portoni.gr | 18 Σεπτεμβρίου 2017, Δευτέρα
Τα προβλήματα της Ιθάκης στο επίκεντρο της συνεδρίασης
του Περιφερειακού Συμβουλίου Ιονίων Νήσων
- Θ. Γαλιατσάτος: Το 2018, η χρονιά της Ιθάκης, για τα λιμάνια, την ανάπτυξη και την κοινωνική πολιτική
- Απόφαση για απαίτηση από το Υπουργείο καθημερινής και όλο το χρόνο ακτοπλοϊκής σύνδεσης στη γραμμή Ιθάκη – Σάμη – Πάτρα
Στην αίθουσα συνεδριάσεων του Μορφωτικού Κέντρου στο Βαθύ Ιθάκης, συνεδριάζει το Περιφερειακό Συμβουλίο Ιονίων Νήσων, το Σαββατοκύριακο 16 & 17 Σεπτεμβρίου 2017.
Τα ζητήματα που απασχολούν τους κατοίκους και επαγγελματίες που διαβιούν στην Ιθάκη τέθηκαν στο επίκεντρο της συζήτησης του Περιφερειακού Συμβουλίου, το οποίο για δεύτερη φορά συνεδριάζει σε «μικρό νησί» του Ιονίου, μετά το Μεγανήσι.
Εισηγητικά τα προβλήματα της Ιθάκης έθεσε ο Έπαρχος Σπύρος Τσιντήλας, με κύριες αναφορές στο χωροταξικό σχεδιασμό, το υδρευτικό πρόβλημα, τη συγκοινωνία και το βιολογικό σταθμό.
Ο Δήμαρχος Διονύσης Στανίτσας ζήτησε την αρωγή της Περιφέρειας προκειμένου να ξεκινήσει εξαρχής η μελέτη χωροταξικού σχεδιασμού της Ιθάκης ή να υπάρξουν σημαντικές τροποποιήσεις γιατί έχουν αλλάξει τα δεδομένα, με ζητούμενο την εξεύρεση του κατάλληλου χώρου για το βιολογικό. Ο Δήμαρχος αναφέρθηκε και στις προγραμματικές συμβάσεις για το δρόμο Αγίου Αθανασίου, για τον περιβάλλοντα χώρο Γυμνασίου Ιθάκης, για τρεις εκκλησίες και τον αρχαιολογικό χώρο στο Βαθύ, για την ύδρευση και μαι σειρά άλλων συνεργασιών προκειμένου να αξιοποιηθούν μελέτες που θα δώσουν λύση σε προβλήματα του νησιού.
Ο κ. Στανίτσας μίλησε και για τα προβλήματα στην ακτοπλοϊκή σύνδεση της Ιθάκης ενημερώνοντας ότι υπήρξε συνάντηση στο αρμόδιο Υπουργείο αλλά δεν έχει βρεθεί λύση, ενώ για τα υδροπλάνα βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία για την αδειοδότηση του υδατοδρομίου.
Το λόγο έλαβαν και οι πρώην δήμαρχοι Ιθάκης κ.κ. Αρσένης και Βασιλόπουλος, η πρώην Έπαρχος κ. Σαρδελή, ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου κ. Φιαμπόλης αλλά και οι δημοτικοί σύμβουλοι κ.κ. Μπούας και Μαυροκέφαλος και πολίτες όπως ο κ. Δευτεραίος, οι οποίοι αναφέρθηκαν και σε άλλα ζητήματα που προκύπτουν από το πλαίσιο χωροταξικού σχεδιασμού όπως η εξόρυξη υδρογονανθράκων, οι υδατοκαλλιέργειες και τα λιμάνια του νησιού αλλά και στην αποψίλωση των υπηρεσιών από την Ιθάκη, τις βραχοπτώσεις, τις διάσπαρτες αρχαιότητες που ανήκουν στην Ιθάκη και τις δυσκολίες των Θιακών όταν χρειαστεί να ταξιδέψουν.
Η τοποθέτηση του Περιφερειάρχη Θεόδωρου Γαλιατσάτου
Χωροταξικός Σχεδιασμός, τι έγινε, τι μπορεί να γίνει
Συνοψίζοντας ο Περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων Θεόδωρος Γαλιατσάτος αναφέρθηκε αρχικά στο Γενικό Χωροταξικό Σχέδιο ενημερώνοντας για τις συναντήσεις που είχε με τον αρμόδιο Υπουργό κ. Σταθάκη προκειμένου να εκδοθεί ΚΥΑ για όλες τις περιφέρειες της χώρας. «Το Περιφερειακό Συμβούλιο έχει γνωμοδοτήσει για την αναθεώρηση του γενικού χωροταξικού πλαισίου από το τέλος του 2015 και μέχρι στιγμής ισχύει το σχέδιο του 2013, της προηγούμενης περιφερειακής αρχής, για το οποίο δεν ξέρω πόσο ασχολήθηκαν να γίνει διαβούλευση και συζήτηση με τις τοπικές κοινωνίες», είπε ο κ. Γαλιατσάτος τονίζοντας ότι με ευθύνη του Επαρχείου και του Δήμου Ιθάκης υπάρχει η δυνατότητα να οργανωθεί μια συνάντηση για θέματα χωροταξίας στην Ιθάκη προκειμένου να γίνουν όποιες αλλαγές είναι ακόμη δυνατό να γίνουν. Επεσήμανε δε ότι το ΣΧΟΑΠ του Δήμου Ιθάκης υποτάσσεται στις γενικές διατάξεις του χωροταξικού και υπογράμμισε ότι κλειδί στην όλη διαδικασία είναι να χρηματοδοτηθούν οι Δήμοι για την εκπόνηση της δικής τους μελέτης, κατεύθυνση στην οποία κινείται το Υπουργείο.
Λιμάνι Πισαετού, οι ευθύνες και η σημερινή εξέλιξη
Για το Λιμάνι Πισαετού ο Περιφερειάρχης ενημέρωσε τι συνέβη με τη δημοπράτηση του έργου και πως με ευθύνη της προηγούμενης περιφερειακής αρχής μπήκε σε περιπέτειες. «Το έργο στο λιμάνι του Πισαετού όφειλε να είχε ολοκληρωθεί από την προηγούμενη περιφερειακή αρχή κι ας δούμε γιατί είμαστε ακόμη στην επιλογή του 2ου αναδόχου. Ο κ. Σπύρου ξέχασε να μας πει ότι οι Τεχνικές Υπηρεσίες είχαν ζητήσει να κηρυχθεί έκπτωτος ο εργολάβος από το 2011 κιόλας, γιατί είχαν διαπιστώσει έλλειμα αξιοπιστίας. Ο ίδιος εργολάβος έχει και το έργο στη Σπηλιά στην Κέρκυρα, με τα γνωστά κι εκεί αποτελέσματα. Σε μια θυελλώδη συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής ο κ. Σπύρου, με αρνητικές ψήφους κι από δικούς του συμβούλους, είχε επιμείνει για την παραμονή του εργολάβου, του οποίου το 2013 είχε δώσει και προκαταβολή. Ήταν λαθεμένες επιλογές της πολιτικής ηγεσίας και όχι των υπηρεσιών της ΠΙΝ και επιμένω ότι ο κ. Σπύρου έχει άγνοια κινδύνου. Αυτές οι πολιτικές και αυτοί που τις εφάρμοσαν έβαλαν τη σφραγίδα και έθαψαν την Ιθάκη. Εμείς λοιπόν εντάξαμε το έργο στο ΕΣΠΑ 2014-2020, εγκαταστούμε νέο ανάδοχο το αργότερο σε 2 μήνες και σε 700 ημέρες το έργο του Λιμένα θα έχει ολοκληρωθεί. Είναι δική μας επιλογή το έργο αυτό να ολοκληρωθεί και να γίνει», είπε.
Βιολογικός και νέες μελέτες
Όσον αφορά στο βιολογικό ο Περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων ενημέρωσε ότι υπήρχαν δύο μελέτες, μια εκ των οποίων είχε δρομολογηθεί να ενταχθεί στο πρόγραμμα του Υπ. Περιβάλλοντος. «Ευθύνη και επιλογή του ομοϊδεάτη του κ. Σπύρου, πρώην δημάρχου κ. Κασσιανού επιβλήθηκε μια νέα θέση χωροθέτησης του βιολογικού, αλλάχθηκε η μελέτη με συνέπεια να παραβιάζονται όλοι οι περιβαλλοντικοί όροι. Η προηγούμενη περιφερειακή αρχή δεν έκανε απολύτως τίποτα για να μην έρθουν τα πράγματα στο σημερινό σημείο. Δεν ενόχλησε τον κ. Κασσιανό, δεν του είπε κανείς να μην προβεί σε αυτή την ενέργεια. Σήμερα θα πρέπει η δημοτική αρχή να προχωρήσει στον ορισμό της νέας θέσης εγκατάστασης του βιολογικού, για να στηρίξουμε τη χρηματοδότηση και υλοποίηση του έργου», δήλωσε.
Όσον αφορά τις μελέτες για έργα και μελέτες ωρίμανσης ο κ. Γαλιατσάτος ενημέρωσε ότι το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων προκήρυξε πρόγραμμα για όλους τους Δήμους και χρηματοδοτεί μελέτες, γεγονός που σημαίνει ότι άνοιξε ο δρόμος για εκκρεμότητες τέτοιου είδους.
Αρχαιολογικά ευρήματα και άλλα ζητήματα Ιθάκης
Για το ζήτημα των αρχαίων ο κ. Γαλιατσάτος τόνισε ότι θα συνεχιστεί η ανασκαφική διαδικασία που είναι πολύ σημαντική για την οδυσσειακή πορεία της Ιθάκης ενώ το Μουσείο του Βαθέως πρέπει να προχωρήσει ώστε να υπάρξει στη συνέχεια η πολιτική κίνηση επιστροφής όλων των εκθεμάτων που βρίσκονται εκτός Ιθάκης.
Για τα υπόλοιπα θέματα της Ιθάκης ο Περιφερειάρχης αναφέρθηκε επίσης στην τουριστική οικονομία που θα τύχει στήριξης και στο επόμενο διάστημα, στο λιμάνι Φρικών που ολοκληρώνεται σταδιακά, στην αδειοδότηση των υδατοδρομίων ώστε να λειτουργήσει το δίκτυο υδροπλάνων μετά από κοπιώδεις προσπάθειες της ΠΙΝ, στον τομέα των απορριμμάτων που χρειάζεται ωρίμανση δύο μελετών για τα «πράσινα σημεία» και το Σταθμό Μεταφόρτωσης και στο Κέντρο Κοινότητας που έχει σχεδιαστεί ειδικά για την Ιθάκη από την ΠΙΝ και είναι το μόνο Κέντρο που θα λειτουργήσει σε ένα μικρό νησί και θα λειτουργήσει ως Κοινωνικό ΚΕΠ για την εξυπηρέτηση όσων έχουν ανάγκη, με εξασφάλιση τριών νέων θέσεων εργασίας.
Απόφαση για ακτοπλοϊκή σύνδεση
Το Περιφερειακό Συμβούλιο επίσης ομόφωνα επικαιροποιεί προγενέστερη απόφασή του για ενεργοποίηση καθημερινής και καθ΄όλο το έτος ακτοπλοϊκής σύνδεσης Ιθάκη – Σάμη – Πάτρα και απαιτεί από το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας να λάβει όλα τα μέτρα και να εξεύρει τον τρόπο για την υλοποίηση.
Οι παρατάξεις που εισηγήθηκαν
Της τοποθέτησης του Περιφερειάρχη Ιονίων Νήσων είχαν προηγηθεί οι δύο εισηγητικές τοποθετήσεις των κ.κ. Καλούδη και Γουλή.
Τα ζητήματα της ελλιπούς συγκοινωνίας, της έλλειψης νερού και βιολογικού και της υποστήριξης αρχαιολογικών ερευνών καθώς και της μείωσης της τουριστικής κίνησης έθεσε ο επικεφαλής της παράταξης «Επτανησιακή Αναγέννηση» κ. Γιώργος Καλούδης, ο οποίος αναφέρθηκε και σε ζητήματα καθαριότητας κυρίως του λιμανιού στο Βαθύ, συναντώντας την αντίδραση του Δήμαρχου κ. Στανίτσα ο οποίος απάντησε ότι τόσο το λιμάνι στο Βαθύ είναι πεντακάθαρο όσο και όλη η Ιθάκη, χαρακτηρίζοντάς την ένα από τα πιο καθαρά νησιά.
Τα θέματα της ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας έθεσε ο επικεφαλής της ΛΑΣΥ κ. Θόδωρος Γουλής καυτηριάζοντας την τελετή εγκαινίων που έκανε η προηγούμενη περιφερειακή αρχή Σπύρου στο λιμάνι του Πισαετού χωρίς να εκτελέσει όμως το έργο. Ο κ. Γουλής επιπρόσθετα αναφέρθηκε στην ταλαιπωρία που επέφερε η διακοπή στην ακτοπλοϊκή σύνδεση Ιθάκη – Σάμη – Πάτρα, στους ενδεχόμενους κινδύνους από κατολισθήσεις εξαιτίας των σεισμών καθώς και την αναγκαιότητα ολοκλήρωσης των ανασκαφικών εργασιών και ανάδειξης των αρχαιολογικών ευρημάτων.