Μήπως, τελικά, αποδειχθεί ότι οι τηλεθεάσεις των συνεντεύξεων των πολιτικών αρχηγών προσφέρονται για πολύ ασφαλέστερα συμπεράσματα σχετικά με τις πραγματικές διαθέσεις του εκλογικού σώματος;
Ως βέβαιος νικητής των επόμενων εκλογών εμφανίζεται ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Προκειμένου να μας πείσουν, τα media που θέλουν να είναι από τώρα αρεστά στον «επόμενο πρωθυπουργό της χώρας» επιστρατεύουν ορυμαγδό δημοσκοπήσεων και εταιρειών που έχουν, κατά καιρούς, εκτοξεύσει την ψαλίδα ακόμη και στις 20 μονάδες.
Μάλιστα… Ας μην επαναλάβουμε εδώ την –πολύ εύλογη- κριτική για το πόσο έξω έχουν πέσει οι δημοσκοπήσεις (ειδικά συγκεκριμένων εταιρειών) στις τελευταίες αναμετρήσεις, ούτε πόσο επιμένουν να υποεκτιμούν τα εκλογικά ποσοστά του ΣΥΡΙΖΑ. Για το θέμα αυτό, τα είπε όλα ο Αλέξης Τσίπρας: είμαι συνηθισμένος να χάνω στις δημοσκοπήσεις και να κερδίζω στην κάλπη.
Ας αναρωτηθούμε, όμως: Μα, αν είχαν δίκιο οι δημοσκοπήσεις που θέλουν τη ΝΔ πολύ μπροστά από τον ΣΥΡΙΖΑ, αυτό δεν θα ήταν λογικό να αποτυπώνεται και στις τηλεθεάσεις που καταγράφουν οι συνεντεύξεις των δύο πολιτικών αρχηγών; Δεν θα περίμενε κανείς οι –δημοσκοπικά πολύ περισσότεροι- ψηφοφόροι του Κ. Μητσοτάκη να ανοίξουν και την τηλεόρασή τους, να ακούσουν τι έχει να τους πει ο πολιτικός αρχηγός που επιλέγουν; Και, αντιστοίχως, πολύ λιγότεροι να παρακολουθούν τις συνεντεύξεις του Αλ. Τσίπρα;
Η αλήθεια είναι, όμως, ότι συμβαίνει ΑΚΡΙΒΩΣ το αντίθετο! Το τελευταίο εξάμηνο, οι συνεντεύξεις του πρωθυπουργού φτάνουν σε τηλεθέαση ακόμη και επίπεδα τριπλάσια από αυτές του προέδρου της ΝΔ. Κι όσο για τη διαφορά στα ποσοστά; Της τάξεως των 20 μονάδων!
Για του λόγου το αληθές…
ΥΠΕΡΔΙΠΛΑΣΙΟΙ ΕΙΔΑΝ ΤΟΝ ΤΣΙΠΡΑ ΣΤΟ OPEN:
– Την Τετάρτη 9 Ιανουαρίου ο Αλέξης Τσίπρας έδωσε συνέντευξη στο OPEN TV, στο δελτίο ειδήσεων με την Έλλη Στάη. Η συνομιλία άρχισε στις 7.58 μ.μ. και τελείωσε στις 9.06 μ.μ. (διάρκεια: 68 λεπτά). Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Nielsen, το δελτίο είδαν κατά μέσο όρο 636.000 άτομα (15,8%), ενώ η ίδια μέτρηση έδειξε ότι 1.448.000 άτομα παρακολούθησαν τη συνέντευξη, έστω και για ένα λεπτό.
– Την Πέμπτη 4 Απριλίου ο Κυριάκος Μητσοτάκης έδωσε συνέντευξη στο OPEN TV, στην εκπομπή «Open Mind» με την Έλλη Στάη. Η εκπομπή άρχισε στις 11 μ.μ. και η συνομιλία διήρκησε 77 λεπτά. Σύμφωνα με τη Nielsen, τη συνέντευξη παρακολούθησαν, κατά μέσο όρο, 293.000 τηλεθεατές (6,7%).
ΧΑΜΕΝΟΣ Ο ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΑΝΤ-1:
– Τη Δευτέρα 15 Απριλίου, ο Αλέξης Τσίπρας έδωσε συνέντευξη στο δελτίο ειδήσεων του ΑΝΤ-1 με τον Νίκο Χατζηνικολάου. Η συνομιλία άρχισε στις 8.02 μ.μ. και τελείωσε στις 9.02 μ.μ. (διάρκεια: ακριβώς 60 λεπτά). Σύμφωνα με τη Nielsen, το δελτίο ήρθε πρώτο σε θεαματικότητα εκείνη την ημέρα, με 24,1% μέσο όρο τηλεθέασης, η οποία έφθασε το 29,1% (1.200.000 τηλεθεατές), στα 15 τελευταία λεπτά της συνέντευξης του πρωθυπουργού.
– Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έδωσε συνέντευξη τη Δευτέρα 14 Ιανουαρίου στον ΑΝΤ-1, στο δελτίο ειδήσεων με τον Νίκο Χατζηνικολάου. Η συνομιλία άρχισε στις 7.59 μ.μ. και τελείωσε στις 8.45 μ.μ. (διάρκεια: 46 λεπτά). Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, η τηλεθέαση άρχισε με 22,5%, ενώ στα τελευταία 15 λεπτά έπεσε στο 20,1%. Σύμφωνα με τη Nielsen, συνολικά τη συνέντευξη είδαν, κατά μέσο όρο, 862.000 τηλεθεατές.
ΧΤΥΠΗΣΕ ΣΑΡΑΝΤΑΡΙΑ Ο ΤΣΙΠΡΑΣ ΣΤΟΝ ALPHA:
– Ο Αλέξης Τσίπρας έδωσε συνέντευξη την Πέμπτη 8 Νοεμβρίου 2018 στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Alpha με τον Αντώνη Σρόιτερ. Η συνομιλία άρχισε στις 7.10 μ.μ. και τελείωσε στις 8.14 μ.μ. (διάρκεια: 64 λεπτά). Σύμφωνα με τη Nielsen, το δελτίο ήρθε πρώτο σε θεαματικότητα εκείνη την ημέρα, με 27,2% μέσο όρο τηλεθέασης, η οποία έφθασε το 40% (1.778.000 τηλεθεατές), στα 15 πρώτα λεπτά της συνέντευξης του πρωθυπουργού.
– Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έδωσε συνέντευξη, την Παρασκευή 29 Μαρτίου στο ΚΡΗΤΗ TV, στην εκπομπή «Αντιθέσεις» με τον Γιώργο Σαχίνη. Η εκπομπή άρχισε στις 10 μ.μ. και η συνομιλία διήρκησε 76 λεπτά. Δεν υπάρχουν στοιχεία τηλεθέασης.
Η παταγώδης αποτυχία των δημοσκοπήσεων, ιδιαίτερα την τελευταία πενταετία, τείνει να τις καταστήσει ένα παρωχημένο εργαλείο. Ειδικά αν πέσουν έξω και στις προσεχείς εκλογικές αναμετρήσεις, μπορεί να έχουν χάσει και την τελευταία τους ευκαιρία. Μήπως, τελικά, αποδειχθεί ότι οι δημοσκοπήσεις «πέθαναν», αλλά οι τηλεθεάσεις προσφέρονται για πολύ ασφαλέστερα συμπεράσματα σχετικά με τις πραγματικές διαθέσεις του εκλογικού σώματος;
(*) Ο Γιώργος Χριστοφορίδης είναι δημοσιογράφος – οικονομολόγος.