Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις για την υποβάθμιση και απαξίωση της Δημόσιας Ναυτικής Εκπαίδευσης: το αμφιθέατρο της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) Ασπροπύργου πλημμυρισμένο με βρόχινα νερά!*
Οι δόκιμοι αξιωματικοί των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) εξακολουθούν να μη βρίσκουν πλοίο να πραγματοποιήσουν τα εκπαιδευτικά τους ταξίδια, ιδιαίτερα το δεύτερο, το οποίο δεν είναι επιδοτούμενο και ο μισθός των δοκίμων καταβάλλεται από τους πλοιοκτήτες. Ακόμα περισσότερα προβλήματα αντιμετωπίζουν οι γυναίκες σπουδάστριες.
Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης, η οποία υφίσταται πολλά χρόνια τώρα, χωρίς όμως κάποιος να έχει δώσει λύση, είναι για όσους δεν μπορούν να πραγματοποιήσουν το Α ταξίδι να κινδυνεύουν ακόμα και με διαγραφή από τις σχολές τους, ενώ για αυτούς που δεν βρίσκουν μπάρκο για το Β ταξίδι να μην μπορούν να εξασκήσουν το επάγγελμα του ναυτικού – έτσι αυξάνεται κατακόρυφα η ανεργία.
Διευκρινίζεται ότι οι σπουδαστές στις ΑΕΝ πλοίαρχοι-μηχανικοί είναι υποχρεωμένοι να παρακολουθούν πρακτική εκπαίδευση δύο εξαμήνων πάνω σε εμπορικά πλοία (Α και Β εκπαιδευτικό ταξίδι).
Η διαφορά τού Α με το Β εκπαιδευτικό ταξίδι είναι ότι ο δόκιμος στο πρώτο ναυτολογείται με την ιδιότητα του εκπαιδευόμενου σπουδαστή, η οποία δεν περιλαμβάνεται στις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας (ΣΣΕ), και αντί για αμοιβή λαμβάνει μηνιαίο εκπαιδευτικό επίδομα πρακτικής άσκησης, περίπου 880 ευρώ, επί του οποίου καθορίζονται και οι ασφαλιστικές εισφορές.
Στο δεύτερο ταξίδι, ο δόκιμος αξιωματικός είναι μέλος του πληρώματος και αμείβεται βάσει της ΣΣΕ από τον εργοδότη-πλοιοκτήτη.
Βροχή οι καταγγελίες
Το θέμα ξαναφέρνει στην επικαιρότητα η Πανελλήνια Ενωση Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΜΕΝ) έπειτα από επανειλημμένες καταγγελίες σπουδαστών των ΑΕΝ.
Εφοπλιστές και κυβέρνηση, όπως υποστηρίζει η διοίκηση της ΠΕΜΕΝ, δεν εφαρμόζουν το Π.Δ. 251/1999 και συγκεκριμένα το άρθρο 2, παρ. 3, το οποίο αναφέρει ότι «οι εφοπλιστικές ενώσεις υποχρεούνται να εξασφαλίσουν τον απαιτούμενο αριθμό πλοίων και να δέχονται τους σπουδαστές που αποστέλλονται από τις ΑΕΝ για ναυτολόγηση».
Η ναυτολόγηση των εκπαιδευόμενων σπουδαστών γίνεται υπό την εποπτεία του υπουργείου Ναυτιλίας.
Οι ναυτεργάτες σημειώνουν ότι με τη σημερινή κατάσταση επιβεβαιώνεται η καταγγελία τους στις 15-7-2013 στην οποία ανέφεραν ότι το «γραφείο σταδιοδρομίας» που θεσμοθετήθηκε με τον νόμο 4150/2013 είναι μια «φούσκα παραπλάνησης και αισχρής εκμετάλλευσης» και δεν δημοσιοποιεί στοιχεία.
Αντίθετα, εκδίδει έγγραφα «μη προσφερομένου δοκίμου» τα οποία χρησιμοποιούν οι εφοπλιστικές εταιρείες στο ΝΑΤ για να απαλλάσσονται από πρόστιμα που καθορίζει ο Ν. 4150/2013 άρθρο 21 λόγω μη ναυτολόγησης δοκίμου που επιβάλλει ο όρος 8 των εγκριτικών πράξεων νηολόγησης του Ν. 2687/1953.
Το υπουργείο Ναυτιλίας και οι υπηρεσίες του γνωρίζουν πόσοι εισάγονται κάθε χρόνο στις ΑΕΝ και πόσοι από τους σπουδαστές κάνουν τα εκπαιδευτικά ταξίδια, υποστηρίζουν οι ναυτεργάτες.
*Τις φωτογραφίες έδωσε στη δημοσιότητα η Πανελλήνια Ενωση Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΜΕΝ), όταν κατά τη διάρκεια σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε στις 25 Οκτωβρίου, με πρωτοβουλία του Σπουδαστικού Συλλόγου ΑΕΝ Ασπροπύργου και συμμετοχή του γραμματέα της ΠΕΜΕΝ για τους νεοεισαχθέντες πλοιάρχους και μηχανικούς, ήρθαν αντιμέτωποι με αυτήν την εικόνα.