efsyn.gr / 12/5/22
Νόρα Ράλλη
Πριν από λίγες ημέρες, η πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, έδωσε οδηγία απαγόρευσης σε ευρωπαϊκά πλοία (αλλά και πλοία Ευρωπαίων πλοιοκτητών) της μεταφοράς πετρελαίου και συναφών προϊόντων από τη Ρωσία σε οποιοδήποτε μέρος του πλανήτη. Και ναι, η Ελλάδα (που έχει τους περισσότερους πλοιοκτήτες να κάνουν ακριβώς αυτό!) κατάφερε, ύστερα από εντατικές πιέσεις μάλιστα (όπως γράφουν οι Financial Times, όχι επειδή το εικάζω εγώ), να απορριφθεί αυτή η πρόταση (κατά τ’ άλλα είναι αναφανδόν εναντίον του Πούτιν!).
Οι Ελληνες εφοπλιστές έχουν στην κατοχή τους το 26% των πετρελαιοφόρων παγκοσμίως, βάσει χωρητικότητας. Οπότε, καταλαβαίνουμε τι θα σήμαινε για τον κάθε Μαρινάκη (τυχαίο το όνομα) μια τέτοια απαγόρευση –ή δεν το καταλαβαίνουμε;
Μαζί με την Ελλάδα, πιέσεις άσκησε και η Μάλτα. Οι δύο αυτές χώρες, εκτός που θέλουν να συνεχίσουν να μεταφέρουν οι εφοπλιστές τους ρωσικό πετρέλαιο και συναφή προϊόντα ανά τον κόσμο, έχουν κι ένα άλλο κοινό: είναι τελευταίες στη λίστα όσον αφορά την ελευθερία του Τύπου και της δημοσιογραφίας.
Τώρα, πώς συνδέεται η ελευθερία αυτή με τους εφοπλιστές και τα πετρέλαια; Μήπως τέτοιοι (πολύ συγκεκριμένοι μάλιστα) εφοπλιστές διαθέτουν δεκάδες μέσα ενημέρωσης; Και μήπως κάποιος από αυτούς διαθέτει και το μοναδικό (μοναδικό!) πρακτορείο διανομής Τύπου στην Ελλάδα; Και μήπως αυτά τα μέσα ενημέρωσης δεν τα λες και «αντιπολιτευτικά», ούτε «ανεξάρτητα» ούτε «πλουραλιστικά»; Και μήπως, παρότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν έχει ασκήσει πιέσεις για κανένα άλλο (απολύτως κανένα άλλο) θέμα ζωτικής σημασίας για όλους τους πολίτες στην Ε.Ε., στο θέμα «μη χάσουν συγκεκριμένοι εφοπλιστές κέρδη» τα κατάφερε και μάλιστα μια χαρά;
Ενα έχω να πω μόνο: Μπράβο και πάλι μπράβο! Μπράβο, Κυριάκο! Το ήθελες, το απαίτησαν, το έκανες.