
Πολλά γράφονται και ακόμα περισσότερα λέγονται για το προσφυγικό ζήτημα. Κατέχοντας μια σταθερή θέση στην πολιτική και δημοσιογραφική επικαιρότητα, η προσφυγική κρίση παγιώνεται στην ευρωπαϊκή κοινωνική συνείδηση ως ένα φαινόμενο πολυποίκιλο και αινιγματικό.
Αυτό διαφαίνεται και από τα τελευταία επίσημα στοιχεία του Ευρωβαρόμετρου το φθινόπωρο του 2017, τα οποία αναδεικνύουν το μεταναστευτικό ζήτημα μαζί με την τρομοκρατία με ποσοστό 39% στην πρώτη θέση των βασικών θεμάτων που απασχολούν και ανησυχούν τους Ευρωπαίους πολίτες.
Η έκταση και η ένταση της προσφυγικής κρίσης έχουν αφήσει ανεξίτηλα σημάδια στην κοινωνία, ανάμεικτα με αντιφατικά συναισθήματα αδιέξοδου ανθρωπισμού και φόβου για το μέλλον. Τι φαινόμενο όμως είναι το προσφυγικό ζήτημα και πώς το αντιμετωπίζει η Ευρωπαϊκή Ενωση τελικά;
«Not seeing the forest for the trees», μια τυπική αγγλοσαξονική έκφραση, η οποία χρησιμοποιείται για να δηλωθεί η αδυναμία της συνολικής κατανόησης ενός φαινομένου, θα μπορούσε να είναι χαρακτηριστική για μια κριτική απάντηση της θεώρησης της αντιμετώπισης της προσφυγικής κρίσης από την Ευρωπαϊκή Ενωση.
Ενώ είχε ήδη χαραχτεί από το 1999 στο Τάμπερε μια συγκεκριμένη πορεία για την εγκαθίδρυση και την εναρμόνιση των προδιαγραφών ενός Κοινού Ευρωπαϊκού Συστήματος Ασύλου, η όξυνση της προσφυγικής κρίσης το 2015 οδήγησε, τον Οκτώβριο του ίδιου έτους, την επιτροπή Juncker να εισαγάγει μια ευρωπαϊκή ατζέντα 10 σημείων για το προσφυγικό δηλώνοντας την επιτακτική ανάγκη να δράσουμε από κοινού.
Ας ξεκινήσουμε όμως από τη βασική έννοια, εκείνη του πρόσφυγα, η οποία δηλώνει το πρόσωπο που συγκεντρώνει τις προϋποθέσεις του σχετικού ορισμού βάσει της Σύμβασης της Γενεύης του 1951¹.
Παρότι η ιδιότητα του πρόσφυγα συνεπάγεται αυτομάτως δικαιώματα και υποχρεώσεις, χρειάζεται η διαμεσολάβηση ενός κράτους, το οποίο θα πρέπει να τον αναγνωρίσει μέσω θεσμοθετημένης διαδικασίας, προκειμένου να μπορέσει να τα ασκήσει στην πράξη.
Στο σημείο αυτό ξεκινάει ένας ευρύς διάλογος και πολλές φορές, μια οξεία αντιπαράθεση για τον σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, την απειλή, την ασφάλεια, την ενσωμάτωση, τη διαχείριση της κρίσης και πολλά άλλα πολιτικά και κοινωνικά φαινόμενα που αλληλοσυνδέονται και προσδιορίζονται από το προσφυγικό ζήτημα.
Κάθε κράτος ή δεν έχει ή έχει ήδη ένα υπάρχον θεσμικό και διοικητικό πλαίσιο διαχείρισης των παραπάνω θεμάτων, ενώ, στην Ε.Ε., υφίσταται και ένα ευρωπαϊκό πλαίσιο στο οποίο καλείται να εναρμονιστεί.
Τους τελευταίους δύο μήνες του 2017, η Ε.Ε. παρουσίασε τα αποτελέσματα της υλοποίησης των στρατηγικών αποφάσεων που έλαβε για το προσφυγικό στη διετία 2015-2017.
Οι τέσσερις βασικοί πυλώνες διαχείρισης της κρίσης: Ο μηχανισμός μετεγκατάστασης² (Relocation), ο μηχανισμός επανεγκατάστασης³ (Resettlement), η δήλωση της Ε.Ε. με την Τουρκία (E.U.-Turkey Statement) και ο Κανονισμός του Δουβλίνου με τις αναθεωρήσεις του υλοποιούνται μέσω των προγραμμάτων των τριών βασικών χρηματοδοτικών μηχανισμών: AMIF⁴ και ISF⁵, EMAS AMIF⁶, καθώς και την ενίσχυση των προγραμμάτων διαφόρων φορέων με προβλεπόμενο ύψος χρηματοδότησης τα 9,6 δισ. ευρώ για την περίοδο 2015-2018.
Αναφορικά με το Relocation έχουν μετεγκατασταθεί επιτυχώς 31.503 άνθρωποι σε ευρωπαϊκά κράτη (21.238 από Ελλάδα⁷ και 10.265 από Ιταλία) έως τον Νοέμβριο του 2017, ενώ το Resettlement βοήθησε 25.980 ωφελούμενους.
Τα στοιχεία επίσης αναφέρουν ότι η δήλωση Ε.Ε.-Τουρκίας έχει μειώσει το φαινόμενο της παράτυπης μετανάστευσης κατά 97% καθώς και τους πνιγμούς στην ανατολική Μεσόγειο και θεωρείται «επιτυχής», παρ’ όλο που οι πνιγμοί συνεχίζονται αμείωτοι στην κεντρική και δυτική Μεσόγειο⁸.
Αν όμως απέναντι στα στατιστικά στοιχεία αντιπαραβάλουμε την έννοια της αλληλεγγύης και της κοινής ευθύνης μεταξύ των κρατών-μελών της Ε.Ε., η εικόνα αντιστρέφεται, κάνοντάς μας να αναρωτιόμαστε αν μπορούμε να δράσουμε από κοινού για το προσφυγικό ζήτημα, αλλά και αν μπορούμε να δράσουμε εντέλει για έναν κοινό σκοπό.
*Υπηρεσία Ασύλου/Υπ. Μεταναστευτικής Πολιτικής