25.01.2018, 15:55 | εφσυν
Ανατροπές στον φορέα είσπραξης και -στο βάθος- μειώσεις τιμών στα διόδια υποσχέθηκε ο υπουργός Χρήστος Σπίρτζης κατά τη χθεσινή συνάντησή του με τους δημοσιογράφους.
Το ηλεκτρονικό σύστημα χρέωσης αναμένεται να δημοπρατηθεί στις 20 Φεβρουαρίου.
Με βάση το χρονοδιάγραμμα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η αξιολόγηση των προσφορών θα ολοκληρωθεί σε ένα δίμηνο, με προοπτική η λειτουργία του συστήματος να ξεκινήσει στο τέλος του χρόνου από την Εγνατία οδό, να επεκταθεί στη συνέχεια σε όλους τους αυτοκινητόδρομους με διόδια και στη γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου, ενώ δεν έχουν ληφθεί τελικές αποφάσεις για την Αττική οδό.
Σε σχέση με την πρόβλεψη για μείωση των σημερινών διοδίων, ο αρμόδιος υπουργός επικαλέστηκε τη βέβαιη αύξηση εσόδων και ενημέρωσε ότι με τις ισχύουσες συμβάσεις οι τιμές διαμορφώνονται λίγο πριν από την Πρωτοχρονιά με βάση τα οικονομικά δεδομένα του τελευταίου δωδεκάμηνου, σε συνδυασμό με το πλαφόν των 0,067 ευρώ ανά χιλιόμετρο.
Πιο δίκαιες χρεώσεις
Η σημαντικότερη αλλαγή θα έρθει με τη δικαιότερη τιμολόγηση και αφορά κυρίως όσους μπαίνουν στους αυτοκινητόδρομους από ενδιάμεσους κόμβους και με τον σημερινό τρόπο υπολογισμού πληρώνουν περισσότερα χιλιόμετρα από αυτά που διανύουν.
Θα υποχρεώσει επίσης τα φορτηγά να περνούν από τους σταθμούς διοδίων και να μην τους αποφεύγουν με παρακάμψεις από τους τοπικούς δρόμους, παρόλο που έχει απαγορευτεί.
Η μεγάλη όμως ανατροπή που φέρνει το νέο σύστημα αφορά την είσπραξη των διοδίων, που σήμερα γίνεται από τους ιδιώτες, από ειδική υπηρεσία που συγκροτείται στο υπουργείο.
Η διανομή τους στους παραχωρησιούχους θα υπολογίζεται με την απόσταση που θα διανύει κάθε όχημα και στόχος είναι η γρήγορη απόδοση των εισπράξεων, που θα ολοκληρώνεται μέσα στην ίδια ημέρα.
Η αλλαγή απαλλάσσει τους οδηγούς από τα διαφορετικά «μηχανάκια» αυτόματης χρέωσης που ισχύουν στους αυτοκινητόδρομους.
Το «ζουμί» όμως στην αλλαγή φορέα είσπραξης βρίσκεται στο ότι θα συνδυαστεί με την ακύρωση των ρυθμίσεων Βορίδη, οι οποίες είχαν θεσπιστεί μετά τις διαμαρτυρίες των εργολάβων των αυτοκινητόδρομων για τα διαφυγόντα έσοδα από το κίνημα «Δεν Πληρώνω».
Η μη πληρωμή διοδίων χαρακτηρίστηκε πλημμέλημα και σήμερα ο παραβάτης οδηγός τιμωρείται με πρόστιμο 200 ευρώ, αφαίρεση διπλώματος και άδειας κυκλοφορίας, ενώ όσοι σηκώνουν τις μπάρες αντιμετωπίζουν ποινές φυλάκισης από 3 έως 6 μήνες.
Δύο «ταχύτητες»
Ο υπολογισμός της οφειλής θα γίνεται με δύο «ταχύτητες»:
Στην πρώτη εντάσσονται Ι.Χ. και ελαφρά οχήματα με ελληνικές πινακίδες. Ο υπολογισμός του διοδίου θα γίνεται με αυτόματο σύστημα καταγραφής στην είσοδο και την έξοδο από τον αυτοκινητόδρομο και η χρέωση θα γίνεται αυτόματα στην πιστωτική ή τη χρεωστική κάρτα του ιδιοκτήτη. Σε περίπτωση που δεν θα εξοφληθεί ο λογαριασμός και για όσους δεν θέλουν θα ενταχθούν στην αυτόματη χρέωση, το ποσό θα κοινοποιείται στο Taxis και θα ακολουθεί τη διαδικασία είσπραξης δημοσίων εσόδων.
Στη δεύτερη θα βρίσκονται τα οχήματα με ξένες πινακίδες και τα φορτηγά, που θα είναι υποχρεωμένα να εφοδιαστούν με ειδική συσκευή η οποία θα καταγράφει τις κινήσεις τους μέσω δορυφορικού συστήματος και θα υπολογίζει την οφειλή. Στην περίπτωση των φορτηγών, ο μηχανισμός εντοπισμού θα μπορεί να συνδεθεί με τον ταχογράφο και να δίνει πληροφορίες για την ταχύτητα κίνησης, αλλά και για να εντοπίζεται η μεταφορά επικίνδυνων φορτίων. Ανάλογο σύστημα ετοιμάζεται να εγκαταστήσει η Βουλγαρία, ενώ γίνονται συζητήσεις με λιμάνια της Ιταλίας για να ξεκινά η προετοιμασία πριν από την είσοδο των οχημάτων στην Ελλάδα.Ο προϋπολογισμός εγκατάστασης του ηλεκτρονικού συστήματος ανέρχεται σε 400 εκατ. ευρώ, κονδύλι που θα εξασφαλιστεί από εθνικούς πόρους, αλλά και με τη συμβολή των εργολάβων των αυτοκινητόδρομων, που έχουν κληθεί να υποβάλουν τις προτάσεις τους.
Ο υπουργός δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο εξόφλησης της οφειλής με παραχώρηση στο Δημόσιο μέρους των εσόδων από τα διόδια