07:02 | 30 Ιαν. 2018 | tvxs
Όλοι οι μη Αφρικανοί άνθρωποι που είναι ζωντανοί σήμερα, πιστεύεται ότι προέρχονται από τη μικρή ομάδα – μερικοί επιστήμονες κάνουν λόγο για όχι περισσότερες από 200 ψυχές – που επέζησαν και πέρασαν από την Αφρική στην Ασία πριν εξαπλωθούν στις τέσσερις γωνιές του κόσμου. Ήταν οι πρώτοι μετανάστες.
Στο στενό του Μπαμπ ελ Μαντέμπ
Το Μπαμπ ελ Μαντέμπ πάνω σε ένα ναυτικό χάρτη, αποτελείται από γραμμές και κουκκίδες. Είναι ένα στρατηγικό, κομβικό σημείο μέσω του οποίου περνάει σχεδόν όλο το ναυτιλιακό εμπόριο μεταξύ Ευρώπης και Ασίας. Σύμφωνα με το Politico, κάθε χρόνο περνούν από τα στενά περίπου 25.000 πλοία, περίπου 700 δισεκατομμύρια δολάρια σε εμπορεύματα και σχεδόν 2 δισεκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου.
Εκτός από τα εμπορικά, ομοίως περνούν τα πλοία με την ανθρωπιστική βοήθεια για την Υεμένη, στην οποία αυτή τη στιγμή μαίνεται εμφύλιος και η οποία βρίσκεται αντιμέτωπη με ένα μεγάλο λιμό. Στο στενό υπάρχει όμως κι ένας υπόγειο κόσμος, ένα μυστικό ρεύμα από το οποίο περνούν πειρατές, αντάρτες, ψαράδες, μετανάστες και πρόσφυγες, δύτες και ναύτες.
Ο εμφύλιος της Υεμένης
Πλέον σχεδόν κάθε εβδομάδα, πετρελαιοφόρα και εμπορικά πλοία δέχονται πυραυλικές επιθέσεις από τις ακτές της Υεμένης. Όλα αυτά ξεκίνησαν το 2015 όταν η Σαουδική Αραβία και οι σύμμαχοί της ξεκίνησαν στρατιωτική επέμβαση στη χώρα.
Ο σαουδαραβικός συνασπισμός (συνολικά εννέα κυρίως σουνιτικά αραβικά κράτη), με τη στήριξη των ΗΠΑ, υποστηρίζουν τη διεθνώς αναγνωρισμένη κυβέρνηση του προέδρου Αμπντ αλ-Ραμπ Μανσούρ αλ-Χαντί και τα στρατεύματα που είναι πιστά σε αυτόν, ενάντια στους σιίτες αντάρτες Χούτι που στηρίζουν τον – επί τρεις δεκαετίες – πρώην πρόεδρο της χώρας Αλί Αμπντουλάχ Σαλέχ.
Ο συνασπισμός θεωρεί ότι το Ιράν βρίσκεται πίσω από τους αντάρτες Χούτι επιδιώκοντας να ελέγξει το Μπαμπ ελ Μαντέμπ. Οι ΗΠΑ δεν θέλουν με τίποτα να χάσουν τον έλεγχο του στενού και οι Σαουδάραβες σύμμαχοί τους φρόντισαν πρώτα απ’ όλα το 2015 να καταλάβουν το νησί Περίμ. Πρόκειται για ένα μικρό νησάκι στη μέση του Μπαμπ ελ Μαντέμπ που δημιουργεί δυο φυσικούς θαλάσσιους δρόμους. Στο ίδιο νησί τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα έχτισαν γρήγορα έναν αεροδιάδρομο.
Διαβάστε επίσης – Υεμένη: Το «Βιετνάμ» της Σαουδικής Αραβίας
Στο Τσιμπουτί
Μόλις 14 μίλια μακριά στο Ρας Σιγιάν του Τσιμπουτί, υπάρχει ένας διαφορετικός κόσμος. Μια κινεζική εταιρεία σχεδιάζει να κατασκευάσει εκεί ένα πολυτελές ξενοδοχείο στην απομονωμένη παραλία πίσω από το ακρωτήρι. Ένα νέο διεθνές αεροδρόμιο που χρηματοδοτείται επίσης από Κινέζους επενδυτές σχεδιάζεται να δημιουργηθεί σε ένα άλλο κομμάτι της χερσονήσου.
Στο σημείο αυτό μπορεί κανείς να δει σκάφη με ψαράδες ή και σκάφη με πρόσφυγες από την Υεμένη που περνούν από εκεί γνωρίζοντας ότι κατά πάσα πιθανότητα κανείς δεν θα τους εμποδίσει. Η αφρικανική ακτή είναι ένα μέρος ακατοίκητο γεμάτο ερήμους και ηφαιστειακά πετρώματα. Καμιά παράδοση ιστιοπλοΐας δεν αναπτύχθηκε ποτέ. Για τους Υεμένιους και γενικά τους ψαράδες αξίζει να έρθουν σε αυτή την πλευρά για να επωφεληθούν από τα άφθονα ψάρια.
Πέρασμα προσφύγων
Από εκεί περνούν επίσης όσοι θέλουν να οδηγήσουν τις οικογένειές τους στην ασφάλεια του στρατοπέδου προσφύγων στο Ομπόκ ή να οδηγήσουν ανθρώπους πίσω στην Υεμένη ή ίσως να πουλήσουν khat – ένα φυτό που όταν το μασάς δημιουργεί ευφορία – ή και να μεταφέρουν χρήματα από την μια πλευρά στην άλλη.
Το Μπαμπ ελ Μαντέμπ είναι ένα σπάνιο μέρος, όπου οι πρόσφυγες μπορούν ελεύθερα να μετακινούνται και προς τις δυο κατευθύνσεις. Οι Υεμένιοι μπορούν από εκεί να ξεφύγουν από τον βίαιο πόλεμο και τους αποκλεισμούς αλλά δεν είναι οι μόνοι. Οι Αιθίοπες συχνά ξεκινούν να κάνουν – από την αντίστροφη – μια παλιά διαδρομή από την φτωχή τους χώρα προς τη Σαουδική Αραβία και τον Κόλπο για να φτάσουν στην έξοδο από την Αφρική.
Τα εμπόδια είναι πολλά. Πολλοί έχουν πνιγεί σε αυτό το ταξίδι ενώ αν τα καταφέρουν θα πρέπει να περάσουν μέσα από την εμπόλεμη Υεμένη με κίνδυνο να πιαστούν αιχμάλωτοι από τους ένοπλους πολιτοφύλακες. Συνήθως δεν γνωρίζουν ότι υπάρχει καν αυτός ο κίνδυνος αφού οι μόνες ειδήσεις που μαθαίνει κανείς στην Αιθιοπία προέρχονται από όσους κατάφεραν να επιζήσουν.
Στρατηγική σημασία
Όλα αυτά συμβαίνουν τώρα στο Μπαμπ ελ Μαντέμπ, ένα στενό που πραγματικά έχει τεράστια σημασία για πλήθος χωρών και συμμαχιών, πολύ περισσότερων από αυτές που το περιβάλλουν. Έχει υπάρξει εν μέσω πυρών στο παρελθόν. Καθώς η κατάσταση στην Υεμένη επιδεινώνεται το στενό εκτίθεται ξανά και αρκετοί αναλυτές εκτιμούν ότι υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να μετατραπεί σε ζώνη συγκρούσεων μεταξύ των αντιμαχόμενων πλευρών και χωρών που παλεύουν για την επιρροή τους ή για την διαίρεση των ζωνών επιρροής στο κομβικό αυτό σημείο.
Εκτός δυο αντιμαχόμενες πλευρές στον πόλεμο της Υεμένης, μια τελευταία εξέλιξη είναι η ισχυρή και δημόσια παρουσία της Τουρκίας στην Ερυθρά Θάλασσα μέσω της πρόσφατης ενίσχυσης των σχέσεών της με το Σουδάν. Το στενό παράλληλα είναι ιδιαίτερα σημαντικό για την Αίγυπτο καθώς από εκεί μπαίνει το εισαγόμενο υγροποιημένο φυσικό αέριο από το οποίο εξαρτάται η χώρα. Ένα δεξαμενόπλοιο την εβδομάδα διέρχεται από το στενό μόνο γι’ αυτό το σκοπό.
Παράλληλα πάρα πολλές χώρες έχουν ναυτική δύναμη στην περιοχή. Στο Τζιμπουτί υπάρχουν γαλλικές και αμερικανικές βάσεις καθώς και ιαπωνικές και κινεζικές εγκαταστάσεις. Η Σαουδική Αραβία επίσης προσπαθεί να αποκτήσει βάση στο σημείο ενώ τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα έχουν μια δική τους στο λιμάνι της Μπερμπέρα στην Σομαλιλάνδη. Και το Ισραήλ πιστεύεται ευρέως ότι έχει περιπολικά σκάφη στο σημείο με βάσεις σε νησιά της Ερυθραίας ακριβώς βόρεια του στενού.
Στο μεταξύ, όσο περισσότερες επιθέσεις σε πλοία σημειώνονται, τόσο μεγαλύτερη είναι η πιθανότητα διεθνοποίησης της σύγκρουσης. H δεξαμενή σκέψης του Ινστιτούτου Ουάσιγκτον για την Πολιτική στην Εγγύς Ανατολής, ανέφερε από τον περασμένο Μάρτιο ότι σε μια τέτοια περίπτωση το Ναυτικό των ΗΠΑ θα έπρεπε αναγκαστικά να αναλάβει την προσπάθεια διασφάλισης της ελευθερίας διέλευσης. Οι ΗΠΑ έχουν κάθε λόγο να ενδιαφέρονται.
Και φυσικά δεν είναι οι μόνοι. Σε ένα έγγραφο του 2014, η Αμερικανική Υπηρεσία Πληροφοριών για την Ενέργεια ανέφερε ότι η παρεμπόδιση αυτών των πλωτών οδών, ακόμη και προσωρινά, μπορεί να οδηγήσει σε σημαντική αύξηση του ενεργειακού κόστους και των παγκόσμιων τιμών ενέργειας. Αν παρεμποδιζόταν η μετάβαση των πλοίων από το στενό, αυτά δεν θα είχαν καμιά άλλη εναλλακτική λύση παρά να ταξιδέψουν γύρω από το νότιο άκρο της Αφρικής για να φτάσουν στην Ευρώπη και την Αίγυπτο.
Εν ολίγοις, ο χαρακτηρισμός κέντρο του κόσμου είναι, εν πολλοίς, δικαιολογημένος από τα εμπορικά, οικονομικά και άλλα συμφέροντα στην περιοχή. Συμμαχίες χτίζονται και σύμμαχοι διαγκωνίζονται πάνω από έναν μικρό θαλάσσιο διάδρομο και οι συγκρούσεις εκεί θέτουν σε κόκκινο συναγερμό όχι μόνο τη Μέση Ανατολή αλλά και ολόκληρο τον κόσμο. Γι’ αυτό και η Υεμένη έχει τόσο τεράστια στρατηγική σημασία αφού κάθεται ακριβώς πάνω στις «Πύλες των Δακρύων».