Ιδιαίτερα επιβαρυντικά για τις αποκεντρωμένες διοικήσεις και τους δήμους είναι τα στοιχεία που παρουσίασε ο ειδικός γραμματέας του Σώματος, Δημ. Κασσαβέτης | ΑΠΕ-ΜΠΕ / ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΜΠΕΛΤΕΣ
12.06.2017, 20:21 | efsyn
«Εντός των κρατικών θεσμών εντοπίσαμε παγιωμένα δίκτυα, που παράγουν και αναπαράγουν φαινόμενα κακοδιοίκησης και διαφθοράς και τα οποία συνυφαίνονται με την παραβίαση από φορείς που ασκούν δημόσια εξουσία των αρχών της νομιμότητας, της χρηστής διοίκησης και της διαφάνειας», επισήμανε ο ειδικός γραμματέας του Σώματος Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης, Δημοσθένης Κασσαβέτης, σε εκδήλωση παρουσίασης του έργου του σώματος της διετίας 2015-2016, παρουσία του αναπληρωτή υπουργού Δικαιοσύνης Δημ. Παπαγγελόπουλου. Ιδιαίτερα επιβαρυντικά για τις αποκεντρωμένες διοικήσεις και τους δήμους είναι τα στοιχεία της έκθεσης πεπραγμένων του ΣΕΕΔΔ που γνωστοποιήθηκαν στην εκδήλωση.
Τη συγκεκριμένη περίοδο οι επιθεωρητές του Σώματος διενήργησαν 871 ελέγχους, από τους οποίους σε 216 περιπτώσεις διαπιστώθηκε παραβατικότητα.
Από αυτές οι 119 αφορούν ΟΤΑ α’ βαθμού και δημοτικές επιχειρήσεις, οι 39 Νομικά Πρόσωπα, οι 24 υπουργεία, οι 19 αποκεντρωμένες διοικήσεις και οι υπόλοιπες 15 περιφέρειες.
Οι έλεγχοι στους ΟΤΑ, ειδικότερα, αφορούσαν κυρίως υποθέσεις δόμησης και χωροταξίας, ανάθεσης έργων, προμηθειών αγαθών και παροχής υπηρεσιών και τη διαδικασία χορήγησης αδειών ιδίως σε καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος.
Σημαντικό ποσοστό των ελέγχων αφορούσε κυρίως την οργάνωση και λειτουργία δημόσιων υπηρεσιών, υποθέσεις δημόσιων έργων-συμβάσεων, ζητήματα πολεοδομικής φύσης και θέματα εκπαίδευσης και κατάρτισης.
Σύμφωνα με την έκθεση, πάνω από το 50% των δημόσιων λειτουργών για τους οποίους προτάθηκε η πειθαρχική δίωξη προέρχεται από τους ΟΤΑ α’ βαθμού και τις επιχειρήσεις τους.
Από τα στοιχεία προκύπτει ότι οι πειθαρχικές ευθύνες βαρύνουν κατά κύριο λόγο τους υπαλλήλους (54,94%), ωστόσο αξιοσημείωτο είναι και το ποσοστό των αιρετών (πάνω από 24%) για τους οποίους προέκυψαν σοβαρές ενδείξεις τέλεσης πειθαρχικών παραπτωμάτων.
Συγκεκριμένα, στους ΟΤΑ α’ βαθμού οι αιρετοί αποτελούν την πολυπληθέστερη κατηγορία για τους οποίους διαπιστώθηκε παραβατική συμπεριφορά σε σχέση με το υπόλοιπο προσωπικό τους.
«Βρήκαμε περίπτωση αιρετού σε μικρό δήμο εντός Λεκανοπεδίου, ο οποίος πριν από τις εκλογές υποσχέθηκε να διαγράψει οφειλές ύψους 1,2 εκατ. ευρώ για το νερό. Εντοπίσαμε δεκάδες περιπτώσεις που δεν εφαρμόζουν τη νομοθεσία και αρχίζουν τα κόλπα με τις αλληλογραφίες στα διάφορα υπουργεία για να παρεμποδίσουν τους ελέγχους, ρωτάνε τα υπουργεία «τι γνώμη έχετε εσείς γι’ αυτό;», μετά πάνε σε ένα άλλο υπουργείο», υπογράμμισε ο Δημοσθένης Κασσαβέτης.
Αύξηση των ποινικών ευθυνών
Σημειώνεται ότι το ποσοστό των εκθέσεων του 2016 με αναζήτηση ποινικών ευθυνών ήταν αυξημένο σε σχέση με εκείνο του 2015 (περίπου 27%) και το αντίστοιχο ποσοστό των εκθέσεων με αναζήτηση πειθαρχικών ευθυνών σημαντικά αυξημένο (περίπου 90%) σε σχέση με εκείνο του 2015.
Οι ανακοινώσεις του ΣΕΕΔΔ προκάλεσαν την αντίδραση της ΚΕΔΕ, η οποία σε ανακοίνωσή της τονίζει «πως είναι προφανές ότι συμφέρει κάποιους να ενοχοποιούν την Αυτοδιοίκηση για να αφήνουν τους δικούς τους εαυτούς στο απυρόβλητο», ενώ κατηγόρησε το ΣΕΕΔΔ πως «στις περισσότερες των περιπτώσεων τόσο οι αιρετοί όσο και οι υπάλληλοι δικαιώνονται στα ποινικά δικαστήρια όπου αποδεικνύεται ότι οι εκθέσεις ελέγχου είναι πλημμελείς, αόριστες και δεν στοιχειοθετούνται με το περιεχόμενό τους οι σε βάρος των αιρετών κατηγορίες».
«Ειδικά σε ορεινούς, μη αστικούς δήμους εκτός των άλλων δεν υπάρχει και το κατάλληλο προσωπικό για να δώσει οδηγίες στο πώς θα υλοποιηθεί η διοίκηση. Για παράδειγμα, στην Κάσο επειδή δεν υπήρχε άλλος υπάλληλος, η δήμαρχος έπαιζε και τον ρόλο της ληξίαρχου. Ευτυχώς τυχαίνει να είναι δικηγόρος και έτσι μπόρεσε να παντρέψει κάποια ζευγάρια και να βαφτίσει κάποια παιδιά», υπογράμμισε η πρόεδρος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, Ανδρονίκη Θεοτοκάτου, προκαλώντας χαμόγελα στο ακροατήριο, οι περισσότεροι εκ των οποίων ήταν ελεγκτές.
Οπως υπογραμμίστηκε στην εκδήλωση, είναι αναγκαίο να υιοθετηθούν όλα τα διεθνή πρότυπα εσωτερικού ελέγχου και να καταργηθούν τα παγιωμένα ταμπού, όπως για παράδειγμα ότι οποιοσδήποτε κατώτερος τη τάξει ελεγκτής να μην μπορεί να ελέγξει τον ανώτερό του.