Οι εφοπλιστές που πλήρωσαν εθελοντικά άνω του 1 εκατ. €
Η ελληνική πλοιοκτησία στη συμφωνία της με το Ελληνικό Δημόσιο δέχτηκε να εισφέρει 420 εκατ. ευρώ μέσα σε 4 χρόνια
Η κυβέρνηση γνωρίζει καλά τη βαρύνουσα σημασία της ελληνικής ναυτιλίας για την επιβίωση της χώρας, αλλά και τα παιχνίδια που παίζονται σε βάρος της με στόχο να ωφεληθούν ξένα ναυτιλιακά κέντρα. Σημειώνεται ότι η φορολογία των ναυτιλιακών εταιρειών στην Ελλάδα είναι από τις υψηλότερες στην Ευρωπαϊκή Ενωση.
Επιπροσθέτως, η ελληνική πλοιοκτησία έχει υπογράψει με το Ελληνικό Δημόσιο συνυποσχετικό οικειοθελούς συνεισφοράς και έχει αρχίσει από το 2014 να εισφέρει ποσό ύψους 420 εκατ. ευρώ, η καταβολή του οποίου θα ολοκληρωθεί σε τέσσερα χρόνια.
Στα τρία χρόνια θα γίνει ένας συνολικός απολογισμός και αν τα χρήματα που έχουν καταβληθεί είναι λιγότερα από 315 εκατ., τότε θα καλύψουν και πάλι οι πλοιοκτήτες τη διαφορά ώστε έναν χρόνο αργότερα, το 2017, στα κρατικά ταμεία να έχουν συγκεντρωθεί 420 εκατ. μέσω της εθελοντικής εισφοράς.
Παράλληλα, ισχύει από την 1η Ιανουαρίου του 2013 η φορολόγηση και των υπό ξένη σημαία πλοίων, η διαχείριση των οποίων γίνεται από ημεδαπές ή αλλοδαπές εταιρείες εγκατεστημένες στην Ελλάδα. «Μπορεί να μην αυξήθηκε η φορολογία στα 800 υπό ελληνική σημαία πλοία, όμως μπήκαν στο φορολογικό σύστημα άλλα 4.000 που είναι υπό ξένη σημαία και μέχρι τότε δεν φορολογούνταν, ανεβάζοντας κατά πολύ τα έσοδα του κράτους», επεσήμαναν ναυτιλιακοί κύκλοι στο «ΘΕΜΑ» και προσθέτουν: «Η ναυτιλία έχει μόνο να προσφέρει σε αυτή τη δύσκολη περίοδο για την ελληνική οικονομία».
Οι πλοιοκτήτες
Σύμφωνα με πληροφορίες του «ΘΕΜΑτος», οι Ελληνες πλοιοκτήτες καταβάλλουν εγκαίρως την εισφορά τους κάθε χρόνο. Εκείνοι που έχουν πληρώσει ως τώρα ποσά άνω του 1 εκατομμυρίου σε ετήσια βάση είναι:
■ Την περσινή χρονιά ο Βίκτωρας Ρέστης 1.426.000
Γιάννης Αγγελικούσης εισέφερε 1.597.000 και
Παναγιώτης Τσάκος 1.073.000 ευρώ.
■ Τη φετινή χρονιά:
ο Bίκτωρας Ρέστης εισέφερε 1.239.000 ευρώ. Η μικρή μείωση σε σχέση με πέρυσι οφείλεται στο γεγονός ότι ο όμιλος εκσυγχρονίζει τον στόλο του πουλώντας 18 πλοία για παλιοσίδερα και από 80 πλοία αριθμεί 62.
■ Ο Πέτρος Παππάς συνεισέφερε 1.441.000 ευρώ. Ελέγχει τον μεγαλύτερο στόλο φορτηγών πλοίων στον κόσμο -103- μέσω της εισηγμένης στην αμερικανική χρηματαγορά Star Bulk Carriers.
■ Ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος κατέβαλε 1.148.000 ευρώ. Ο όμιλος τον οποίο διευθύνει μαζί με τον γιο του, Νίκο Τσάκο, ελέγχει στόλο με 70 πλοία.
■ Ο Ντίνος Μαρτίνος της Thenamaris πλήρωσε 1.142.000 ευρώ. Ελέγχει στόλο από 60 πλοία
Η πρόταση που κατέθεσαν οι πλοιοκτήτες για εθελοντική εισφορά, πέραν της υπαγωγής τους στο νέο φορολογικό πλαίσιο με τις αρχές του 2013, ήταν στη λογική ότι «σήμερα περισσότερο από ποτέ η θάλασσα, και ειδικότερα η ελληνική ποντοπόρος ναυτιλία, μπορεί να αποτελέσει διέξοδο για την ανεργία και την οικονομική κρίση, αρκεί να υποστηριχθεί και να μη γίνουν ιστορικά λάθη και υπονομευτεί η ανταγωνιστικότητά της στο πλαίσιο συμβιβασμών και πιέσεων που εκπορεύονται από ιδιοτελή ανταγωνιστικά συμφέροντα, τα οποία κυρίως εκπροσωπούν ναυτιλίες άλλων χωρών, ανταγωνιστικών προς την ελληνική».
Οπως επισημαίνουν εφοπλιστικοί κύκλοι, για πρώτη φορά από το 1975 θεσπίστηκε φόρος για τη ναυτιλία εκτός συνταγματικού πλαισίου και γι’ αυτόν τον λόγο ο νομοθέτης είχε χρησιμοποιήσει τη λέξη «παροχή» και όχι «φόρο». «Η ελληνόκτητη ναυτιλία ως εθνικό κεφάλαιο και το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας αυτής πρέπει να παραμείνουν μη διαπραγματεύσιμα, προκειμένου να μη στερηθεί η Ελλάδα τον παραγωγικό αυτόν πυλώνα και τα συνακόλουθα οφέλη του, ιδιαίτερα στην κρίσιμη οικονομική συγκυρία που διανύει», επισημαίνει η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών.