ΘΕΜΑ: Η υποβάθμιση των τοπικών συγκοινωνιών στην Ζάκυνθο συνοδεύονται με μπαράζ απολύσεων στα ΚΤΕΛ ΖΑΚΥΝΘΟΥ
Εισήγηση
Υπάρχουν κατά τη γνώμη μας δύο λόγοι που καθιστούν το θέμα επείγον και απαιτούν την άμεση παρέμβαση και θέση της Περιφερειακής Αρχής Ιονίων νήσων και της αντιπεριφερειάρχη από την Π.Ε Ζακύνθου, μετά τις πρόσφατες απολύσεις στα ΚΤΕλ Ζακύνθου και την επιδείνωση της ήδη απαράδεκτης κατάστασης που επικρατεί στις τοπικές συγκοινωνίες:
1ος.Το πολιτικό χρέος απέναντι στο λαό και τα προβλήματά του, για την διασφάλιση της εργασίας και του εισοδήματός του, για το δικαίωμα σε σύγχρονες τοπικές συγκοινωνίες που να εξυπηρετούν όλα τα χωριά και να καλύπτουν τις ανάγκες όλων των εργαζομένων, για σχολικά δρομολόγια που να πληρούν όλα τα πρωτόκολλα για τη μεταφορά μαθητών.
2ος Στον ν 3852/2010 άρ.186,κεφ Ε, στις αρμοδιότητες των Περιφερειών στον τομέα Μεταφορών -Επικοινωνιών ανάμεσα σε άλλα αναφέρεται. «. Ο καθορισμός των υπεραστικών γραμμών λεωφορείων, καθώς και της αφετηρίας, της διαδρομής, των στάσεων και του τέρματος κάθε λεωφορειακής γραμμής Κ.Τ.Ε.Λ… Ο καθορισμός του ελάχιστου αριθμού των υποχρεωτικών δρομολογίων κοινών, ταχέων και υπερταχέων του Κ.Τ.Ε.Λ. και η κατανομή αυτών ανά 24ωρο, μετά από εισήγηση του Κ.Τ.Ε.Λ. και γνώμη της Τοπικής Ένωσης Δήμων προκειμένου για υπεραστικές γραμμές… Ο καθορισμός του ύψους κομίστρου στα όρια ευθύνης κάθε Κ.Τ.Ε.Λ…» κ.λ.π.. Ανάλογες αρμοδιότητες και εποπτεία αναφέρονται και στους ν 4555/2018 και ν2963/01.
Στην Ζάκυνθο οι τοπικές συγκοινωνίες έχουν υποβαθμιστεί πλήρως. Τα χωριά της Ζακύνθου δεν εξυπηρετούνται επαρκώς. Η πλειοψηφία των χωριών εξυπηρετείται με δρομολόγια μόνο δύο φορές τη μέρα, και μάλιστα όχι για όλες τις μέρες της εβδομάδας. Υπάρχουν χωριά που είτε δεν έχουν καθόλου συγκοινωνία είτε καλύπτονται από κυκλικά δρομολόγια μία φορά την εβδομάδα με αποτέλεσμα να χρειάζονται τέσσερις και πλέον ώρες για να φτάσουν στον προορισμό τους.
Αποκαλυπτικό της πλήρους διάλυσης της αστικής συγκοινωνίας του νησιού είναι το γεγονός ότι δεν υπάρχει δρομολόγιο που να πηγαίνει στο νοσοκομείο του νησιού, ενώ υπάρχει η ανάγκη για καθημερινή και συχνή συγκοινωνία. Αποτέλεσμα να ταλαιπωρούνται ηλικιωμένοι, συνταξιούχοι, ΑΜΕΑ αλλά και εργαζόμενοι, ενώ όσοι δεν διαθέτουν ΙΧ αναγκάζονται να πληρώνουν ταξί προκειμένου να μετακινηθούν.
Η κατάσταση στα σχολικά δρομολόγια, σε συνθήκες μάλιστα πανδημίας, είναι απαράδεκτη,(θέμα που έχουμε θέσει επανειλημμένα στο Περιφερειακό Συμβούλιο για όλα τα νησιά) με υπεράριθμους μαθητές, και οχήματα που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις. Επίσης υπάρχουν σχολικά δρομολόγια που καλύπτουν με ένα λεωφορείο πολλές περιοχές και χωριά με αποτέλεσμα οι μαθητές να φτάνουν από το σχολείο στο σπίτι τους στις τέσσερις και πέντε η ώρα το απόγευμα.
Την ίδια στιγμή η Διοίκηση του ΚΤΕΛ Ν. Ζακύνθου προχώρησε στις 9/11/2021 σε 5 απολύσεις οδηγών λεωφορείου ενώ είχε προηγηθεί και απόλυση οδηγού από ιδιοκτήτη λεωφορείου τον 2/2021. Οι απολυμένοι εργαζόμενοι είχαν περισσότερο από δεκαπέντε χρόνια προϋπηρεσίας, ενώ είχαν τεθεί και σε αναστολή κατά τη διάρκεια της πανδημίας, μαζί με τους υπόλοιπους συναδέλφους τους οδηγούς(Πρόγραμμα Συν-ΕΡΓΑΣΙΑ).. Στις 11/1/2022, κοινοποιήθηκαν έγγραφα απόλυσης και στους δυο ακόμα οδηγούς που έχουν από το νόμο ιδιότητα προστατευόμενου από την απόλυση συνδικαλιστικού στελέχους γραμματέα και του εφόρου του επιχειρησιακού σωματείου, με την αιτιολογία της «κατάργησης θέσεων της ειδικότητάς τους» (υποβλήθηκε σχετική καταγγελία στην Επιθεώρηση Εργασίας) και το Νοέμβριο του 2021 απολύθηκε ένας ακόμα εργαζόμενος από το ΚΤΕΛ Ζακύνθου, με εικοσαετή υπηρεσία στην επιχείρηση.
Δηλαδή η Διοίκηση της ΚΤΕΛ Ν. Ζακύνθου ΑΕ από τις 9/11/2021 μέχρι σήμερα έχει προχωρήσει σε 8 απολύσεις οδηγών και ταυτόχρονα σε μια προσπάθεια εκφοβισμού των εργαζομένων.
Να σημειώσουμε ότι η ΚΤΕΛ Ν. Ζακύνθου ΑΕ επιδοτούνταν χρόνια για δρομολόγια άγονης γραμμής ενώ συνεχίζει να επιδοτείται για δρομολόγια που καλύπτουν ανάγκες ΑμΕΑ, ενώ χρηματοδοτήθηκε για την ανανέωση του στόλου της με 2,5% επί των εισιτηρίων.
Την ίδια περίοδο που πραγματοποιούνται οι προαναφερθείσες απολύσεις η ΚΤΕΛ ΑΕ Ν. Ζακύνθου ίδρυσε και θυγατρική εταιρεία προκειμένου να καλύψει και τον τομέα των τουριστικών εκδρομών. Τα ακατάλληλα λεωφορεία της θυγατρικής αυτής εταιρείας χρησιμοποιούνται και για την κάλυψη σχολικών, αστικών και υπεραστικών δρομολογίων. Την ώρα λοιπόν που η ΚΤΕΛ Ν. Ζακύνθου απολύει εργαζόμενους μισθώνει τουριστικά λεωφορεία με οδηγό για την εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου! Πρόκειται συνεπώς για απολύσεις που γίνονται για να χτυπηθεί το δικαίωμα των εργαζομένων σε σταθερές συνθήκες εργασίας και να μεγαλώσει η κερδοφορία της ΚΤΕΛ Α.Ε Ν. Ζακύνθου.
Ως Λαϊκή Συσπείρωση θεωρούμε πολύ σοβαρό το ζήτημα της εξυπηρέτησης των κατοίκων του νησιού με σύγχρονες τοπικές συγκοινωνίες. Επίσης πολύ σοβαρό την προστασία του δικαιώματος των εργαζομένων στην εργασία τους, σε συνθήκες μάλιστα που η ακρίβεια, η μείωση των μισθών σε συνδυασμό με την πανδημία δημιουργεί δύσκολες προϋποθέσεις επιβίωσης. Θεωρούμε ότι το Π.Σ. οφείλει:
- Να εκφράσει την αντίθεσή του τόσο για την υποβάθμιση των τοπικών συγκοινωνιών και την ποιότητα τους συνολικά στο νησί, όσο και για την στάση της Διοίκησης του ΚΤΕΛ απέναντι στους οδηγούς.
- Να διεκδικήσει μέσω των Υπηρεσιών και της Περιφέρειας Ενότητας Ζακύνθου βάσει και του ν 3852/2010 καθημερινά δρομολόγια για όλα τα χωριά του νησιού μας, συγκοινωνίες που να καλύπτουν τις ανάγκες ολόκληρου του νησιού, με ασφάλεια και προστασία της υγείας των μαθητών.
- Να εκφράσει τη συμπαράσταση και την αλληλεγγύη του απέναντι στους απολυμένους οδηγούς των ΚΤΕΛ και να στηρίξει την προσπάθεια τους για μόνιμη και σταθερή δουλειά με δικαιώματα, ζητώντας την άμεση επαναπρόσληψή τους.
Οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι της Λαϊκής Συσπείρωσης
Γκισγκίνης Ν., Κεφαλληνός Δ., Κολυβά Ε., Μπαλού Α., Χαραλάμπους Μ.
21/01/22