efsyn.gr, 15/4/2023
νόρα ράλλη
Λένε πολλά. Και έχουν σε όλα δίκιο… Λένε πως η φιλοσοφία δεν είναι παρά η μελέτη του θανάτου -σωστό. «Φιλοσοφία εστί μελέτη θανάτου», είπε ο Σωκράτης στον διάλογο με τον Γλαύκωνα. Το ‘χε αυτό ο Socrates drank the conium: μπορούσε να εξηγεί τις δύσκολες έννοιες.
Αντε τώρα να εξηγήσεις τι σημαίνει «φιλοσοφία» -ε, να τι σημαίνει!… Λένε πως η πρώτιστη και μεγαλύτερη διαφορά του ανθρώπου από τα υπόλοιπα ζώα είναι η συνείδηση του θανάτου που έχει ο πρώτος καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του. Και τα ζώα καταλαβαίνουν ότι θα πεθάνουν ή ότι θα τα σκοτώσουν (δεκάδες ψοφίμια θα φαγωθούν από τον ανώτερο άνθρωπο αυτές τις μέρες. Εχει να πάει η χριστιανική σφαγή, σύννεφο!).
Ωστόσο, το καταλαβαίνουν λίγο πριν πεθάνουν μόνο. Ενώ εμείς (οι ανώτεροι που τρώμε νεκρά ζώα) ξέρουμε πως θα πάμε καλλιά μας σχεδόν από τη στιγμή που γεννιόμαστε (τυχαία τα μπήγουμε νομίζεις, με το που ξεμπουκάρουμε από την κοιλιά της μάνας μας;). Λένε και πως κάποιοι, επίσης λίγο πριν πεθάνουν, βλέπουν τους νεκρούς τους να τους περιμένουν… Ολα τα παραπάνω, έτσι είναι.
Προχθές, ο τύπος που λατρεύει τους πολύ πολύ (πολύ!) δεξιούς, γιατί είναι και ο ίδιος πολύ, πολύ (πολύ!) δεξιός, αυτός που πήγε χαράματα στα Εξάρχεια, χεσμένος απ’ τον φόβο του, για να δείξει πόσο άθλια είναι η περιοχή και πόσο πολύ, πολύ (πολυ!) δεξιόμορφα θα τη φτιάξουν, αυτός που στον λαιμό του κρέμονται τουλάχιστον 35.000 νεκροί επί πανδημίας, αυτός που, μαζί με τον αποπάνω του, έδωσε σε ιδιώτη το μοναδικό, πλήρως εξοπλισμένο ογκολογικό νοσοκομείο για παιδιά, αυτός ο Πλεύρης βγήκε και είπε πως θα ιδιωτικοποιήσει πλήρως το ΕΣΥ, ώστε να μην μπορείς εσύ να γιατρευτείς δωρεάν: αν έχεις λεφτά πολλά, μπορεί και να ζήσεις, διαφορετικά κάνε κανά τάμα μπας και πιάσουν οι βεντούζες (γιατί μόνο αυτές θα μπορείς να κάνεις δωρεάν, αντί για εξετάσεις ή εγχείρηση). Και πως αυτή η ιδιωτικοποίηση θα είναι για το καλό μας και πως δεν λέγεται «ιδιωτικοποίηση» αλλά «ενίσχυση».
Παραπροχτές, βγήκε σε αυτό το απίστευτα πλουραλιστικό κανάλι, ένας απίστευτα έγκυρος δημοσιογράφος και είπε ουρλιάζοντας (απαντώντας σε έναν άλλον, απίστευτα έγκυρο δημοσιογράφο): «Με ρωτάς για τον ΣΥΡΙΖΑ. Τι θες να σου πω τώρα; Να σου εξηγήσω τι σημαίνει “αμοραλισμός”; Αυτό θες;». Ε, λοιπόν, εγώ αυτό θέλω. Να μου εξηγήσει τι σημαίνει «αμοραλισμός»!
Το να μην έχεις ηθικές αξίες -αυτό σημαίνει κύριε αυτέ μου.
Οταν ακούω κάτι τέτοια από κάτι τέτοιους, αναρωτιέμαι πώς αντέχουν. Πώς μεταβολίζουν τα σωψυχά τους, βρε παιδί μου. Βρε μπας και συμβαίνει στο μυαλό τους ό,τι και στο στομάχι τους, σαν τρέχει η χολή και γίνεται η πέψη και μετά παίρνουν σειρά τ’ άντερα και ο απόπατός τους;
Προχθές, θάψαμε και την Ιωάννα. «Να πάρεις τα χρόνια της παιδάκι μου» μου έλεγαν. Την αξιοσύνη της να πάρω. Αυτό θέλω. Δεν έζησε τυχαία 112 χρόνια η Ιωάννα. Η κυρά του αργαλειού, της Ικαρίας, της ζωής της ίδιας. Τυχαία 112 χρόνια δεν έζησε. Διαχρονική κι αρχέγονη. Ολότητα. Με τη φύση, με τον κόσμο, με την ίδια: ένα κομμάτι ολότητα ολάκερη. Μυστηριακό πλάσμα η Ιωάννα, γιατί ήταν γυναίκα, άνθρωπος σωστός. Και τι δεν έκανε η Ιωάννα -μπας και στάθηκε ποτέ; Για πότε έφτανε με το μπαστούνι, τρέχοντας σχεδόν, ώς το αργαλειό της και σκαρφάλωνε κι άρχιζε το τραγούδι -μήτε και την προλάβαινες! Ούτε σε θεούς, μήτε σε δαίμονες πίστευε. Μόνο στο αργαλειό της. Ηθική αξία για την Ιωάννα ήταν η δημιουργία. Η δημιουργία και η γνώση. Η γνώση και η γενναιοδωρία: να φτιάξει για τις άλλες γενιές που θα ‘ρθουν. Να μη χαθεί η αξία…
Λίγο πριν πεθάνει, έβλεπε τους δικούς της να την καλούν. Τι προνόμιο! Να «φεύγεις» και να λείπεις στους ζωντανούς σου και να σε περιμένουν οι νεκροί σου!
Κακό πράμα να μη σε θέλουν οι ζωντανοί. Πιότερο κακό, να μην σε περιμένουν μήτε οι νεκροί.