάντως αναγνώρισε ως το μνημείο ανθρώπινου πολιτισμού.
Από τη συζήτηση που ακολούθησε αξίζουν να σημειωθούν κάποιες επισημάνσεις των μελών του ΚΑΣ. Όπως εκείνη του καθηγητή Μανόλη Κορρέ, που απευθυνόμενος στους εκπροσώπους της εταιρείας ανέφερε ότι η φωτογράφηση της Nelly’s το 1928, στην οποία έκανε αναφορά το υπόμνημα ως παράδειγμα παραχώρησης της Ακρόπολης, ήταν μια καλλιτεχνική δημιουργία, που δεν πλήρωσε κανένα αντάλλαγμα.
Ο κ. Κορρές αναφέρθηκε επίσης σε ένα φιλοσοφικό ζήτημα: Αν το ΚΑΣ έπρεπε να παραχωρήσει την Ακρόπολη σε έναν ενδιαφερόμενο, ποιος θα ήταν αυτός; «Ποιος θα ήθελε να ισχυριστεί ότι είναι ο πρώτος φορέας πολιτισμού ή επιστήμης στον κόσμο;», ρώτησε ο καθηγητής, αναφέροντας το παράδειγμα της τελευταίας θέσης της στρογγυλής τράπεζας που προορίζεται στον καλύτερο και μοναδικό, γι’ αυτό και παραμένει πάντα άδεια.
Η Ελένη Μπάνου, προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων, τόνισε ότι αν δοθεί τώρα η Ακρόπολη στην Gucci, αύριο σε άλλη εταιρεία και μεθαύριο σε άλλη, «τελικά αυτό το υπέρτατο μνημείο θα καταντήσει ένα σκηνικό, κάτι που δεν θα ήθελε κανείς να δει έτσι».
Τέλος, η Ευγενία Γατοπούλου, γενική διευθύντρια Αναστήλωσης, Μουσείων και Τεχνικών Έργων του ΥΠΠΟΑ, χαρακτήρισε την πρόταση «χυδαία», «εκτός λογικής και προσβλητική», που δεν θα έπρεπε καν να συζητηθεί.
Θα μπορούσε, είπε, να είναι μια πρόταση συμβολική, για παράδειγμα μια φωτογράφiση στον Παρθενώνα και μια άλλη αντίστοιχη στα Γλυπτά που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο. «Ενδεχομένως δεν θα τη δεχόμασταν πάλι, αλλά θα ήταν μια πρόταση άλλου επιπέδου», τόνισε η ίδια.
Σημειώνεται ότι η εταιρεία δεν φάνηκε να ενδιαφέρεται για τις εναλλακτικές προτάσεις της ΕΦΑ Αθηνών ως προς την πραγματοποίηση της εκδήλωσης (προαύλιο Ηρωδείου, άνδηρο Πικιώνη στου Φιλοπάππου και Ολυμπιείο), ενώ, όπως έγινε γνωστό, παρά το γεγονός ότι πριν το θέμα έρθει στο ΚΑΣ οι αρμόδιες υπηρεσίες είχαν υποδείξει στους ενδιαφερόμενους το άτοπο του αιτήματος, η Ακρόπολη παρέμενε ο ποθητός χώρος.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: