Βασίλης Μαθιουδάκης
02.03.2018, 16:00 | εφσυν
«Ο φόβος δεν θα νικήσει». Με αυτό το σύνθημα, άνθρωποι των Γραμμάτων και της Τέχνης, συλλογικότητες της εξωκοινοβουλευτικής Αριστεράς και της αναρχίας, προσωπικότητες από τον χώρο του ΣΥΡΙΖΑ συγκεντρώθηκαν, χθες, έξω από το θέατρο Ακροπόλ.
Στη συγκέντρωση ενάντια στον σκοταδισμό, τη μισαλλοδοξία και τη φίμωση της ελεύθερης καλλιτεχνικής έκφρασης έδωσαν το «παρών» όλα τα σωματεία των καλλιτεχνών: η Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος-Ακροάματος, τα σωματεία των χορευτών, των τραγουδιστών, των ηθοποιών, των τεχνικών.
Οι καλλιτέχνες συγκεντρώθηκαν όχι μόνο για να υπερασπιστούν τους συναδέλφους τους που δέχονται καθημερινά επιθέσεις από μια χούφτα φανατικούς κι ένα μπαράζ μηνύσεων από μητροπολίτες, αλλά και για να αναδείξουν πόσο επικίνδυνα είναι τέτοιου είδους φαινόμενα σε μια εποχή που η ακροδεξιά ρητορική κερδίζει έδαφος σε παγκόσμιο επίπεδο.
«Πολεμούν το έργο, χωρίς να το έχουν δει καν!»
Ο 29χρονος Αιμιλιανός Σταματάκης θεωρείται ο σταρ των μιούζικαλ: μέσα σε μόλις έναν χρόνο πρωταγωνίστησε στην Evita, στο Hair και τώρα στο Jesus Christ Superstar.
Με τα μακριά μαλλιά του και τη χαλαρή εμφάνιση είναι σίγουρα ένας Χριστός που δεν μοιάζει με ό,τι έχουμε συνηθίσει – όπως και η ελληνική εκδοχή της παράστασης (με σκηνικό που θυμίζει Εξάρχεια και τις συγκρούσεις των ΜΑΤ με διαδηλωτές, που θυμίζουν τα πρώτα μνημονιακά χρόνια) δεν μοιάζει με την αρχική, πολυβραβευμένη ροκ όπερα των Andrew Lloyd Webber και Tim Rice.
Πώς αντιμετωπίζει αυτός ο νέος, ταλαντούχος άντρας τους πιστούς που του σέρνουν τον εξάψαλμο;
«Είμαστε σε όλα μια βαθιά διχασμένη κοινωνία», μας λέει στις κουίντες του θεάτρου. «Πολεμούν το έργο, χωρίς να το έχουν δει καν! Θέλω να καλέσω και τους τρεις μητροπολίτες που έκαναν τη μήνυση στην παράστασή μας – γιατί η μήνυσή τους δεν νομίζω ότι θα φτάσει καν μέχρι εμάς, θα την απορρίψει ο εισαγγελέας ως αβάσιμη. Επικαλούνται κάτι ξεχασμένα άρθρα του Ποινικού Κώδικα, που δεν ισχύουν πουθενά αλλού στον δυτικό κόσμο. Οσο για τους ανθρώπους που μαζεύονται απ’ έξω, είμαι πολύ καχύποπτος. Είναι τόσο γελοίο αυτό που συμβαίνει, που μπορεί να υποκρύπτει και κάτι άλλο, μπορεί και να πληρώνονται για να τα κάνουν όλα αυτά. Αλλά από αυτού του είδους τον σκοταδισμό -που είναι τουλάχιστον προφανής- φοβάμαι περισσότερο το σκοτάδι που είναι κρυμμένο στο φως, στη “λάμψη” του λάιφ στάιλ, στα μίντια, στην τηλεόραση, στα σκουπίδια που μας ταΐζουν».
«Αυτό που συμβαίνει είναι παρωδία»
Το παιδικό του όνειρο ήταν να γίνει μουσικός ή ιερέας. Εξελίχθηκε σε έναν από τους πιο ταλαντούχους τραγουδιστές της γενιάς του και, εν έτει 2018, ρασοφόροι τον κυνηγούν.
Ο 35χρονος Ησαΐας Ματιάμπα παίζει τον ρόλο του Ιούδα δίπλα στον επαναστάτη Χριστό. Πώς του φαίνονται οι αντιδράσεις των μητροπολιτών;
«Αυτό που συμβαίνει έξω από το θέατρο είναι παρωδία – άνθρωποι που εμφανίζονται ως υπέρμαχοι του χριστιανισμού, φέρονται εντελώς αντιχριστιανικά. Οσο για τους ιεράρχες, το γεγονός ότι κατέχουν αξιώματα δεν σημαίνει ότι έχουν και δίκιο. Δεν θα είναι η πρώτη φορά που συμπεριφέρονται παράλογα».
Ο Ματιάμπα αναφέρεται στα άρθρα του Ποινικού Κώδικα που έδωσαν το άλλοθι στους μητροπολίτες να στήσουν μια βιομηχανία αγωγών εναντίον της παράστασης:«Οι νόμοι -ο ποινικός κώδικας εν προκειμένω- πρέπει να προσαρμόζονται στην κοινωνία και την εποχή τους».
Ο Ησαΐας, που γεννήθηκε από Ελληνίδα μητέρα και πατέρα από το Ζαΐρ (και στοχοποιήθηκε από κάποιους φανατικούς και γι’ αυτό), δεν θεωρεί ότι οι επιθέσεις στο Ακροπόλ έχουν φασιστικό υπόβαθρο, αφού εκτιμά ότι «και το 1995 να ανέβαινε το έργο, όταν η Χρυσή Αυγή ήταν ανύπαρκτη, πάλι οι ίδιοι άνθρωποι θα αντιδρούσαν».
Ο Ματιάμπα εκτιμά ότι «το πρόβλημά μας είναι πως είμαστε μια κοινωνία που χρόνια τώρα ανέχεται τα πάντα, τα ίδια ψέματα, τις ίδιες μπαρούφες, τα ίδια σκατά» και η παράσταση «μας καλεί να προβληματιστούμε, να σκεφτούμε, να αγαπήσουμε τον εαυτό μας σαν τον διπλανό μας».