Ανατροπή υπήρξε τελικά στο θέμα της ψήφισης του άρθρου 3 του Συντάγματος, που αφορά τις σχέσεις Κράτους – Εκκλησίας. Αρχικές πληροφορίες ανέφεραν πως στο πλαίσιο της ψηφοφορίας για τη Συνταγματική Αναθεώρηση, το εν λόγω άρθρο είχε συγκεντρώσει 150 ψήφους, μία λιγότερη από τις 151 που απαιτούνται για να τεθεί προς αναθεώρηση. Ωστόσο, όπως αποδείχθηκε, είχε γίνει λάθος στην καταμέτρηση και ο πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης ανακοίνωσε επίσημα πως το άρθρο 3 έλαβε τις απαιτούμενες ψήφους και κρίνεται τελικά αναθεωρητέο.

Ειδικότερα, σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε ο κ. Βούτσης από το βήμα της Βουλής, το άρθρο 3 έλαβε τις εξής ψήφους:

  • Η πρώτη παράγραφος έλαβε 151 ψήφους υπέρ της αναθεώρησης, 101 ψήφους κατά, και 19 παρών.
  • Η δεύτερη παράγραφος έλαβε 151 ψήφους υπέρ, 102 κατά και 19 παρών.
  • Η τρίτη παράγραφος έλαβε 167 υπέρ, 101 κατά και 4 παρών.
  • Τέλος, η ερμηνευτική δήλωση έλαβε 153 υπέρ, 115 κατά και 4 παρών.

Πηγές από το Μαξίμουσχολιάζοντας τα δημοσιεύματα που βάσει των αρχικών πληροφοριών έκαναν λόγο για «ήττα του Πρωθυπουργού», σημείωσαν με νόημα: «Κάποιοι φαίνεται πως βιάστηκαν να πανηγυρίσουν και να καταγράψουν ήττα του Πρωθυπουργού και της κυβέρνησης στο θέμα της Συνταγματικής Αναθεώρησης, χωρίς να περιμένουν την επίσημη ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της καταμέτρησης. Αποδεικνύεται για ακόμη μία φορά η αγωνία τους να καταγράψουν έστω και μία πολιτική ήττα μίας κυβέρνησης, που προχωρά αλλάζοντας τη χώρα».

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, το εν λόγω άρθρο δεν το ψήφισαν από τον ΣΥΡΙΖΑ η Νίνα Κασιμάτη και ο Γιάννης Μιχελογιαννάκης. Αν και δεν τίθεται θέμα «ανταρσίας», καθώς δεν υπήρξε ζήτημα κομματικής πειθαρχίας, αξίζει να σημειωθεί πως το εν λόγω άρθρο έχει βαρύνουσα σημασία για τον ΣΥΡΙΖΑ. Υπενθυμίζεται επίσης πως βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, όπως οι Ν. Φιλης και Ν. Ξυδάκης, είχαν χαρακτηρίσει ως άτολμη την τροποποοίηση του άρθρου 3, ζητώντας πιο ριζοσπαστικές τροποποιήσεις ή αλλαγές, ώστε να υπάρξει πλήρης διαχωρισμός Κράτους-Εκκλησίας.

Σημειώνεται πως συνολικά, από την ψηφοφορία για την Συνταγματική Αναθεώρηση, απουσίασαν 26 βουλευτές. Πρόκειται για 18 από τους 19 βουλευτές της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, καθώς όπως έχει ανακοινώσει ο εκπρόσωπος του κόμματος Ανδρέας Λοβέρδος, θα ψήφιζε μόνο ένας ώστε να φανεί πως τάσσεται η κοινοβουλευτική ομάδα σε κάθε μια από τις προτάσεις και οι υπόλοιποι θα απέχουν για να μην σχηματιστεί ο αριθμός 180 σε καμία πρόταση ώστε να μην δοθεί λευκή επιταγή στην πλειοψηφία της αναθεωρητέας Βουλής.

Οι υπόλοιποι βουλευτές που απείχαν της ψηφοφορίας είναι: Πάνος Καμμένος, Βασίλης Λεβέντης,  Μάριος Γεωργιάδης, Δημήτρης Καβαδέλλας, Αναστάσιος Μεγαλομύστακας  (δηλαδή όλοι της Ενωσης Κεντρώων πλην Γιάννη Σαρίδη) καθώς και οι Στάθης Παναγούλης,  Αριστείδης Φωκάς  και Γιώργος Κασαπίδης.

Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ

Στην πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για την αναθεώρηση του άρθρου 3 του Συντάγματος προβλέπεται να επισημαίνεται ότι «η Ελληνική Πολιτεία είναι θρησκευτικά ουδέτερη. Επικρατούσα θρησκεία στην Ελλάδα είναι η Ορθόδοξη Εκκλησία» με την προσθήκη ερμηνευτικής δήλωσης ότι «ο όρος επικρατούσα θρησκεία δεν αποτελεί αναγνώριση επίσημης κρατικής θρησκείας και δεν επιφέρει καμία δυσμενή συνέπεια σε βάρος άλλων θρησκευμάτων και γενικότερα στην απόλαυση του δικαιώματος της θρησκευτικής ελευθερίας». Επίσης καταργείται η απαγόρευση της μετάφρασης της Αγίας Γραφής σε άλλο γλωσσικό τύπο. Προτείνει επίσης αλλαγές στις προβλέψεις για την ορκωμοσία των κρατικών αξιωματούχων και δημοσίων λειτουργών κι υπαλλήλων ώστε να γίνει με πολιτικό όρκο, ενώ σε κάθε άλλη περίπτωση ο υπόχρεος επιλέγει αν θα δώσει πολιτικό ή θρησκευτικό όρκο. Επίσης προτείνονται αλλαγές στο όρκο του Προέδρου της Δημοκρατίας και των βουλευτών ώστε να δίνουν πολιτικό όρκο.

Το άρθρο 3 του υφισταμένου Συντάγματος αναφέρει τα εξής:

  1. Eπικρατούσα θρησκεία στην Eλλάδα είναι η θρησκεία της Aνατολικής Oρθόδοξης Eκκλησίας του Xριστού. H Oρθόδοξη Eκκλησία της Eλλάδας, που γνωρίζει κεφαλή της τον Kύριο ημών Iησού Xριστό, υπάρχει αναπόσπαστα ενωμένη δογματικά με τη Mεγάλη Eκκλησία της Kωνσταντινούπολης και με κάθε άλλη ομόδοξη Eκκλησία του Xριστού τηρεί απαρασάλευτα, όπως εκείνες, τους ιερούς αποστολικούς και συνοδικούς κανόνες και τις ιερές παραδόσεις. Eίναι αυτοκέφαλη, διοικείται από την Iερά Σύνοδο των εν ενεργεία Aρχιερέων και από τη Διαρκή Iερά Σύνοδο που προέρχεται από αυτή και συγκροτείται όπως ορίζει ο Kαταστατικός Xάρτης της Eκκλησίας, με τήρηση των διατάξεων του Πατριαρχικού Tόμου της κθ΄ (29) Iουνίου 1850 και της Συνοδικής Πράξης της 4ης Σεπτεμβρίου 1928.
  2. Tο εκκλησιαστικό καθεστώς που υπάρχει σε ορισμένες περιοχές του Kράτους δεν αντίκειται στις διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου.
  3. Tο κείμενο της Aγίας Γραφής τηρείται αναλλοίωτο. H επίσημη μετάφρασή του σε άλλο γλωσσικό τύπο απαγορεύεται χωρίς την έγκριση της Aυτοκέφαλης Eκκλησίας της Eλλάδας και της Mεγάλης του Xριστού Eκκλησίας στην Kωνσταντινούπολη.