iloveithaki.gr, 25/9/2023
ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΗ η ΛΕΗΛΑΣΙΑ του ΝΑΤ
ΑΠΟ ΤΙΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟ ΤΟΥ ΕΦΟΠΛΙΣΤΙΚΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ
Η Κοινωνική Ασφάλιση είναι μια από τις μεγαλύτερες κατακτήσεις των εργαζομένων και αποτέλεσμα πολύχρονων, αιματηρών συγκρούσεων με τις αστικές κυβερνήσεις, τους εφοπλιστές και γενικότερα το κεφάλαιο.
Από την ίδρυση του ΝΑΤ το 1861 οι εφοπλιστές και το αστικό κράτος διαχρονικά λεηλατούν τα συνταξιοδοτικά ταμεία των ναυτεργατών. Η βρώμικη δουλειά διάλυσης του ΝΑΤ από τους εφοπλιστές, τη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, και τα άλλα αστικά κόμματα ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΠΟΤΑΜΙ, ΕΚ, μέχρι τη Χρυσή Αυγή αποτελεί στρατηγική επιλογή για το κεφάλαιο την ΕΕ, ισοπέδωσης της κοινωνικής ασφάλισης και τη διείσδυση σε αυτό το χρυσοφόρο τομέα των επιχειρηματικών ομίλων που δραστηριοποιούνται στην ιδιωτική ασφάλιση.
Στη σύντομη ιστορική αναδρομή, που ακολουθεί, παραθέτουμε ορισμένα αποκαλυπτικά στοιχεία σχετικά με τις πραγματικές αιτίες για την κατάσταση του ΝΑΤ και των άλλων ασφαλιστικών – συνταξιοδοτικών ταμείων των ναυτεργατών.
● Στη διάρκεια του Α’ παγκόσμιου πολέμου 1914-1918, βυθίστηκαν 143 ελληνικά πλοία και χάθηκαν πολλές ανθρώπινες ζωές, ενώ οι εφοπλιστές καρπώθηκαν μεγάλα ποσά από την ασφάλεια των πλοίων και αύξησαν το στόλο τους μεταπολεμικά με ταχύτατους ρυθμούς.
● Αμέσως μετά τον Α’ παγκόσμιο πόλεμο το κράτος υποχρέωσε το ΝΑΤ να μετατρέψει σημαντικό μέρος των αποθεματικών του σε εθνικά χρεόγραφα, που ύστερα από μερικά χρόνια η αξία τους υποβιβάσθηκε στο μηδέν.
● Η δικτατορία του Μεταξά υποχρέωσε τα ασφαλιστικά Ταμεία και το ΝΑΤ να διαθέσουν μεγάλα κεφάλαια σε επενδύσεις δημοσίων έργων και σε πλουσιοπάροχες προσφορές προς την «εθνικήν κυβέρνησιν».
● Στον Β’ παγκόσμιο πόλεμο, 1939-1944 βυθίστηκαν 429 ελληνικά πλοία, για τα οποία οι εφοπλιστές αποκόμισαν 27 εκ. λίρες και άλλα 14 εκ. λίρες από ναύλους και πολλά ακόμα εκατομμύρια δολάρια για αποζημιώσεις και ναύλα από τις ΗΠΑ. Πάνω από 3.000 ναυτεργάτες έχασαν τη ζωή τους, ενώ άγνωστος είναι ο αριθμός των τραυματιών, χωρίς να αποζημιωθεί καμία οικογένεια ναυτεργάτη.
● Το 1946, η κυβέρνηση εγγυήθηκε την αγορά 100 «Λίμπερτυ» και 7 δεξαμενόπλοιων για τους Ελληνες εφοπλιστές στο 1/3 της αξίας τους, δηλαδή στα 16.500.000 στερλίνες. Οι εφοπλιστές έδωσαν μόνο 4.100.000 και το υπόλοιπο ποσό το εγγυήθηκε το ελληνικό Δημόσιο. Χρήματα των ναυτεργατών, που έπρεπε να το εξοφλήσουν με τόκο 3,5% σε 17 χρόνια… ενώ η απόσβεσή τους έγινε μέσα σε δύο μόνο ταξίδια!
Όλη την αγριότητα του εφοπλιστικού κεφαλαίου περιέχει ο ν.2687/53, που διαφύλαξαν ως κόρη οφθαλμού όλες οι κυβερνήσεις και του ΣΥΡΙΖΑ.
- Το 1953 η κυβέρνηση Παπάγου ψήφισε στη Βουλή το νόμο έκτρωμα 2687 περί προστασίας του ξένου κεφαλαίου, που προσφέρει μεγάλα προνόμια στο εφοπλιστικό κεφάλαιο, με συνταγματική κατοχύρωση. Νόμος, που αποτελεί τη βάση του θεσμικού πλαισίου της καπιταλιστικής εκμετάλλευσης στη ναυτιλία.
► Στα ποντοπόρα, με την εφαρμογή του ν.2687/53 περί εγκριτικών πράξεων νηολόγησης και τις 11 μέχρι σήμερα τροποποιήσεις του όρου 8, οργιάζει η «μαύρη» ανασφάλιστη εργασία για περισσότερους από 60.000 ναυτεργάτες εργάζονται στα ελληνόκτητα πλοία, για τους οποίους οι εφοπλιστές δεν δίνουν στο ΝΑΤ ούτε ένα ευρώ.
► Στην κρουαζιέρα με την ψήφιση του ν.3872/2010 δεν υπάρχει ούτε ένας ναυτεργάτης με συγκροτημένα δικαιώματα, ώστε ο πλοιοκτήτης να καταβάλλει εισφορές στο ΝΑΤ.
Οι εφοπλιστές δεν ανησύχησαν ποτέ για τα χρέη τους προς το ΝΑΤ, αφού “έγινε νόμος” η παραγραφή και οι χαριστικές ρυθμίσεις.
● Με τον αναγκαστικό ν.1611/1950, επιβλήθηκε η κατάθεση των αποθεματικών των Ταμείων στην Τράπεζα της Ελλάδας, με επιτόκια αρκετά χαμηλότεροι του πληθωρισμού και του επιτοκίου καταθέσεων.
● Από την εκκαθάριση των εφοπλιστικών οφειλών αποδείχθηκε ότι: Tο 1951 από τις 246.528 λίρες οι εφοπλιστές πλήρωσαν μόνον τις 64.498 λίρες. Το 1952 χρωστούσαν για 170 πλοία 127.942 λίρες και 56.263 δολάρια. Το 1953 στον ισολογισμό του ΝΑΤ αναφερόταν ένα ποσόν 1.313.014 δολάρια σαν χρέη από ανεξόφλητα ναυτολόγια. Οι οφειλές αυτές παραγράφηκαν καθώς εν τω μεταξύ είχε λήξει το δικαιοστάσιο. Άλλα 246.000 δολάρια από τα ανεξόφλητα ναυτολόγια των 14 κρατικών «Λίβερτυ» κ.λπ.
● Η κυβέρνηση Καραμανλή με την ψήφιση του ν.2037/55, μείωσε τις εφοπλιστικές εισφορές, κατά το 1/3, ενώ με το ν.3899/58 στερεί το ΝΑΤ από το δικαίωμα της 1ης υποθήκης, μετά τις απαιτήσεις του πληρώματος, και πλέον προηγούνται οι δανειστές, έτσι που να μην απομένει επαρκές ποσόν για την κάλυψη των χρεών προς το ΝΑΤ.
● Το 1962 είχαν διατεθεί 27 εκ. δρχ. για το λαχειοφόρο δάνειο της ΕΡΕ.
● Το 1967-1968 η χούντα άρπαξε από το ΝΑΤ πάνω από 15 εκ. δολάρια, για τα δυο «παραγωγικά» της δάνεια.
● Παράλληλα το κράτος στέρησε αυθαίρετα το ΝΑΤ από τα δικαιώματα εκμετάλλευσης της ακίνητης περιουσίας του. Επίσης, αφαίρεσε από το ΝΑΤ τα δικαιώματα που είχε επί των ανεγειρόμενων ναυαγίων.
● Με το ν.2076/1992 η κυβέρνηση της ΝΔ έδωσε τη δυνατότητα να τοποθετείται μέχρι και 20% των αποθεματικών των Ταμείων στο χρηματιστήριο. Το ΠΑΣΟΚ και με το ν.2676/1999 αύξησε το ποσοστό στο 23%. Οι ζημιές των ασφαλιστικών ταμείων στο χρηματιστήριο την περίοδο 1999-2002 ήταν πάνω από 3,5 δισ. ευρώ.
● Με το ν.3978/2011, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ – κατ’ εντολή των εφοπλιστών – κατάργησε τα τέλη υπέρ ΚΑΕΟ, με απώλειες για το ΝΑΤ κατά 40.000.000 ευρώ ετησίως.
● Το Μάρτη του 2012 τα αποθεματικά του ΝΑΤ, από 15.339.828,61 ευρώ, μετά το «κούρεμα» έμειναν μόλις 4.691.018,49 ευρώ. Ενώ από τον ΕΛΟΕΝ με αποθεματικά 51.625.108 ευρώ «κούρεψαν» 32.046.403 ευρώ!
● Με απόφαση της ΕΤΕ στις 25.04.2013, οι 33.986 μετοχές της Εθνικής Τράπεζας, που κατείχε το ΝΑΤ, έγιναν 3.398.
● Οι πάντοτε διορισμένες από τις κυβερνήσεις διοικήσεις του ΝΑΤ φέρουν επίσης βαριές ευθύνες για κακοδιαχείριση και απώλεια πόρων του Ταμείου. Μόνο τα τελευταία χρόνια χάρισαν στους εφοπλιστές βεβαιωμένες οφειλές πάνω από 100 εκ. ευρώ (ΔΑΝΕ, LUIS, GAFERRIES, ΣΑΟΣ, KALLISTI, AGOUDIMOS, ENDEAVOUR, ΝΕΛ, ΒΕΝΤΟΥΡΗΣ κ.λπ.).
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Όπως κάθε δικαίωμα και κατάκτηση στον καπιταλισμό έτσι και τα ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά δικαιώματα βρίσκονται υπό αίρεση και είναι συνεχώς υπό αμφισβήτηση. Η τύχη τους κρίνεται από την κατάσταση της ταξικής πάλης και τον εκάστοτε συσχετισμό δύναμης.