Οι τηλεθεάσεις αναδεικνύουν ξεκάθαρα τον «ανθρωποδιώκτη» που χαρακτηρίζει το «καλύτερο βιογραφικό» της χώρας, τον «σούπερ γκόμενο» και τον –κατά τους δημοσκόπους- καταλληλότερο πρωθυπουργό…
Ποιες διψήφιες διαφορές; Ποιο προβάδισμα της ΝΔ; Αν ισχύουν όλα αυτά, τότε πώς εξηγείται ότι, κάθε φορά, πολύ λιγότεροι πολίτες βλέπουν τον Κυριάκο Μητσοτάκη στην τηλεόραση από όσοι τον Αλέξη Τσίπρα;
Κι όμως, υπάρχει ένα εργαλείο που δύσκολα μπορεί να αμφισβητηθεί και έρχεται να ανατρέψει την τηλεοπτικά επιβληθείσα εικόνα. Είναι σαν η αλήθεια να βρήκε μία χαραμάδα και βγήκε να φωτίσει το τοπίο, διαλύοντας τη δημοσκοπική θολούρα των πρώην διψήφιων διαφορών. [Ακόμη κι αυτές, βέβαια, όσο πηγαίνουμε προς τις κάλπες, όλο και μαζεύονται, με ρυθμό γοργό και τρόπο ανεπιφύλακτο. Τα ίδια και τα ίδια, σε κάθε εκλογές].
Αυτή την περίοδο αναδεικνύεται ένας παράγοντας, οι τηλεθεάσεις, που ποτέ πριν δεν είχαν έρθει σε τέτοια αναντιστοιχία με τα δημοσκοπικά ευρήματα. Για αυτό και τώρα προκαλούν το ενδιαφέρον όλων. Στις τηλεθεάσεις που πετυχαίνουν οι συνεντεύξεις των πολιτικών αρχηγών στους τηλεοπτικούς σταθμούς πανελλαδικής εμβέλειας, ο Αλέξης Τσίπρας –με επικοινωνιακούς όρους, πάντα- προελαύνει πάνω από το (τηλεοπτικό) πτώμα του αντιπάλου του. Κάθε φορά.
Πώς εξηγείται, άραγε, αυτό; Πώς γίνεται ο σούπερ καταλληλότερος –σύμφωνα με τους δημοσκόπους- πρωθυπουργός, «σούπερ γκόμενος» και «καλύτερο βιογραφικό της χώρας» (χαρακτηρισμοί που του έχουν αποδοθεί τηλεοπτικά) να χάνει -κάθε φορά- από τον αντίπαλό του, όταν συγκρίνονται στο ενδιαφέρον του κοινού; Και μιλάμε ότι χάνει…
- Τη συνέντευξη Τσίπρα στον ΑΝΤ1, στις 15 Απριλίου 2019, παρακολούθησαν 1.076.081 τηλεθεατές.
- Τη συνέντευξη Μητσοτάκη στον ΑΝΤ1, στις 14 Ιανουαρίου 2019, παρακολούθησαν 811.407 τηλεθεατές.
32,6% πάνω ο Τσίπρας
- Τη συνέντευξη Τσίπρα στο OPEN, στις 9 Ιανουαρίου 2019, παρακολούθησαν 508.115 τηλεθεατές.
- Τη συνέντευξη Μητσοτάκη στο OPEN, στις 4 Απριλίου 2019, παρακολούθησαν 262.905 τηλεθεατές.
93,2% πάνω ο Τσίπρας
- Τη συνέντευξη Τσίπρα στον ALPHA, στις 18 Νοεμβρίου 2018, παρακολούθησαν 883.000 τηλεθεατές.
- Τη συνέντευξη Μητσοτάκη στον ALPHA, στις 22 Απριλίου 2019, παρακολούθησαν 545.000 τηλεθεατές.
Και, άντε, το να χάνει από τον Τσίπρα, να το καταλάβω. Το να χάνει από τον εαυτό του; Αυτό πώς εξηγείται, αλήθεια; Πώς εξηγείται να εμφανίζεται στο κεντρικό δελτίο του ALPHA ο επικεφαλής της αξιωματικής αντιπολίτευσης και επίδοξος πρωθυπουργός και οι τηλεθεατές να αλλάζουν κανάλι από το επόμενο λεπτό; Πώς γίνεται να μην θέλουν να τον βλέπουν οι πολίτες; Αυτόν, που όταν –τάχα- τους ρωτούν τηλεφωνικά, δηλώνουν ότι θέλουν να τους κυβερνήσει; Ως προς το στοιχείο του «ανθρωποδιώκτη», που φαίνεται να χαρακτηρίζει με συνέπεια τον Κυριάκο Μητσοτάκη στις τηλεοπτικές του εμφανίσεις, νομίζω ότι δύο σημεία είναι απολύτως ενδεικτικά:
Η συνέντευξη του Κυριάκου Μητσοτάκη στον ALPHA, στις 22 Απριλίου, ξεκίνησε στις 19.11. Εκείνο το 5λεπτο (19.10 – 19.15) ο ALPHA έχει μερίδιο τηλεθέασης 21,3%. Το αμέσως επόμενο πεντάλεπτο, η τηλεθέαση πέφτει στο 19,1%. Με το που βγήκε ο Μητσοτάκης στην οθόνη, δυο μονάδες κάτω, απευθείας.
Εκείνη την ημέρα, από τις 19.10 ως και τις 19.40, την πρώτη μισή ώρα που ήταν ο Μητσοτάκης στον αέρα του ALPHA δηλαδή, το δελτίο του σταθμού πιάνει μέσο όρο τηλεθέασης 19,3%. Την επόμενη μέρα, που στον ALPHA δεν είχαν τον Μητσοτάκη, το δελτίο τους έπιασε 24,5%.
Και, τώρα που έχουμε την εικόνα ολοκληρωμένη, ας σπάσουμε και το άλλο ανόητο ταμπού της ελληνικής ενημέρωσης. Αλήθεια, ποιος κερδίζει στις αναμετρήσεις των δύο, στη Βουλή; Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, όπως μας λένε κάθε φορά τα συστημικά media; Και, τότε, στις συνεντεύξεις στην τηλεόραση, πώς γίνεται να χάνει με double score;
Και κάτι ακόμα: Στα σοβαρά, ποιος μπορεί να πει ότι οι τηλεθεάσεις (που αποδεδειγμένα αποδεικνύουν ποιος κερδίζει το ενδιαφέρον του κόσμου) είναι χαμηλότερης αξιοπιστίας εργαλείο ανάγνωσης των κοινωνικών τάσεων από τις δημοσκοπήσεις, που γίνονται τηλεφωνικά; Κανείς δεν μπορεί να το πει αυτό. Και να το πει, λέει ψέματα.
Καλή κάλπη να έχουμε…
(*) Ο Γιώργος Χριστοφορίδης είναι δημοσιογράφος – οικονομολόγος.